Hankinta, minikilpailutus, Malmin kaasuputken stabiloitujen massojen kuljetus, Rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2023-009042
Ärendet har nyare handläggningar
§ 51

Malmin kaasuputken stabiloitujen massojen kuljetuksen minikilpailutus

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja päättää oikeuttaa ympäristötekniset palvelut-yksikön tilaamaan esityksen mukaisesti palveluita 125 500 € (Alv 0%) edestä Konerinki Oy:ltä. Laskutus tapahtuu toteutuneen mukaan, perustuen vastaanottopaikan vaa’an lukemiin ja niiden perusteella myönnettäviin laskutuslupiin.

Päätöksen perustelut

Malmilla sijaitsevassa kaasuputkiurakassa on syntynyt arviolta 5000 m3 verran stabiloiduista potentiaalisista happamista sulfaattimaista muodostuvia ylijäämäisiä kaivuumassoja. Niitä ei kaupunki voi hyötykäyttää, joten ne on ajettava ulkopuoliseen vastaanottoon. Kyseisen urakan urakoitsija antoi kalliin yksikköhinnan koskien ko. massojen poisvientiä ja vastaanottoa. Tästä syystä Helsingin rakentamispalveluliikelaitos Staran ympäristötekniset palvelut yksikkö otti niiden poistamisen työkseen.

Massat on tarkoitus ajaa Lahteen, Salpamaa Oy:lle. Tämän suunnitelman toteutettavuus varmistui 4.7.2023 saaduilla analyysituloksilla ja vastaanottopaikan kanssa sopien. Johtuen etäisyydestä ja matka-ajasta, edellyttäisi massojen tehokas ajaminen puitesopimuksen (HEL 2022-012616) mukaisena tuntityönä jokaiselle autolle lukuisia lisäprosenttitunteja päivässä. Lisäksi vastaanottopaikan aukioloaikaa ei siltikään kyettäisi hyödyntämään kokonaisuudessaan, paitsi maksamalla lisää korkeita ylityöprosenttitunteja. Tästä syystä päätettiin tarkastella puitesopimuksen mukaisella minikilpailutuksella ja tarjouspyynnöllä, voitaisiinko €/tonni luonteisella yksikköhintaminikilpailutuksella saada ajokaluston puitesopimuksessa olevilta palveluntuottajilta kilpailukykyinen toteutus, joka ei myöskään vaatisi työn suorituksessa kiireisenä kesäaikana niin tiivistä työnjohtoa, ajojärjestelyä ja projektinjohtoa. Minikilpailutusten lisääminen ja niillä saavutettava säästö on osa Helsingin rakentamispalveluliikelaitos Staran KETO-tavoitteita.

Lisäksi työhön liittyy ympäristöviranomaisen antama määräaika, jonka mukaan isompi kasoista on poistettava 31.7.2023 mennessä. Tämä, ja erikseen työtä varten pidettävä lastauskone, tarkoittavat kustannustenhallinnan takia työssä tarvetta merkittävälle ajokalustomäärälle, jota tulisi lisätä puitesopimuksen kalleimmista kasettikuorma-autoista.

Tarjouskysely

Mainittua kuljetuspalveluiden puitesopimusta (HEL 2022-012616) hallinnoiva Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran logistiikka laittoi soveltuville puitesopimuskumppaneille tarjouskyselyn.

Tarjouspyynnössä pyydettiin yksikköhintatarjous massojen poisviennille, sisältäen lastauksen ja kuljetuksen. Arviomääränä tarjouspyynnössä käytettiin 10 000 tonnia.

Saatujen tarjousten arviointi

Tarjoaja
 
Espoon Ktk Oy
14,80€/tn
Helsingin Ktk Oy
16,90€/tn
Konerinki Oy
12,55€/tn
Kuljetus ja Maanrakennus Katupojat Oy
17,40€/tn
Kuljetus Oy Laakso
17,94€/tn
Salonen Oy
18,30€/tn

Määräaikaan 5.7.2023 klo 12 mennessä saatiin seuraavat tarjoukset:

Ympäristöteknisten palveluiden palvelupäällikkö esittää, että halvimman yksikköhinnan tarjonneen toimijan Konerinki Oy:n tarjous hyväksytään, koska sillä voidaan katsoa saatavan kaupungille etua, verraten puitesopimuksen mukaisilla tuntihinnoilla teettämiseen. Kokonaisuutena kaupunki säästää merkittävästi, kun työn suorittaa Staran kaupunkitekniikan rakentamisen ympäristötekniset palvelut-yksikkö, minikilpailutuksella ajoille saavutettu hintataso tukee tätä osaltaan.

Detta beslut publicerades 06.07.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 26.5.2023 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkuja 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Ari Luoto, viherrakennuttaja, puhelin: 09 310 39613

ari.luoto@hel.fi

Vesa Isokauppila, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 71047

vesa.isokauppila@hel.fi

Beslutsfattare

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja

Bilagor

3. Saatujen tarjousten hintavertailu

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.