Ryhmäaloite, RKP, ajo pysäköintihalleihin
Gruppmotion av Svenska folkpartiets fullmäktigegrupp om förbättring av körförbindelserna till underjordiska parkeringsanläggningar
Beslut
Stadsfullmäktige betraktade motionen som slutbehandlad.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Svenska folkpartiets fullmäktigegrupp föreslår i sin gruppmotion att staden undersöker hur den befintliga servicetunneln kan utnyttjas och vid behov utvidgas för att förbättra de underjordiska förbindelserna till parkeringsanläggningarna under stadens centrum i syfte att förbättra stadskärnans tillgänglighet, minska avgasutsläppen på gatunivå, öka fotgängarnas och cyklisternas trivsel och skapa bättre förutsättningar för den kommersiella servicen i centrum.
I trafiksystemplanen för stadskärnan, som är under beredning, preciseras åtgärderna för utveckling av servicetunneln och dess tidsmässiga mål.
Fyra parkeringsanläggningar är hopkopplade med servicetunneln i centrum. Tunnelns nya avsnitt är hopkopplat med P-CityForum, P-Simonkenttä och P-Stockmann och tunnelns gamla avsnitt, Gloets tunnel, är hopkopplat med P-Kluuvi.
En detaljplanebestämmelse tillåter endast servicetrafik mellan det nya och det gamla avsnittet. Detta begränsar de västra parkeringsanläggningarnas tillgänglighet från öster och likaså Gloets parkeringsanläggnings tillgänglighet från väster. Avsikten med begränsningen är att säkerställa att trafikmängderna i Gloets gamla tunnel stannar på en tillräckligt låg nivå med beaktande av den gamla tunnelinfrastrukturens flaskhalsar och bristfälliga räddningsarrangemang.
Att främja servicetunnelns användbarhet är en viktig åtgärd när staden strävar efter att förbättra stadskärnans tillgänglighet med bil. För att avlägsna flaskhalsarna i tunneltrafiken och avhjälpa bristerna i tunnelns säkerhet har staden utarbetat långtgående planer som siktar på att avveckla begränsningen för parkeringstrafiken eller avvika från denna. För att hindra genomfart i tunneln behövs samtidigt ersättande åtgärder, i praktiken ett övervakningssystem, som gör det möjligt att också i fortsättningen godkänna lindrigare säkerhetsvillkor än för en vanlig trafiktunnel.
Staden förhåller sig positivt till möjligheterna att utvidga det nuvarande servicetunnelnätet så att användningsändamålet begränsas för service- och parkeringstrafiken. I enlighet med ett tidigare beslut av stadsmiljönämnden 15.11.2022 (§ 634) utreds alternativa sätt att förbättra stadskärnans tillgänglighet och vidare öka trivseln i stadskärnan genom att förbättra de underjordiska parkeringsanläggningarnas tillgänglighet i centrum i första hand som privata investeringsprojekt.
Ansökan om reservering av centrums servicetunnels utvidgning är anhängig och beslut fattas under början av året. Staden förhåller sig fortsättningsvis i regel positivt till eventuella motsvarande utvecklingsförslag. Det är skäl att förbättra stadskärnans tillgänglighet med bil speciellt från öster och utreda om tillgängligheten kan främjas också för andra än för servicetrafiken.
Stadsmiljönämnden har gett ett utlåtande i ärendet. Svaret stämmer överens med utlåtandet.
Enligt 30 kap. 12 § 2 mom. i förvaltningsstadgan ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en gruppmotion som undertecknats av mer än hälften av fullmäktigegruppens medlemmar och som har rubriken gruppmotion.
Kaupunginhallitus 05.02.2024 § 69
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.
29.01.2024 Pöydälle
21.11.2023 Bordlades
Esittelijä
Lisätiedot
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550
Stadsmiljönämnden 28.11.2023 § 628
Utlåtande
Stadsmiljönämnden gav följande utlåtande till stadsstyrelsen:
Svenska folkpartiets fullmäktigegrupp föreslår i sin motion att staden utreder möjligheter att utveckla servicetunneln för att möjliggöra bättre underjordiska förbindelser till parkeringsgrottorna under stadskärnan. Helsingfors stad anser det vara viktigt att förbättra förbindelserna till underjordiska parkeringsanläggningar och främjar detta med flera igångvarande åtgärder. Det hela kommer att redovisas våren 2024 i stadskärnans transportsystemplan.
I anknytning till servicetunneln finns i nuläget fyra underjordiska parkeringsanläggningar. Av dessa är P-CityForum, P-Simonkenttä och P-Stockmann belägna i tunnelns nyare del och P-Kluuvi i den äldre delen i Gloets gamla tunnel.
Mellan servicetunnelns nya och gamla del tillåts enligt detaljplanbestämmelse endast servicekörning. Begränsningen försämrar tillgängligheten av de västra parkeringsanläggningarna från öst och tillgängligheten av Gloets parkenringsanläggning från väst. Begränsningen är till för att säkra att trafikbelastningen inte överstiger vad den gamla infrastrukturen i Gloets tunnel klarar av med hänsyn till trafikala flaskhalsar och bristfälliga säkerhetsanordningar.
Det ligger dock i stadens intresse att främja användbarheten av servicetunneln som ett centralt led i att förbättra stadskärnans tillgänglighet med bil. För att avlägsna tunnelns trafikala flaskhalsar samt åtgårda säkerhetsbristerna finns långt utarbetade planer som siktar på att häva eller göra undantag från planbestämmelsen som förbjuder genomkörande parkeringstrafik. Samtidigt krävs kompenserande åtgärder för att hindra ren genomfartstrafik via tunneln. I praktiken behövs ett övervaknings- och styrsystem för att fortsättningsvis avvika från de betydligt strängare säkerhetskraven som tillämpas för vanliga trafiktunnlar.
Staden har dessutom en positiv inställning till möjligheterna att utvidga det nuvarande servicetunnelnätet för ändamål som är begränsade till service- och parkeringstrafik. I enlighet med stadsmiljönämndens tidigare beslut (15.11.2022 § 634) är det då främst i form av privata investeringsprojekt som staden, med målsättning att förbättra stadskärnans tillgänglighet och trivsel, vidare utreder möjligheterna att öka tillgängligheten av de underjordiska parkeringsanläggningarna.
I syfte att utvidga servicetunneln har staden fått en exploateringsreservationsförfrågan från de viktigaste fastighetsägarna i centrum och SRV. Ett exploateringsreservationsbeslut förväntas bli anfört under hösten 2023 från stadsmiljönämnden till näringslivssektionen. Exploateringsreservationen är ett led i strävan att hitta den mest genomförbara lösningen för att utvidga servicetunneln, både vad gäller vägförbindelser och användning. Staden ställer sig huvudsakligen positivt även till kommande liknande reservationer. Det är skäl att förbättra tillgängligheten till stadskärnans parkeringshallar, speciellt för bilar som kommer österifrån. Det ska också utredas ifall tillgängligheten kan förbättras för även annat än servicetrafik.
Servicetunnelns utvecklingsåtgärder och schemalagda mål kommer att preciseras i trafiksystemplanen för stadskärnan, som bereds för beslutsfattande våren 2024.
Behandling
Motförslag:
Silja Borgarsdottir Sandelin: I förslaget till utlåtande tilläggs i slutet av näst sista stycket:
"Staden ställer sig huvudsakligen positivt även till kommande liknande reservationer. Det är skäl att förbättra tillgängligheten till stadskärnans parkeringshallar, speciellt för bilar som kommer österifrån. Det ska också utredas ifall tillgängligheten kan förbättras för även annat än servicetrafik."
Understödd av: Olli-Pekka Koljonen
Stadsmiljönämnden beslöt enhälligt att godkänna det enligt Silja Borgardottir Sandelins motförslag ändrade förslaget.
21.11.2023 Bordlades
Föredragande
Upplysningar
Marek Salermo, trafikingenjör: 09 310 37106
Detta beslut publicerades 21.02.2024
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen
Föredragande
Mer information fås av
Timo Lindén, stadssekreterare, telefon: 09 310 36550