Läsnäolo- ja puheoikeus, kaupunkiympäristölautakunta ja sen jaostot, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-010138
Ärendet har nyare handläggningar
§ 24

Läsnäolo- ja puheoikeus kaupunkiympäristölautakunnassa ja sen jaostoissa

Sektorchef

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja päätti, että kaupunkiympäristölautakunnan ja sen jaostojen kokouksissa läsnäolo- ja puheoikeus on hallintosäännössä mainitun lisäksi palvelukokonaisuusjohtajilla, hallintojohtajalla, maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden palveluiden päälliköillä, hallintopäälliköllä ja lakipalvelut-yksikön henkilöstöllä.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunnan ja sen jaostojen kokouksissa on läsnäolo-oikeus viestinnän edustajilla ja it-tukihenkilöillä.

Kaupunkiympäristölautakunnan kokouksissa läsnäolo- ja puheoikeus on lisäksi palvelu ja luvat - palvelukokonaisuuden ympäristöpalveluiden ympäristöjohtajalla.

Nuorisoneuvoston keskuudestaan valitsemilla henkilöillä on yksi kerrallaan läsnäolo- ja puheoikeus kaupunkiympäristölautakunnan kokouksissa. Läsnäolo- ja puheoikeutta ei kuitenkaan ole toimielimen käsitellessä salassa pidettävää asiaa, julkista asiaa, jossa on salassa pidettävää aineistoa, tai henkilöstöä koskevaa asiaa.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostossa läsnäolo-oikeus on lisäksi apulaispormestarin kaupunginsihteerillä.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostossa läsnäolo- ja puheoikeus on lisäksi rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden palveluiden päälliköllä sekä hankintapalveluiden juristeilla.

Päätös kumoaa toimialajohtajan päätökset 13.6.2017 (53 §), 14.2.2018 (5 §), 8.2.2019 (4 §), 13.8.2019 (34 §), 4.2.2020 (6 §) ja 22.7.2022 (20 §).

Päätöksen perustelut

Kuntalain 101 §:n mukaan muun toimielimen kuin valtuuston kokoukset ovat julkisia vain, jos toimielin niin päättää eikä kokouksessa käsitellä asiaa tai asiakirjaa, joka on lailla säädetty salassa pidettäväksi. Kokouksessa ei näin ollen lähtökohtaisesti saa olla läsnä yleisöä eikä muita sivullisia. Kuntalain esitöiden mukaan luottamushenkilöiden lisäksi kokouksessa tulisi olla läsnä ainakin pöytäkirjanpitäjä ja esittelijät.

Hallintosäännön 29 luvun 7 §:n mukaan muiden toimielinten kuin kaupunginvaltuuston, tarkastuslautakunnan ja kaupunginhallituksen ja sen jaostojen kokouksissa on läsnäolo- ja puheoikeus esittelijöillä ja sen lisäksi pormestarilla, kaupunginhallituksen määräämällä edustajalla, kansliapäälliköllä sekä asianomaisen toimialan apulaispormestarilla ja toimialajohtajalla.

Muiden henkilöiden läsnäolo- ja puheoikeudesta päättää toimialalautakuntien ja niiden jaostojen osalta toimialajohtaja.

Esittelijän aloitteesta muu toimielin kuin kaupunginvaltuusto voi kuulla asiantuntijoita yksittäisissä asioissa. Asiantuntijalla on läsnäolo- ja puheoikeus vain oman kuulemisensa aikana.

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja on 13.6.2017 (53 §) päättänyt sekä päätöksillään 14.2.2018 (5 §), 8.2.2019 (4 §), 13.8.2019 (34 §), 4.2.2020 ( 6 §) ja 22.7.2022 (20 §) täydentänyt päätöstään läsnäolo- ja puheoikeudesta kaupunkiympäristölautakunnassa ja sen jaostoissa.

Tällä päätöksellä kootaan yhteen aiemmat toimialajohtajan päätökset koskien läsnäolo- ja puheoikeutta kaupunkiympäristölautakunnassa ja sen jaostoissa sekä lisätään rakennusten ja yleisten alueiden jaostoon läsnäolo- ja puheoikeus hankintapalveluiden lakimiehelle ja laajennetaan läsnäolo- ja puheoikeus koskemaan koko lakipalvelut-yksikön henkilöstöä.

Päätösten kokoaminen yhteen selkeyttää kokonaisuutta ja helpottaa läsnä- ja puheoikeuksien tarkastelua.

Riittävän asiantuntemuksen takaamiseksi rakennusten ja yleisten alueiden jaostoon on tarpeen myöntää läsnäolo- ja puheoikeus hankintapalveluiden juristeille.

Riittävän asiantuntemuksen takaamiseksi läsnäolo- ja puheoikeus on tarpeen laajentaa koskemaan koko lakipalvelut-yksikön henkilöstöä. Aiemmin läsnäolo- ja/tai puheoikeus on ollut vain hallinto- ja lakipalveluiden lakimiehellä, pöytäkirjanpitäjän teknisellä avustajalla, pöytäkirjanpitäjällä sekä päätöksenteon tuki -yksikön päälliköllä. Laajennuksen myötä läsnäolo- ja puheoikeus annetaan myös niille lakitiimin, vahingonkorvaustiimin sekä päätöksenteon tuki -tiimin jäsenille, jotka eivät ole juristeja tai jotka eivät hoida kokouksen pöytäkirjanpitäjän tai sen teknisen avustajan tehtäviä.

Toimialajohtaja tarkisti päätöksellään 28.11.2022 (§ 41) kaupunkiympäristön toimialan toimintasääntöä siten, että päätöksenteon tuki-yksikkö poistettiin ja lakipalvelut yksikköön perustettiin tiimi nimeltä päätöksenteon tuki-tiimi, jonka päällikkönä toimii päätöksenteon tuki -tiimin päällikkö.

Detta beslut publicerades 28.08.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Kaisu Tähtinen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37035

kaisu.tahtinen@hel.fi

Saara Ilvessalo, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 52276

saara.ilvessalo@hel.fi

Beslutsfattare

Ville Lehmuskoski
kaupunkiympäristön toimialajohtaja