Hankinta, yhteishankinta, graafinen suunnittelu ja tuotanto, kaupunginkanslia

HEL 2023-010397
Ärendet har nyare handläggningar
§ 39

Graafinen suunnittelu ja tuotanto

Upphandlingsdirektör

Päätös

Vs hankintajohtaja päätti hyväksyä Graafinen suunnittelu ja tuotanto hankinnassa seuraavat tarjoukset etusijajärjestyksessä kokonaistaloudellisesti edullisimpana:

Osa-alue 1: Graafinen suunnittelu ja tuotanto

  1. Kari Media Group Oy (1515023-9)
  2. Golden CheckPoint Production Oy (FI21134112)
  3. RAKETT HELSINKI OY (25724312)
  4. Oy SEK Ab (0115535-4)
  5. Grano Oy (2197935-0)

Osa-alue 2: Tiedon visualisointiin erikoistuneet toimijat

  1. Koponen-Hilden Oy (FI26609535)
  2. Gofore Oyj (1710128-9)

Hankinnasta muodostetaan puitejärjestely, jonka varsinainen sopimuskausi on kaksi (2) vuotta. Lisäksi hankintaan sisältyy yksi (1) kahden (2) vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen perussopimuskauden päättymistä.

Vs. hankintajohtaja päätti sulkea Avidly Oy:n, Hanna Ruusulampi Tmi:n, ja Zerren Design Oy:n tarjouskilpailusta sekä Brandkind Marketing Communications Finland Oy:n osa-alueesta 2, F graphics Oy:n osa-alueesta 1, Innocorp Oy:n osa-alueesta 2 ja Krut Collective Ab Oy:n osa-alueesta 2, koska tarjoajat eivät täyttäneet tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton ennakoitu arvo on 3 000 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 29.12.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön H052-23, Dnro HEL 2023-010397. Graafisen suunnittelun ja tuotannon palveluiden hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 31.12.2023 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 6.2.2024. Määräaikaan mennessä saapui 29 tarjousta: Aste Helsinki Oy (FI22054499), Avidly Oy (2018481-2), Brandkind Marketing Communications Finland Oy (2013458-3), Designer Always Yours Oy (3188860-4), F-graphics Oy (FI26086746), Gofore Oyj (1710128-9), Golden CheckPoint Production Oy (FI21134112), Grano Oy (2197935-0), Hanna Ruusulampi Tmi (FI22384260), Innocorp Oy (0860407-9), Kari Media Group Oy (1515023-9), Koponen-Hilden Oy (FI26609535), Krut Collective Ab Oy (FI29431074), Kuudes Kerros Helsinki Oy (1873202-3), Mainostoimisto Groteski Oy (24902586), Mainostoimisto Smoy (07414396), MUOTOHIOMO OY (0889417-6), N2 Albiino Oy (FI25572785), Nitro Group Oy (FI04984967), Nollanollasata OY (FI31537409), Oy SEK Ab (0115535-4), Pentagon Design Oy (FI10492336), RAKETT HELSINKI OY (25724312), Red and Blue Oy (FI20850870), Roihu In Communication Oy (1837291-0), ThreeFiveEight Oy (FI21812040), Valve Branding Oy (FI18842687), WSP Finland Oy (0875416-5), Zerren Design Oy (1708936-3).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnön liitteessä 3 on tarjoajan tullut ilmoittaa osa-alueittain kolme vaatimukset täyttävää asiakassuhdetta. Hanna Ruusulampi Tmi osa-alueeseen 1 ilmoittama asiakassuhde 3 sekä osa-alueeseen 2 ilmoittamat asiakassuhteet 1 ja 2 eivät täyttäneet tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Tarjouspyynnön liitteessä 4 on tarjoajan tullut nimetä osa-alueeseen 1 projektipäällikkö ja sen lisäksi kaksi suunnittelijaa. Toisin kuin osa-alueella 2, sama henkilö ei voi osa-alueella 1 toimia sekä projektipäällikkönä että suunnittelijana. F-graphics Oy ja Hanna Ruusulampi Tmi on tarjonnut osa-alueeseen 1 samaa henkilöä niin projektipäälliköksi kuin suunnittelijaksi. Siten F-graphics Oy ja Hanna Ruusulampi Tmi eivät täyttäneet tarjouspyynnössä osa-alueelle 1 asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Brandkind Marketing Communications Finland Oy ei ilmoittanut osa-alueen 2 asiakassuhteita liitteessä 3 eikä henkilöstön kokemusta ja koulutusta liitteessä 4, Innocorp Oy on tarjouksessaan ilmoittanut, että ei osallistu tarjouskilpailuun osa-alueessa 2 ja jättänyt täydentämättä liitteet 3 ja 4 osa-alueen 2:den osalta. Siten tarjoajat Brandkind Marketing Communications Finland Oy ja Innocorp Oy eivät täyttäneet tarjouspyynnössä osa-alueelle 2 asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Tarjouspyynnön liitteessä 7 on esitetty tietosuojaan- ja tietoturvaan liittyvät pakolliset vaatimukset. Tarjoajat Avidly Oy, Krut Collective Ab Oy ja Zerren Design Oy eivät täyttäneet tietosuojaan- ja tietoturvaan liittyviä pakollisia vaatimuksia eivätkä siten täyttäneet tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Tarjoajat, jotka eivät täytä tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun takia.

Kaikki muut tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus on tarkastettu soveltuvien tarjoajien osalta. Soveltuvien tarjoajien määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta.

Tarjouspyynnön kohdan Päätöksenteon perusteet mukaan hinnan painoarvo on 30 % ja laadun 70 %. Laadun vertailu tehtiin molempien osa-alueiden osalta erikseen tarjouspyynnön liitteessä 6 kerrottujen kriteerien mukaisesti.

Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen, laadun vertailun pisteytys ja laadun arvioinnin muistio ovat tämän päätöksen liitteinä. Erillinen sanallinen arviointimuistio laatupisteytyksestä on tehty tarjoajittain. Jokaiselle tarjoajalle, josta laatuarviointi on tehty, lähetetään tarjoajaa koskeva erillinen arviointimuistio.

Vertailun perusteella puitejärjestelyyn valitaan etusijajärjestyksessä seuraavat tarjoajat.

Osa-alue 1: Graafinen suunnittelu ja tuotanto

  1. Kari Media Group Oy (1515023-9)
  2. Golden CheckPoint Production Oy (FI21134112)
  3. RAKETT HELSINKI OY (25724312)
  4. Oy SEK Ab (0115535-4)
  5. Grano Oy (2197935-0)

Osa-alue 2: Tiedon visualisointiin erikoistuneet toimijat

  1. Koponen-Hilden Oy (FI26609535)
  2. Gofore Oyj (1710128-9)

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37 §. Vs. hankintajohtaja hoitaa virkamääräyksen mukaisesti hankintajohtajan tehtäviä tämän poissa ollessa.

Detta beslut publicerades 12.04.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Jaana Kalliomaa, Hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 28091

jaana.kalliomaa@hel.fi

Beslutsfattare

Sirkka Hiltunen
Vs. hankintajohtaja

Bilagor

1. Vertailutaulukko H052-23
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Laatuvertailun pisteytys H052-23
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Laatuvertailun muistio H052-23
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.