Hankinta, Sörnäisten metroaseman lippuhallitason perusparannus, rakennusurakan lisä- ja muutostyöt, Liikenneliikelaitos HKL
Sörnäisten metroaseman lippuhallitason perusparannuksen ilmanvaihtourakan lisä- ja muutostyöt
Päätös
Toimitusjohtaja tilasi Sörnäisten metroaseman perusparannuksen ilmanvaihtourakan lisä- ja muutostyöt LVI-Trio Oy:ltä lisä-/muutostyötarjousten LMT1, LMT2 ja LMT3 mukaisesti yhteensä 4.292,66 euron arvonlisäverottomaan hintaan.
Päätöksen perustelut
Sörnäisten metroaseman perusparannukseen sisältyy lippuhallitason tilojen peruskorjauksen lisäksi katutasolla A-sisäänkäynnin osittainen purkaminen ja uusiminen, paineentasauskuilun verhoilu sekä Vaasanpuistikon aukiolla lippuhallitason kannen vesieristyksen uusiminen siihen liittyvine rakenteineen. Sisäänkäynti B:n hissit uudistetaan kokonaan. Lippuhallitasolla hankkeessa uusitaan yleisökäytävien ja porrashuoneiden pintarakenteet, kalusteet ja sprinklaus. Nykyiset liike-, valvomo-, taukotilat, jätehuone, liikuntaesteisten yleisö-wc ja tekniset tilat puretaan ja rakennetaan uusiksi. Samalla tilajärjestelyt sekä tilojen pintarakenteet muuttuvat.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 14.6.2023, 142 §, Sörnäisten metroaseman lippuhallin perusparannuksen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottamisen siten, että hankkeen korotettu arvonlisäveroton enimmäishinta sisältäen suunnittelun, rakennustyöt sekä hankkeen aikaiset lisä- ja muutostyöt on yhteensä 11.630.000,00 euroa maaliskuun 2023 kustannustasossa.
Liikenneliikelaitoksen (HKL) johtokunta valitsi 15.6.2021, 102 §, kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen LVI-Trio Oy:n Sörnäisten metroaseman lippuhallitason perusparannuksen ilmanvaihtourakan toteuttajaksi. Ilmanvaihtourakan hankinnan arvo johtokunnan päätöksen mukaan oli 250.000,00 euroa (alv 0 %).
Perusparannuksen toteutuksen lisä- ja muutostöiden tarve on osoittautunut alkuperäistä arviota laajemmaksi. Lisätöiden tarvetta ei ole pystytty kilpailutusvaiheessa ennakoimaan, joten hankinnasta päätettäessä niitä ei ollut vielä tiedossa.
Nyt päätettävänä ovat seuraavat ilmanvaihtourakan lisä- ja muutostyöt LVI-Trio Oy:ltä saatujen tarjousten mukaisesti:
LMT 1 | Palopeltien siirrot | 2.670,00 eur |
LMT 2 | IV Tilan 307 tuloilmalaite, kytkentäkanava ja äänenvaimennin | 506,29 eur |
LMT 3 | IV TK201 jäteilmakanavamuutos | 1.116,37 eur |
Kaikki hinnat alv 0 %.
Päätettävänä olevien ilmanvaihtourakan lisä- ja muutostöiden yhteenlaskettu arvo on siten 4.292,66 euroa (alv 0 %).
Sovellettavat säännökset
Sörnäisten metroaseman lippuhallin perusparannuksen ilmanvaihtourakan arvo alitti erityisalojen hankintalain (1398/2016) 13 § mukaisen rakennusurakoiden kynnysarvon (5.186.000 euroa).
Lisä- ja muutostöiden tilaaminen ilmanvaihtourakkaan ei edellytä erityisalojen hankintalain 124 § mukaista perustelua sopimusmuutoksen osalta, koska hankinta alittaa em. kynnysarvon.
Sörnäisten metroaseman lippuhallitason perusparannuksen ilmanvaihtourakan lisä- ja muutostöiden kokonaismäärä on tämän päätöksen jälkeen n. 1,7 % alkuperäisestä urakkahinnasta. Näin ollen ilmanvaihtourakan lisä- ja muutostöiden summa täyttäisi myös vähäarvoisen sopimusmuutoksen perusteet.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Johtokunta valtuutti 15.5.2023, 23 §, toimitusjohtajan päättämään Sörnäisten metroaseman lippuhallitason perusparannukseen liittyvien hankintojen edellyttämistä hankintasopimusten lisä- ja muutostyötilauksista kaupunginvaltuuston hyväksymän hankkeen enimmäishinnan sisällä.
Tehdyt päätökset
Johtokunnan 15.6.2021 ja omaisuudenhallintayksikön johtajan 1.11.2021 päätöksien mukaisesti Sörnäisten lippuhallitason perusparannuksen toteuttajiksi valittiin
Urakkalaji | Toteuttaja | Urakkahinta |
Rakennusurakka | VM Suomalainen Oy | 5.905.000,00 eur |
Putkiurakka | Consti Talotekniikka Oy | 439.000,00 eur |
Ilmanvaihtourakka | LVI-Trio Oy | 250.000,00 eur |
Sprinkleriurakka | ISS Palvelut Oy | 64.500,00 eur |
Sähköurakka | ISS Palvelut Oy | 945.750,00 eur |
Rakennusautomaatio | Caverion Suomi Oy | 78.500,00 eur |
Yhteensä | 7.682.750,00 eur |
Perusparannuksen eri urakkalajeihin on tehty tämän päätöksen jälkeen lisä- ja muutostöiden tilaamista koskevia päätöksiä
Urakkalaji | Lisä- ja muutostöitä |
Rakennusurakka | 563.487,82 eur |
Putkiurakka | |
Ilmanvaihtourakka | 4.292,66 eur |
Sprinkleriurakka | |
Sähköurakka | |
Rakennusautomaatiourakka |
Perusparannuksen toteuttamista koskevien päätöksien yhteenlaskettu summa on siten 8.250.530,48 euroa.
Kaikki hinnat alv 0 %.
Detta beslut publicerades 25.08.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277