Vahingonkorvaus, autovaurio, 16.4.2023, Postintaival

HEL 2023-010391
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 9. / 24 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 7.12.2023 § 379 (autovaurio)

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 7.12.2023 (379 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö on 7.12.2023 (379 §) päätöksellään hylännyt 16.4.2023 klo 21.30 osoitteessa Postintaival tapahtuneeseen ajoneuvon vaurioitumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan määrältään 200 euron vahingonkorvausvaatimuksensa liittyen 16.4.2023 tapahtuneeseen ajoneuvon vaurioitumiseen. Hakijan ajoneuvo vaurioitui ajettaessa ajoradalla olleeseen kuoppaan. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun ohessa, että varsinainen vahinkopaikka on muutama sata metriä aiemmin Postintaipaleella logistiikkakeskuksen ja bussipysäkkien vieressä ennen liikenneympyrää. Tie vahinkopaikalla ei ole vähäisellä käytöllä koskien vain varikkoalueen liikennettä, vaan liikenne sangen vilkasta. Tienkäyttäjä ei ole voinut tietää, ettei katu ole yleisessä käytössä, sillä sitä pitkin kulkee bussilinja eikä Metsäläntien suunnalta tullessa ole merkkiä siitä, ettei tie olisi yleisessä käytössä.

Kaupunki on laiminlyönyt tien huolto- ja kunnossapitotoimenpiteet, sillä tie on ollut huonokuntoinen jo huhtikuussa 2023, ja päällystevauriot on korjattu vasta elokuussa 2023. Lisäksi kaupunki on liikennemerkkien asettamisen, sillä Postintaipaleella ole varoitusmerkkiä kuopista ja tien huonosta kunnosta.

Hakijaa on 13.12.2023 pyydetty selventämään vahingon tapahtumapaikkaa, sillä hakija on alkuperäisen vahingonvaatimuksen liitteenä toimittanut kartan, johon vahinkopaikka on merkitty, sekä kuvan vahingon aiheuttaneesta kuopasta, ja näiden mukainen vahinkopaikka on eri kohdassa Postintaipaleella kuin mitä hakija oikaisuvaatimuksessa esittää. Hakija on 14.12.2023 toimittamassaan lisäselvityksessä todennut, että vahingon on aiheuttanut juuri vahingonkorvausvaatimuksen liitteenä toimitetussa valokuvassa näkyvä kuoppa.

Oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi ottaminen

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi e-kirjeitse 12.12.2023. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 12.12.2023 eli säädetyssä määräajassa.

Perustelut

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten kautta. Kaupungin vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää tuottamusta eli huolimattomuutta, virhettä tai laiminlyöntiä siirtotoimenpiteen suorituksessa. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Kunnossapitolain mukaiset kadun kunnossa- ja puhtaanapitoa koskevat velvoitteet tulevat voimaan vasta, kun katu tai sen osa tyydyttää asemakaavan mukaisen toteutuneen maankäytön tarpeen ja sitä koskeva kadunpitopäätös on tehty. Katu katsotaan samasta ajankohdasta luovutetuksi yleiseen käyttöön.

Hakija on oikaisuvaatimuksessa esittänyt, että vahinko olisi tapahtunut eri kohdassa Postintaivalta kuin minkä suhteen vahingonkorvausvaatimus on tutkittu. Hakijan oikaisuvaatimuksessa esittämällä paikalla Postintaipaleella ei kuitenkaan ole kaiteita, jollaiset näkyvät hakijan vahingon aiheuttaneesta kuopasta toimittamassa kuvassa. Paikka, jonka hakija on merkinnyt vahingonkorvausvaatimuksessa vahinkopaikaksi, sijaitsee Postintaipaleella Sähkesillan länsipäässä ja myös hakijan ottama valokuva kuopasta on otettu Sähkesillan länsipäästä, sillä valokuvassa näkyvät Sähkesillan kaiteet, liikuntasauma, jalkakäytävä sekä ulkovalot. Vahingonkorvausvaatimusta ei näin ollen tutkittu suhteessa väärään paikkaan kuten hakija on oikaisuvaatimuksessa esittänyt.

Postintaipaleen eteläosa ei ole koskaan ollut katu, vaan se on rakennettu 1970-luvulla valtion toimesta valtion virastojen ja laitosten käyttöön. Vahinkopaikalla Postintaipaleella ei kulje bussilinjaa, ja se on ajoneuvoliikenteelle umpikuja lukuun ottamatta ajoyhteyttä Ilmalan ratapihalle. Tällä osuudella Postintaivalta ei siten ole yleistä liikenteellistä merkitystä. Vahinkopaikan alue Postintaipaleella on siirtynyt kaupungin hallintaan vuonna 2020. Pohjois-Pasilan alueen maankäytön muutos on kesken, ja rakentaminen on painottunut Pohjois-Pasilan pohjoisosaan. Pohjois-Pasilan eteläosan Eteläistä Postinpuistoa koskevan uuden, 4.12.2023 voimaan tulleen asemakaavan toteutumisen myötä Postintaivalta ei eteläosassa tule jatkossa olemaan, mutta Sähkesilta tulee säilymään ajoyhteytenä ratapihalle.

Kaupungilla on mahdollisuus korjata hallinnassaan olevalla alueella oleva päällystevaurio vain, jos se havaitaan tai jos tienkäyttäjä ilmoittaa siitä kaupungille. Kaupungille ei ole tullut vahinkopaikalta yhtään ilmoitusta kuopista eikä hakijan vaatimuksen lisäksi kaupungille ole esitetty muita vahingonkorvausvaatimuksia. Kunnossapidosta saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla olleet kuopat on paikattu 22.8.2023. Hakija on toimittanut vaatimuksensa kaupungille 14.8.2023, eli kuopat on paikattu noin viikon kuluessa siitä, kun niistä on kaupungille tullut tieto.

Hakija on vedonnut oikaisuvaatimuksessa siihen, ettei alueella ole ollut liikennemerkkejä siitä, ettei katu ole luovutettu yleiseen käyttöön eikä myöskään varoitusmerkkejä kuopista. Kadunpitopäätöksen puuttumisesta ei ole olemassa eikä siitä käytetä erillistä liikennemerkkiä. Tieliikennelain mukaisella varoituksella epätasaisesta tiestä varoitetaan tien yleiseen kuntoon nähden yllättävästä ja poikkeuksellisen epätasaisesta tienkohdasta. Ottaen huomioon, että kuopat on ilman aiheetonta viivytystä paikattu, kun niistä on tullut tieto, ei varoitusmerkin pystyttämiselle ole ollut aihetta. Jokaisen syntyvän kuopan kohdalle ei myöskään ole reaaliajassa mahdollista käydä pystyttämässä varoitusmerkkiä, eikä tieliikennelaki tätä edellytäkään.

Tieliikennelain mukaan ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Vahingon aiheuttanut kuoppa on sijainnut keskellä ajorataa kaistojen välissä. Vahinkopaikalla on ulkovalaistus, joka näkyy myös hakijan itse ottamassa valokuvassa. Kuoppa olisi ollut siten havaittavissa ja väistettävissä.

Edellä esitetyillä ja muutoin tiimipäällikön päätöksestä ilmenevillä perusteilla kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt velvollisuuksiaan eikä siten ole asiassa vahingonkorvausvelvollinen.

Lopputulos

Kaupunkiympäristölautakunta viittaa vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyy vahingonkorvaustiimin päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin. Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen. Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvon vaurioista.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että vahingonkorvaustiimin päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 84 § ja 86 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §, liite 3.1 merkki A9 (epätasainen tie)

Kuntalaki (410/2015) 134 §, 137 §

Toimivalta

Kuntalain 134 §:n mukaan oikaisuvaatimus lautakunnan sekä lautakunnan alaisen viranomaisen päätöksestä tehdään asianomaiselle lautakunnalle.

Stäng

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Vahingonkorvaustiimi Tiimipäällikkö 07.12.2023 § 379

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 14.8.2023 esittänyt kaupungille määrältään 200 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo on vaurioitunut 16.4.2023 klo 21.30 tapahtuneen kuoppaan ajamisen seurauksena osoitteessa Postintaival. Vahinko oli tapahtunut väistettäessä tien oikealla puolella olevaa kuoppariviä, ja yllättäen myös vasemmalla oli ollut iso, syvä ja teräväreunainen kuoppa, joka oli rikkonut molemmat vasemman puolimmaiset renkaat. Vahinkopaikan katuvalot olivat sammuneet, ja vahinkohetkellä oli pimeää. Vaatimuksen mukana on toimitettu valokuvia vahinkopaikalta sekä kartta, johon vahinkopaikka on merkitty.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kadunpito käsittää kadun suunnittelemisen, rakentamisen ja sen kunnossa- ja puhtaanapidon sekä muut toimenpiteet, jotka ovat tarpeen katualueen ja sen yläpuolisten ja alapuolisten johtojen, laitteiden ja rakenteiden yhteen sovittamiseksi. Kadunpidon järjestäminen kuuluu kunnalle.

Kaupungin velvollisuudesta pitää kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa säädetään kunnossapitolaissa.

Kunnossapitolain mukaiset velvollisuudet alkavat kuitenkin vasta, kun katu tai sen osa tyydyttää asemakaavan mukaisen toteutuneen maankäytön tarpeen ja sitä koskeva kadunpitopäätös on tehty. Katu katsotaan samasta ajankohdasta luovutetuksi yleiseen käyttöön.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä voi olla yksittäisiä viivahalkeamia ja urasyvyys saa olla vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.

Hakijan karttaan merkitsemä vahinkopaikka sijaitsee kaupungin omistamalla alueella Postivaununkadulla, jolle ei ole tehty kadunpitopäätöstä. Vahinkopaikka on keskeneräinen katu, joka on hoitoluokittamaton. Kadun hoito on kuitenkin tilattu urakoitsijalta keskeneräisenä katuna II-luokan mukaisesti.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kaupungin on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan Postivaununkadulle ei ole tehty kadunpitopäätöstä, koska kadut tullaan uusimaan tulevina vuosina. Vahinkoalueen kadut on rakennettu 1970-luvulla valtion yritysten toimesta, ja vahinkopaikan päällyste on rakenteellisesti heikossa kunnossa, joka osaltaan nopeuttaa yksittäisten reikien muodostumista. Vahinkopaikalla on hyvin pienet liikennemäärät, koska reittiä käyttää lähinnä VR:n varikkoalueelle menevä liikenne. Vahinkoalueen paikkaustoimenpiteet on aloitettu elokuussa 2023. Vahingon aiheuttaneet kuopat ovat muodostuneet kunnossapidon arvion mukaan kuukausien aikana, ja ne on paikattu kylmämassalla 22.8.2023.

Kunnossapidon tietoon ei ole tullut palautteita vahinkopaikan päällysteestä vuoden 2023 aikana. Kaupungille ei ole saapunut muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia kyseisestä vahinkopaikasta.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Vahinkopaikka sijaitsee Pohjois-Pasilassa keskeneräisellä alueella, jossa on käynnissä alueen käyttötarkoituksen muutos. Alueen uusi asemakaava on tullut lainvoimaiseksi 4.12.2023. Alueiden ja katujen keskeneräisyys ei itsessään tarkoita, että kaupunki olisi toiminut asiassa tuottamuksellisesti. Ajoväylä, jolla vahinko on tapahtunut, ei ole missään vaiheessa ollut yleiseen käyttöön luovutettu katu.

Vaikka päällystevauriot olisivatkin joskus hankalia havaita, ajoneuvojen kuljettajia sitovat silti tieliikennelain säännökset. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Vahinkopaikka on keskeneräisellä kadulla, jota ei ole luovutettu yleiseen käyttöön ja jota ei koske kunnossapitolaissa asetut kunnossapitovelvoitteet. Kaupunki on kuitenkin tilannut kyseiselle kadulle kunnossapidon ja alueella on käytä paikkaamassa päällystevaurioita 22.8.2023. Päällystevaurioista vahinkopaikalla ei ole tullut kaupungille ilmoituksia tai palautteita. Asiassa saatujen selvitysten perusteella kaupunki katsoo toimineensa keskeneräisen kadun kunnossapidon suhteen huolellisesti. Näin ollen kaupunki ei ole vahingosta vahingonkorvauslain mukaisessa korvausvastuussa.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 84 § ja 86 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 19.12.2022 tekemän päätöksen § 45 mukaan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätiedot

Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957

kymp.korvausasiat@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 23.01.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Hallinto-oikeus ei kuitenkaan tutki kysymystä kunnan korvausvelvollisuudesta tai korvauksen määrästä. Vahingonkorvausasiassa toimivaltainen tuomioistuin on yleinen alioikeus.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  3. vaatimusten perustelut
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 12.12.2023
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Oikaisuvaatimus 12.12.2023, saate
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Oikaisuvaatimus 12.12.2023, liite, päätös
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Oikaisuvaatimus 12.12.2023, liite, vahingonkorvaushakemus liitteineen
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Oikaisuvaatimus, täydennys 14.12.2023
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.