Työvoimapalveluiden järjestämislain mukainen ilmoitus TE24-uudistukseen liittyvien toimitilojen vuokrasopimusten vastaanottamisesta, kaupunginkanslia
Ilmoitus TE24-uudistukseen liittyvien toimitilojen vuokrasopimusten vastaanottamisesta
Päätös
Kansliapäällikkö päätti ilmoittaa, että Helsingin kaupunki ei ota vastaan valtion käytössä olevia työvoimapalvelujen järjestämiseen tarkoitettuja toimitiloja. Uudenmaan TE-toimiston Itäkeskuksen toimitilasta osoitteessa Asiakkaankatu 3 sovitaan voimaanpanolain 8 §:n 2 momentin viimeisen virkkeen mukaisesti pykälän menettelysäännöksistä poikkeavasti.
Päätöksen perustelut
Julkisten työvoimapalveluiden kuntapohjaista uudelleen järjestämistä koskeva lainsäädäntö hyväksyttiin 23.3.2023. Työvoimapalveluiden järjestämisestä annetussa laissa (380/2023, jäljempänä järjestämislaki) ja sen voimaanpanolaissa (383/2023, voimaanpanolaki) säädetään työvoimapalveluiden vastaanottoon liittyvästä ilmoitusvelvollisuudesta.
Voimaanpanolain 8 §:n mukaan TE-toimistojen, ELY-keskusten sekä KEHA-keskuksen käytössä olevat työvoimapalvelujen järjestämiseen tarkoitettujen toimitilojen vuokrasopimukset siirretään järjestämisvastuun siirron yhteydessä 1.1.2025, ellei työvoimaviranomainen ilmoita, että se ei halua ottaa vuokrasopimusta vastaan. Toimitilaa koskevien velvoitteiden siirtymisen jälkeen työvoimaviranomainen voi irtisanoa tai siirtää vuokrasopimuksen sopimusehtojen mukaisesti. Toimitilojen hallinnasta ja vuokrasopimusten siirrosta voidaan myös sopia säännöksessä kuvatusta poiketen KEHA-keskuksen kanssa.
Valtiolta siirtyvistä toimitilasopimuksista yhden on arvioitu kattavan siirtymävaiheen tilatarpeen. Lopputulemaan on päädytty tila- ja palveluverkkotarkastelun ja kustannusrakenteen näkökulmasta. Kaupungin pidemmän tähtäimen tavoitteena on järjestää työvoimapalvelut kaupungin omissa toimitiloissa.
Tämän päätöksen mukaisesti Helsingin kaupunki ei ota vastaan edellä mainittujen valtion viranomaisten käytössä olevia toimitiloja. Uudenmaan TE-toimiston Itäkeskuksen toimitilasta osoitteessa Asiakkaankatu 3 sovitaan voimaanpanolain 8 §:n 2 momentin viimeisen virkkeen mukaisesti pykälän menettelysäännöksistä poikkeavasti. Tällä järjestelyllä varmistetaan, että asiakkailla ja henkilöstöllä on käytettävissään tarkoituksenmukaiset tilat. Järjestelyn yksityiskohdista sovitaan KEHA-keskuksen kanssa erikseen liikkeen luovutuksen käynnistyttyä.
Määräaika toimitilojen vastaanottamisesta ilmoittamiselle on sidottu TE24-uudistuksen tiukkaan valmisteluaikatauluun. Toimitilailmoitus toimitetaan voimaanpanolain 3 §:n mukaisesti työ- ja elinkeinoministeriölle järjestämislain 15 §:n 1 ja 2 momentin määräaikoja noudattaen kaupunginvaltuustoon menevän päätösasian (julkisten työvoimapalveluiden järjestäminen) yhteydessä ministeriön erillisen ohjeistuksen mukaisesti.
Ilmoituskokonaisuuteen liittyvien asiakirjojen on oltava kunnan toimivaltaisten elinten hyväksymiä. Asiakirjoilta ei aikataulusyistä edellytetä lainvoimaisuutta.
Toimivalta
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa huonetilojen vuokralle ottamisesta.
Detta beslut publicerades 11.09.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Mervi Alaluusua, johtava asiantuntija, puhelin: 040 5420414
Marlo Puro, johtava lakimies, puhelin: 09 310 34500