Hankinta, metrovarikon vaihto-osatuotannon laajennus, liikenneliikelaitos HKL

HEL 2023-010503
Ärendet har nyare handläggningar
§ 76

Metrovarikon vaihto-osatuotannon tilojen kehittämisen rakennusurakan lisä- ja muutostöiden tilaaminen

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja tilasi metrovarikon vaihto-osatuotantotilojen kehittämisen rakennusurakan lisä- ja muutostyöt Oy Rakennuspartiolta lisä- ja muutostyötarjouksien LMT01C, LMT03, LMT04A, LMT05, LMT06, LMT07, LMT08, LMT09, LMT11, LMT13, LMT15A, LMT16, LMT17A, LMT18, LMT19, LMT20A, LMT21, LMT22A, LMT25, LMT26, LMT30A, LMT31B, LMT34, LMT35A ja LMT37 mukaisesti yhteensä 174.594,89 euron arvonlisäverottomaan hintaan.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunkiraideliikenteen kaluston kunnossapito keskitetään tulevaisuudessa kahdelle päävarikolle. Kaluston määrän kasvaessa sekä haettaessa kustannussäästöjä ja kaluston kunnossapidon synergiaetuja on tarkoituksenmukaista keskittää vaihto-osatuotanto yhdelle kunnossapidollisista päävarikoista. Tämä on kustannustehokkainta toteuttaa vaihto-osatuotannon tilojen kehittämisellä Roihupellon metrovarikolla.

Kaupunginhallitus hyväksyi 30.1.2023, 67 §, Roihupellon metrovarikon vaihto-osatuotannon tilojen kehittämistä koskevan hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on yhteensä enintään 6.160.000,00 euroa marraskuun 2022 hintatasossa.

Johtokunta valitsi 14.11.2023, 64 §, metrovarikon vaihto-osatuotannon tilojen kehittämisen rakennusurakan toteuttajaksi Oy Rakennuspartion, yhteensä enintään 3.586.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Urakan toteutuksen lisä- ja muutostöiden tarve on osoittautunut alkuperäistä arviota laajemmaksi. Lisätöiden tarvetta ei ole pystytty kilpailutusvaiheessa ennakoimaan, joten hankinnasta päätettäessä niitä ei ollut vielä tiedossa.

Nyt päätettävänä on seuraavat urakan lisä- ja muutostyöt

LMT01C
RR-paalumuutokset, toteuman mukaan
11.318,91 eur
LMT03 
Lisätyt RR-paalut, nro 134-142
7.663,22 eur
LMT04A
Saneeratun osan lämmöneristys
4.213,09 eur
LMT05
Siltanosturin LED-valot
2.804,99 eur
LMT06
Betoniportaiden timanttiporaukset
1.555,44 eur
LMT07
Elementtien tuentamuutokset
1.978,30 eur
LMT08
MV-laatan teräspalkin poisto
1.133,99 eur
LMT09
Poistumistietunnelin muutokset
9.827,93 eur
LMT11
Lattiasyvennysten muutokset
14.634,86 eur
LMT13
Terästöiden muutokset
19.818,01 eur
LMT15A
Telipesukoneen sivuille lisätyt kiskot
11.248,80 eur
LMT16
Sokkelikiven AN02 ja poistumistietunnelin pilasterin liitostyö
792,00 eur
LMT17A
600 mm betoniviemärin kevennys
30.436,84 eur
LMT18
Raepuhaltamon syvennyksen sisäseinän sijainti ja paksuus
1.098,15 eur
LMT19
Peltijulkisivun purku
2.899,50 eur
LMT20A
Ontelolaattojen saumaraudoitus
4.246,90 eur
LMT21
Purettavan väliseinän ummistus
18.807,19 eur
LMT22A
Maahan jätetyt pontit (hyvitys)
-8.364,00 eur
LMT25
Kiskojen syvennykset
2.123,96 eur
LMT26
Vesikaton haitta-ainekartoitus
499,35 eur
LMT30A
Yläpohjan liimapuupalkkien kiinnitys
2.576,25 eur
LMT31B
Teräsrakenteiden työnaikaiset muutokset
26.289,00 eur
LMT34
Vanhan hallin länsiseinän peltijulkisivun viimeistely
4.609,48 eur
LMT35A
Vesikaton haalaustaso
1.733,23 eur
LMT37
Teräspeltiovien paloluokan korotus ja SP-luukun väri
649,50 eur

LMT22A on hyvitys.

Urakkaan on tämän päätöksen jälkeen tilattu lisä- ja muutostöitä yhteensä 174.594,89 eurolla.

Urakkaa koskevien päätöksien yhteenlaskettu summa on siten
3.760.594,89 euroa.

Kaikki hinnat alv 0 %.

Sovellettavat säännökset

Hankinnassa ei sovelleta erityisalojen hankintalakia (1398/2018), koska hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo alittaa kyseisen lain 13 §:n 1 momentin 3) kohdan mukaisen rakennusurakoita koskevien hankintojen kynnysarvon (5.538.000,00 euroa, alv 0 %).

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Johtokunta valtuutti 14.11.2023, 64 §, liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan päättämään metrovarikon vaihto-osatuotannon tilojen kehittämisen rakennusurakkaan liittyvistä mahdollisista lisä- ja muutostöistä yhteensä enintään 350.000,00 eurolla.

Detta beslut publicerades 16.10.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Beslutsfattare

Saara Kanto
toimitusjohtaja