Oikaisuvaatimus, erheellinen paloilmoitus, Holiday Inn Helsinki West Ruoholahti, Scandic Hotels Oy

HEL 2023-009831
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 12 §

Oikaisuvaatimus koskien erheellisestä paloilmoituksesta perittävää maksua

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens räddningssektion

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan pelastusjaosto päätti hylätä Scandic Hotels Oy:n oikaisuvaatimuksen palotarkastajan päätökseen koskien 18.6.2023 aiheutuneesta erheellisestä paloilmoituksesta perittävää maksua (paloilmoittimen tunnus 223/1538).

Paloilmoitus on ollut erheellinen ja maksun perimisen edellytykset ovat täyttyneet.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Palotarkastaja on 19.6.2023 (paloilmoituksen päivämäärä 18.6.2023) tehnyt päätökset periä pelastuslain 96 §:n 1 momentin perusteella maksun paloilmoittimen toistuvasta erheellisestä toiminnasta. Maksun perimisen edellytyksenä on paloilmoittimen toistuva erheellinen toiminta, minkä lisäksi pelastusviranomaisen on tullut kirjallisesti kehottaa kohteen omistajaa, haltijaa tai toiminnanharjoittajaa korjaamaan laitteen tai ryhtymään muihin tarpeellisiin toimiin erheellisten paloilmoitusten estämiseksi. Vaatimuksen kohteena olevaa paloilmoitusta edeltävänä 12 kuukauden tarkastelujaksona paloilmoitin on aiheuttanut 6 erheellistä paloilmoitusta. Palotarkastaja on 20.3.2023 (paloilmoituksen päivämäärä 18.3.2023) antanut paloilmoittimesta vastaavalle taholle kirjallisen korjauskehotuksen paloilmoittimen toisesta erheellisestä paloilmoituksesta 12 kuukauden tarkastelujaksolla.

Scandic Hotels Oy on tehnyt palotarkastajan päätöksestä oikaisuvaatimuksen, joka on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 23.7.2023. Oikaisuvaatimus on tämän esityksen liitteenä 1.

Erheellisellä paloilmoituksella tarkoitetaan hätäkeskukseen yhdistetyn paloilmoittimen välittämää paloilmoitusta, joka ei ole edellyttänyt pelastuslaitoksen toimenpiteitä. Tavanomaisia erheellisen paloilmoituksen syitä ovat esimerkiksi huolimattomuus kiinteistön kunnossapidossa, erilaiset laiteviat, tupakointi tai muu kiinteistön käyttäjien huolimattomuus tai toiminta. Myös tuntemattomaksi jäänyt syy katsotaan erheelliseksi ilmoitukseksi. Erheelliseksi ilmoitukseksi ei katsota esimerkiksi tulipaloa, rakennuspalovaaraa tai pelastuslaitoksen toimenpiteitä edellyttävää vahingontorjuntatehtävää.

Pelastuslain 12 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan muun ohella palonilmaisu-, hälytys- ja muut onnettomuuden vaaraa ilmaisevat laitteet on pidettävä toimintakunnossa sekä huollettava ja tarkastettava asianmukaisesti. Mainitun pykälän 2 momentin mukaan pykälän 1 momentissa tarkoitetuista velvoitteista vastaa rakennuksen yleisten tilojen ja koko rakennusta palvelevien järjestelyiden osalta rakennuksen omistaja, haltija ja toiminnanharjoittaja osaltaan sekä huoneiston haltija hallinnassaan olevien tilojen osalta. Paloilmoitinjärjestelmä on koko kiinteistöä palveleva järjestelmä, josta vastaa kiinteistöstä vastaava taho. Erheellisten paloilmoitusten käsittelyn osalta paloilmoitinta tarkastellaan kokonaisuutena, jolloin ilmoituksen aiheuttajalla, syyltä tai sijainnilta ei edellytetä yhteyttä aikaisempiin paloilmoituksiin.

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva paloilmoitus on aiheutunut hotellin asiakkaan toiminnasta, eikä ilmoitus ole edellyttänyt pelastuslaitoksen toimenpiteitä kohteessa. Paloilmoittimesta vastaavalle taholle on annettu aiempien paloilmoitusten perusteella kirjallinen korjauskehotus ja varattu kohtuullinen aika korjaaville toimenpiteille. Maksujen perimiselle on näin ollen ollut pelastuslain mukainen peruste ja oikaisuvaatimus tulee hylätä.

Stäng

Detta beslut publicerades 22.09.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

pelastuskomentaja
Jani Pitkänen

Mer information fås av

Tomi Helasuo, johtava palotarkastaja, puhelin: 09 310 31354

tomi.helasuo@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 23.7.2023
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.