Hankinta, Sörnäisten metroaseman lippuhallitason perusparannus, rakennusurakan lisä- ja muutostyöt, Liikenneliikelaitos HKL

HEL 2023-010177
Ärendet har nyare handläggningar
§ 37

Sörnäisten metroaseman lippuhallitason perusparannuksen sprinkleriurakan lisä- ja muutostyöt

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja tilasi Sörnäisten metroaseman perusparannuksen sprinkleriurakan lisä- ja muutostyöt ISS Palvelut Oy:ltä lisä-/muutostyötarjousten 1, 3a, 4b, 8c, 9a, 10c, 11b, 12b, 13c, 14b, 15a, 16a, 17a, N1, N2, N3 ja N4 mukaisesti yhteensä 64.307,96 euron arvonlisäverottomaan hintaan.

Päätöksen perustelut

Sörnäisten metroaseman perusparannukseen sisältyy lippuhallitason tilojen peruskorjauksen lisäksi katutasolla A-sisäänkäynnin osittainen purkaminen ja uusiminen, paineentasauskuilun verhoilu sekä Vaasanpuistikon aukiolla lippuhallitason kannen vesieristyksen uusiminen siihen liittyvine rakenteineen. Sisäänkäynti B:n hissit uudistetaan kokonaan. Lippuhallitasolla hankkeessa uusitaan yleisökäytävien ja porrashuoneiden pintarakenteet, kalusteet ja sprinklaus. Nykyiset liike-, valvomo-, taukotilat, jätehuone, liikuntaesteisten yleisö-wc ja tekniset tilat puretaan ja rakennetaan uusiksi. Samalla tilajärjestelyt sekä tilojen pintarakenteet muuttuvat.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 14.6.2023, 142 §, Sörnäisten metroaseman lippuhallin perusparannuksen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottamisen siten, että hankkeen korotettu arvonlisäveroton enimmäishinta sisältäen suunnittelun, rakennustyöt sekä hankkeen aikaiset lisä- ja muutostyöt on yhteensä 11.630.000,00 euroa maaliskuun 2023 kustannustasossa.

Liikenneliikelaitoksen (HKL) johtokunta valitsi 15.6.2021, 102 §, kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen ISS Palvelut Oy:n Sörnäisten metroaseman lippuhallitason perusparannuksen sprinkleriurakan toteuttajaksi. Sprinkleriurakan hankinnan arvo johtokunnan päätöksen mukaan oli 64.500,00 euroa (alv 0 %).

Perusparannuksen toteutuksen lisä- ja muutostöiden tarve on osoittautunut alkuperäistä arviota laajemmaksi. Lisätöiden tarvetta ei ole pystytty ennakoimaan, joten hankinnasta päätettäessä niitä ei ollut vielä tiedossa.

Nyt päätettävänä ovat seuraavat sprinkleriurakan lisä- ja muutostyöt ISS Palvelut Oy:ltä saatujen tarjousten mukaisesti:

1aTilapäinen spr 500,00 eur
3aSprinklerisuuttimien muutos-547,04 eur
4b
Sprinklauksen laajennus A ja C-porras
15.900,00 eur
8c 
Suunniteltavia ja asennettavia suuttimia yhteensä n. 9 kpl. Tilat 300 ja 328.
5.625,00 eur
9a
Yleisökäytävän katvealue, lisättäviä suuttimia n. 4 kpl
1.750,00 eur
10c
A-sisäänkäynnin sprinkleri- ja sähkönousu kotelon valmistus ja asennus arkkitehtisuunnitelmien mukaisesti.
10.130,00 eur
11b
Asennuslisätyö tilan 352 muutos
820,00 eur
12b
Suunnittelulisätyö
2.400,00 eur
13c
Suuttimien jälkiasennus paineellisiin putkiin
960,00 eur
14b
A sisäänkäynnin alla oleva iv tila, suuttimen asennus
531,00 eur
15a
Koottu 4 kpl pieniä lisätöitä
2.502,00 eur
16a
Valvomon, kiinniottotilan, jätetilan liiketilan suunnitelmamuutos
2.066,00 eur
17a
Spr suutin jää katveeseen iv-eristyksen ja pellityksen vuoksi. Vanha suutinputkisto puretaan ja tilalle rakennetaan uusi.
973,00 eur
N1R-kioskin muutostyöt500,00 eur
N2
Työmaan aikaisen sprinkleriputkiston asentaminen
19.200,00 eur
N3
Sprinklerisuuttimien siirto suojaseinän kohdalta; VMS pyytänyt
318,00 eur
N4
HSY sulkujen vaihdon yhteydessä spr hälytys hätätyö
680,00 eur

Kaikki hinnat alv 0 %.

Tarjous 3a on hyvitys.

Päätettävänä olevien sprinkleriurakan lisä- ja muutostöiden yhteenlaskettu arvo on siten 64.307,96 euroa (alv 0 %).

Sovellettavat säännökset

Sörnäisten metroaseman lippuhallin perusparannuksen sprinkleriurakan arvo alitti erityisalojen hankintalain (1398/2016) 13 § mukaisen rakennusurakoiden kynnysarvon (5.186.000 euroa).

Lisä- ja muutostöiden tilaaminen sprinkleriurakkaan ei edellytä erityisalojen hankintalain 124 § mukaista perustelua sopimusmuutoksen osalta, koska hankinta alittaa em. kynnysarvon.

Sörnäisten metroaseman lippuhallitason perusparannuksen sprinkleriurakan lisä- ja muutostöiden kokonaismäärä on tämän päätöksen jälkeen n. 99,7 % alkuperäisestä urakkahinnasta.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Johtokunta valtuutti 15.5.2023, 23 §, toimitusjohtajan päättämään Sörnäisten metroaseman lippuhallitason perusparannukseen liittyvien hankintojen edellyttämistä hankintasopimusten lisä- ja muutostyötilauksista kaupunginvaltuuston hyväksymän hankkeen enimmäishinnan sisällä.

Tehdyt päätökset

Johtokunnan 15.6.2021 ja omaisuudenhallintayksikön johtajan 1.11.2021 päätöksien mukaisesti Sörnäisten lippuhallitason perusparannuksen toteuttajiksi valittiin

Urakkalaji
Toteuttaja
Urakkahinta
Rakennusurakka
VM Suomalainen Oy
5.905.000,00 eur
Putkiurakka
Consti Talotekniikka Oy
439.000,00 eur
Ilmanvaihtourakka
LVI-Trio Oy
250.000,00 eur
Sprinkleriurakka
ISS Palvelut Oy
64.500,00 eur
Sähköurakka
ISS Palvelut Oy
945.750,00 eur
Rakennusautomaatio
Caverion Suomi Oy
78.500,00 eur
Yhteensä
 
7.682.750,00 eur

Perusparannuksen eri urakkalajeihin on tehty tämän päätöksen jälkeen lisä- ja muutostöiden tilaamista koskevia päätöksiä

Urakkalaji
Lisä- ja muutostöitä
Rakennusurakka
563.487,82 eur
Putkiurakka
 
Ilmanvaihtourakka
4.292,66 eur
Sprinkleriurakka
64.307,96 eur
Sähköurakka
 
Rakennusautomaatiourakka
5.841,80 eur 

Perusparannuksen toteuttamista koskevien päätöksien yhteenlaskettu summa on siten 8.320.680,24 euroa.

Kaikki hinnat alv 0 %.

Detta beslut publicerades 05.10.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Beslutsfattare

Saara Kanto
toimitusjohtaja