Vuokraus, Hernesaaren kärki vesibussilaituria varten, Helsingin Satama Oy

HEL 2023-008456
Ärendet har nyare handläggningar
§ 97

Vesialueen, noin 200 m², vuokraaminen Helsingin Satama, 20. kaupunginosasta (Länsisatama), Hernesaarenranta vesibussilaituria ja vesialuetta varten, 1.8.2023 alkaen maa-alueen osalta ja vesialueen vuokraus 1.5.– 30.4.2024 väliseksi ajaksi.

Teamchef

Päätös

Kaupunkiympäristön tapahtumat ja maanvuokraus -tiimin tiimipäällikkö päätti vuokrata Helsingin Satamalle (Y-tunnus 2630555-8) noin 500 m²:n suuruisen vesialueen vesibussia varten sekä 200 m²: vesibussilaituria varten. Alue sijaitsee 20. kaupunginosassa, Länsisatama, Hernesaarenranta, liitekartan mukaisesti.

Vuokraus on voimassa vesibussilaiturin osalta 1.8.2023 alkaen toistaiseksi ja vesialueen vuokrasopimus 01.05. -30.10.2024 kokeiluluontoisesti liitteenä olevan sopimuksen mukaisesti.

Toistaiseksi voimassa olevan maa-alueen kahden viikon (2) viikon molemminpuolisin irtisanomisajoin.

Vesialueesta peritään vuokraa: Kesäkaudelta 1.5.-31.10 väliseltä ajalta 1000 euron kuukausivuokraa (1000 euroa/500 m2 vesialuetta/kk).

Kuukausivuokra muodostuu kesäajan vesialueen vuokrasta yhteensä (alv 0%), 6x1000e= 6000e.

Maa-alueesta peritään vuokraa 1.8.2023 alkaen toistaiseksi 0.85ex 200m²= 170e/kk.

Vuokra tulee maksaa Helsingin kaupungin laskua vastaan.

Vuokrausehdot on määritelty liitteenä olevassa vuokrasopimuksessa.

Tapahtumat ja maanvuokraus -tiimin tiimipäällikkö päätti hyväksyä ja allekirjoittaa liitteenä olevan vesi- ja maa-alueen vuokrasopimuksen.

Päätöksen perustelut

Alueet vuokrataan Helsingin Satamalle, joka saa käyttää maa- ja vesialuetta vesibussilaituri toimintaa varten. Vuokralainen on lähettänyt vuokrausta koskevan hakemuksen ja ilmoittanut sitoutuvansa liitteenä olevan alueen käyttöä koskevan vesialueen vuokasopimuksen sopimusehtoihin.

Alueesta perittävän vuokran määrä perustuu kaupunkiympäristölautakunnan päätökseen 15.5.2018 § 238 hinnaston mukaiseen vyöhykkeen 2 maa- ja vesialueiden vuokrausten hintaan.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 8.2.2022 § 73 perusteella on tapahtumat ja maanvuokraus -tiimin tiimipäällikölle delegoitu oikeus päättää vähämerkityksellisistä alueen käyttöön liittyvistä sopimuksista siten, että toistaiseksi voimassa olevien sopimusten irtisanomisaika on korkeintaan 6 kuukautta ja määräaikaisten sopimusten kesto enintään yhden vuoden.

Detta beslut publicerades 29.06.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Hannele Virta, tarkastaja, puhelin: 09 310 39544

hannele.virta@hel.fi

Beslutsfattare

Niklas Aalto-Setälä
vs tiimipäällikkö

Bilagor

1. Liite 1: Hakemus 26.1.2023
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Liite 2: Asemapiirustus
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Liite 3: Sopimus ja kartta
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Liite 4: Hernesaaren vesibussilaiturin turvallinen jalankulku
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Liite 5: Käyntisilta 13.3.2023
Bilagan publiceras inte på internet.
6. Liite 6: Pääpiirustus 6.3.2023
Bilagan publiceras inte på internet.
7. Liite 7: Asemapiirustus vuokrapinta-ala
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.