Opetussuunnitelman muutos, Tölö gymnasium
Komplettering av läroplanen, Tölö gymnasium
Beslut
Direktören för den svenska servicehelheten beslutade godkänna kompletteringen av läroplanen för Tölö gymnasium med tre nya och ett uppdaterat studieavsnitt i ämnet humanekologi.
Beslutsmotivering
Rektorn för Tölö gymnasium föreslår att läroplanen kompletteras med studieavsnitten HUE 25, HUE 26, HUE 27 OCH TS 05. Dessutom ändras texten i HUE 18.
Humanekologisk läsning
HUE 18, 2 sp
Mål
- | Studerande läser och diskuterar texter med humanekologiskt tema. |
- | Studerande fördjupar sig i aktuella teman och övar sin kommunikativa kompetens. |
Centralt innehåll
- | Studieavsnitt i studiecirkelform |
- | De studerande läser längre eller kortare text före eller under varje tillfälle och diskuterar dem tillsammans med lärarna. |
- | Texterna kan vara skönlitterära, vetenskapliga, politiska eller filosofiska. |
- | Diskussioner på svenska eller annat språk. Beroende på vilket språk den studerande väljer kan studieavsnittet bokföras som antingen humanekologi eller som ett studieavsnitt i språk |
Bedömning
- | Bedömningen bygger på deltagarnas aktivitet under lektionerna och dokumenterade läsning av de givna texterna. |
- | Studieavsnittet bedöms med prestationsanteckning A/U |
Skogskursen
HUE 25, 2 sp
Mål
- | Studerande bekantar sig med den finska skogen som en mångsidig resurskälla. |
- | Studerande rör sig i naturen och lär sig identifiera finska skogstyper och torvmarker. |
- | Studerande kan namnge kännetecknande arter i ekosystemen. |
- | Studerande bekantar sig med skogsvård, skogsmätningsmetoder eller resursmatematik. |
Centralt innehåll
Studieavsnittet kan byggas upp av följande moduler, studerande kan själva välja hur de samlar ihop 2 sp som behövs för att avlägga studieavsnittet.
Skog 1 (0,5 sp)
- | Skogsmätningar i fält, användning av relaskop och hypsometer, åldersbestämning av träd, cirkelprovytor, beräkning av grundyta |
- | LUKEs forskningsskog i Solböle |
- | Exempel på dikad tallmyr och utvecklingen av ekosystemet |
- | Östanbergsmossen (Natura 2000 skyddsområde) |
- | Identifiering av olika skogstyper |
- | Deltagarna håller trädpresentationer |
Skog 2 (1 sp)
- | Samarbete med Helsingfors universitet, klimatforskning vid SMEAR-station. |
- | Studiebesök till en skogsforskningsstation, t.ex. Hyytiälä |
- | Finlands torvmarker |
- | Skogens succession, från skogsbrand till klimaxskog |
Skog 3 (0,5 sp)
- | Skogsbruk i praktiken. Samarbete med Yrkeshögskolan Novia i Raseborg, utbildningslinjen för bioekonomi (skogsbruksingenjör). |
- | Att forma en (ekonomi)skog genom markberedning, plantering, röjning, gallring och avverkning. |
- | Lära sig välja vilka träd som skall röjas, gallras och hur plantering går till i praktiken |
- | Deltagarna får använda röjsåg och planteringsrör. |
- | Demonstration av trädfällning |
Skog 4 (0,5 sp)
- | Naturresurs- /skogsekonomi |
- | Deltagarna får bekanta sig med begrepp som investering, kapital, ränta, produktion, avkastning, lönsamhet samt optimering. |
- | Deltagarna får simulera ett skogsbestånds utveckling och kassaflöden för att bedöma lönsamhet samt jämföra olika skötselåtgärder och deras tidpunkter. |
- | Deltagarna förstår kopplingen mellan ekologi och ekonomi i Finska skogar |
- | Deltagarna får bekanta sig med frågan kring ekonomisk lönsamhet samt andra sätt att värdera skogen och en eventuell optimering av dessa. |
Bedömning
Bedömningen bygger på deltagarnas aktivitet, praktiska prestationer eller presentationer under exkursionerna.
Studieavsnittet bedöms med prestationsanteckning A/U
Världen i fokus
HUE 26, 2 sp
Mål
Den studerande blir bekant med ett brett nyhetsutbud. Den studerande lär sig att kritiskt granska nyheter i olika nyhetskanaler.
Centralt innehåll
Den studerande väljer ett nyhetstema med aktuell och humanekologisk koppling. Den studerande redovisar kontinuerligt i klass hur nyhetstemat utvecklas. Även andra aktualiteter kan behandlas i den takt de växer fram. Vi använder oss av massmedia i olika former. Vi ser aktuella dokumentärer och läser nyheter i klassen. Studiebesök och gästföreläsare kan ingå. De studerande sammanställer en portfolio över sina valda teman.
Bedömning
Den studerande bedöms enligt sin aktivitet och de arbeten som görs under kursens lopp.
Studieavsnittet bedöms med prestationsanteckning A/U.
Humanekologins Studia generalia
HUE 27, 2 sp
Mål
- | Studerande blir aktiva medborgare i samhället omkring oss genom att delta i aktuella evenemang som ordnas. |
- | Studerande skriver inlärningsdagbok där hen reflekterar över det upplevda och inlärda. |
Centralt innehåll
- | Delta i evenemang som ordnas i samhället runt omkring oss, evenemangen har en koppling till humanekologi. Evenemangen kan vara föreläsningar, teater, demonstrationer eller andra dylika evenemang som är öppna för allmänheten. |
- | Studerande skriver en inlärningsdagbok efter varje evenemang där hen beskriver upplevelsen och reflekterar över sin inlärning. |
Bedömning
Bedömningen bygger på deltagande i 12 föreläsningar eller evenemang + inlärningsdagbok under hela gymnasietiden.
Studieavsnittet bedöms med prestationsanteckning A/U
Mänskliga rättigheter
TS05, 2 sp
Mål
- | Studieavsnittet ger studerande en chans att undersöka människorättssituationen i olika länder ur ett ämnesöverskridande perspektiv. |
Centralt innehåll
- | Under studieavsnittet fördjupar sig den studerande i aktuella nationella och internationella problemområden inom de mänskliga rättigheterna och identifierar olika orsaker och lösningsmodeller till dem. |
- | Studieavsnittet kan innehålla besök till MR-dagarna i Sverige. |
Bedömning
Studieavsnittet bedöms med prestationsanteckning A/U.
Beslutanderätt
Enligt verksamhetsstadgan för sektorn för fostran och utbildning (3.9.2018) kapitel 4.1.3 beslutar direktören för den svenska servicehelheten om godkännandet av den gymnasiespecifika läroplanen för den svenska gymnasieutbildningen.
Detta beslut publicerades 28.06.2023
Anvisningar om hur man begär omprövning
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.
Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
- det beslut som begäran om omprövning gäller
- hurdan omprövning som begärs
- på vilka grunder omprövning begärs
- vem som begär omprövning
- på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
- kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
Mer information fås av
Moa Thors, chef för den fria bildningen och gymnasieutbildningen, telefon: 09 310 70077