Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, määräaikainen juristi, työavain KANSLIA-01-24-23

HEL 2023-008975
Ärendet har nyare handläggningar
§ 7

Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, määräaikainen juristin virkasuhde, työavain KANSLIA-01-24-23

Sysselsättningsdirektör

Päätös

Työllisyysjohtaja päätti ottaa ********** työllisyyspalveluiden juristin määräaikaiseen virkaan 4.3.2024 asti. Virantoimituksen alkamisajankohta tarkentuu myöhemmin. Virassa on kolmen kuukauden koeaika.

Päätöksen perustelut

Juristin virka on ollut julkisesti haettavana ajalla 1.6.2023 – 15.6.2023 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä. Hakuilmoitus oli esillä kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa osoitteessa helsinkirekry.fi, TE-palveluiden sivuilla, Duunitorilla ja Joblyssa sekä Paragraaffi-sivustolla (ilmoitus tällä sivustolla 5.6.-15.6.2023).

Kansliapäällikön 3.3.2021, 56 §:n tekemän delegointipäätöksen mukaan määräaikaiseen virkaan ottaa ko. viralle määritelty lähin virassa oleva esihenkilö, joka tässä tapauksessa on työllisyysjohtaja.

Viranhaltijan tehtävänä on työllisyyden kuntakokeilussa toimia oikeudellisena asiantuntijana erityisesti julkisiin työvoima- ja yrityspalveluihin, kotoutumisen edistämiseen sekä työttömyysturvaan liittyvissä kysymyksissä työllisyyspalveluiden henkilöstölle. Työllisyyden kuntakokeilun juristi osallistuu myös työllisyyspalveluiden asiakaslähtöiseen kehittämiseen toiminnan juridisten edellytysten sekä lainmukaisuuden varmistamisen näkökulmasta. Virka sijoittuu palvelussuhteen alkaessa työllisyyden kuntakokeilun kehittämistiimiin ja sen asiakkuudet ja kumppanuudet -alatiimiin.

Hakuilmoituksessa tehtävän kelpoisuusehtona oli mainittu oikeustieteen maisterin tutkinto tai vastaava aiempi oikeustieteellinen korkeakoulututkinto (OTM / OTK). Tämän ohella tehtävässä edellytetään erinomaista suullista ja kirjallista suomen kielen taitoa sekä hyvää englannin ja tyydyttävää ruotsin kielen suullista ja kirjallista taitoa.

Muodollisen kelpoisuusvaatimuksen lisäksi hakuilmoituksessa oli lueteltu odotuksina seuraavaa:

**********

Lisäksi ilmoituksessa eduksi tehtävään luettiin:

- osaaminen ja aiempi kokemus julkisiin työvoima- ja yrityspalveluihin liittyvistä lainsäädännön soveltamistehtävistä
- kokemus tai osaamisen jollakin seuraavista oikeudenaloista: sosiaali-, hallinto- ja /tai hallintoprosessioikeus ja henkilö- ja informaatio-oikeus tietosuojan näkökulmasta  
- kiinnostus oikeusmuotoilua kohtaan

Virkaa täytettäessä on noudatettava perustuslain 125 §:n 2 momentissa säädettyjä yleisiä virkanimitysperusteita, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Rekrytointi toteutettiin anonyymisti. Määräajassa hakemuksen jätti 20 henkilöä. Heistä kahta ei voitu ottaa valinnassa huomioon, koska hakemuksen perusteella henkilöt eivät täyttäneet tehtävän muodollista kelpoisuusvaatimusta hakuajan päättymiseen mennessä.

Anonyymin yhteenvedon perusteella kutsuttiin haastatteluun viisi henkilöä. Haastatteluvalinnan kriteerinä oli hakemukseen perustuva arvio hakijan motivaatiosta ja osaamisesta tehtävään. Hakijaluettelo on liitteenä 1. Hakemuksia arvioivat asiakkuuspäällikkö ********** johtava lakimies ********** sekä juristi **********

Haastatteluun kutsuista yksi perui tulonsa ja yhden henkilön osalta kävi ilmi, että kelpoisuusvaatimus (OTM-tutkinto) ei lopulta täyttynyt hakuajan päättymiseen mennessä. Henkilö haastateltiin, mutta kelpoisuuden puututtua häntä ei ole otettu huomioon valinnassa.

Haastateltavat saivat vastattavakseen ennakkotehtävän, jossa haasteltavan tuli soveltaa työllisyyden edistämisen kuntakokeiluun liittyvää lainsäädäntöä käytännön asiakastapauksessa. Haastattelu toteutettiin kasvokkain tiistaina 20.6.2023. Haastattelijoina toimivat Helsingin työllisyyspalveluiden kehittämistiimin asiakkuuspäällikkö ********** rekrytoivana esihenkilönä sekä johtava lakimies ********** sekä juristi **********

Hakijoiden vertailu

********** **********

********** **********

********** **********

Arviointi

Haastattelussa mukana olleet henkilöt täyttivät viran tutkintoa koskevan kelpoisuusehdon pois lukien hakija, jonka osalta prosessin aikana kävi ilmi, että kelpoisuus ei täyttynyt hakuajan määräajan puitteissa. Haastatelluilla kenelläkään ei ollut ratkaisevassa määrin työkokemuksen kautta kertynyttä osaamista keskeisimmästä tehtävässä sovellettavasta lainsäädännöstä (julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annettu laki). Rekrytoinnissa painottui siten haasteltavien osoittama muu osaaminen, kuten sosiaali-, hallinto- ja /tai hallintoprosessioikeus, henkilö- ja informaatio-oikeus, motivaatio tehtävään, yhteistyö-, vuorovaikutus- ja neuvottelutaidot, palvelu- ja ratkaisuhakuisuus sekä muu juridinen osaaminen. Edellä mainittua osaamista tai ominaisuuksia arvioitiin hakemuksen, ennakkotehtävän sekä haastattelun avulla.

Arvioinnin perusteella kärkihakijoiden välille ei syntynyt suuria eroja, sillä henkilöillä oli monelta osin samankaltainen tausta. Hakemuksen, ennakkotehtävän sekä haastattelussa osoitetun soveltuvuuden kokonaisarvion perusteella ********** on parhaimmat edellytykset hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä.

********** on vertailun perusteella kertynyt laajemmin ja myös kestollisesti hieman enemmän työkokemusta valmistumisen jälkeen kuin muilla vertailussa mukana olleilla hakijoilla tehtävistä, joissa sovelletaan myös haettavana olleen tehtävän kannalta merkityksellistä lainsäädäntöä (erityisesti työ- ja sosiaalioikeus sekä tietosuoja).

Ennakkotehtävästä ********** suoriutui vastaavalla tavalla kuin vertailussa mukana olleet muut hakijat: vastauksessa oli huomioitu oleelliset tulkintaan liittyvät lähteet sekä soveltamisen kysymykset. Haastattelun perusteella ********** vuorovaikutus- ja yhteistyötaitonsa sekä juridinen palveluotteensa arvioitiin hyviksi. Hän kykeni haastattelutilanteessa jäsentämään onnistuneesti rooliaan palvelutuotantoa tukevana oikeudellisena asiantuntijana. ********** osoitti myös haastattelussa motivaatiota tehtävään kohtaan tavalla, joka tuki valintapäätöstä.

Työllisyysjohtaja tutustui hakijoihin valintaryhmän (asiakkuuspäällikkö, johtava lakimies ja juristi) esittelystä ennen valintapäätöstä. Työllisyysjohtaja katsoo hakemuksesta, ennakkotehtävästä sekä haastattelusta muodostetun kokonaisarvion perusteella, että parhaat edellytykset juristin viran hoitamiseen on **********

Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen.

Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

Detta beslut publicerades 30.06.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Hannu Hyytinen, Asiakkuuspäällikkö, puhelin: 09 310 32202

hannu.hyytinen@hel.fi

Beslutsfattare

Annukka Sorjonen
työllisyysjohtaja

Bilagor

1. Hakijaluettelo
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.