Sääntöohjaus, hallintosäännön muuttaminen, tilahankkeiden käsittelyohjeesta seuraavat muutokset
Ändring av förvaltningsstadgan, hantering av lokalprojekt
Beslut
Stadsfullmäktige godkände förvaltningsstadgan för Helsingfors stad i enlighet med bilaga 1 så att den träder i kraft 1.1.2024.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Förslag till ändringar i förvaltningsstadgan
I förvaltningsstadgan föreslås ändringar som gäller anvisningar för hantering av lokalprojekt. Alla förslag till ändringar framgår av bilaga 2 över parallelltexter (på finska).
Stadgearbetsgruppen har behandlat förslagen till ändringar i förvaltningsstadgan vid sitt sammanträde 30.10.2023.
Ändring av stadsfullmäktiges befogenheter att godkänna projektplaner för lokalprojekt
Övergång till ett tvåstegsförfarande vid beslut
I enlighet med anvisningarna för hantering av lokalprojekt införs ett tvåstegsförfarande vid beslut om exceptionella lokalprojekt.
Avsikten är att stadsfullmäktige i fortsättningen ska godkänna preliminära projektplaner för exceptionella projekt oberoende av de kalkylerade kostnaderna för projekten. Då beslutar stadsfullmäktige i det första steget om hur nödvändigt ett projekt är och, beroende på projektets karaktär, i vilken fas huvudentreprenören och de övriga väsentliga parterna integreras i projektet.
I det andra steget godkänner stadsfullmäktige en preciserad projektplan för projekten ovan. Då beslutar stadsfullmäktige om projektets funktionella och tekniska innehåll, bundna anslag, såsom den målsatta budgeten eller annat med entreprenören överenskommet riktpris, samt om projektets avtalsrisker, effekter på driftsekonomin, livscykelkostnader och tidschema samt om villkoren för projektstart. Vanligen fattar sektionen för byggnader och allmänna områden beslut om att inleda förverkligandet.
Således ändras 7 kap. 1 § 1 mom. 3 punkten i förvaltningsstadgan till följande lydelse: stadsfullmäktige beslutar "om projektplaner för projekt i stadens regi då de kalkylerade kostnaderna överstiger 10 miljoner euro, dock inte för de projekt i fråga om vilka beslut har fattats med stöd av 2 punkten i en översiktsplan och då projektplanen inte väsentligt avviker från översiktsplanen, samt om preliminära och preciserade projektplaner för exceptionella projekt oberoende av de kalkylerade kostnaderna för dessa".
Exceptionella projekt
Det är eventuellt fråga om ett exceptionellt projekt till exempel när:
- kostnaderna för planeringsfasen före godkännandet av projektplanen har beräknats bli mycket höga,
- stora osäkerheter är förknippade med kostnadskalkylen för projektet på grund av dess exceptionella karaktär,
- betydande segregationspolitiska eller kulturhistoriska värden är förknippade med projektet även om det inte skulle finnas användning för lokalerna i enlighet med stadens strategi för verksamhetslokaler som byggnader som behövs för produktion av lagstadgade tjänster och som utgör en långvarig stomme för servicenätet,
- stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden har befogenheterna att godkänna projektplanen på basis av en helhetsbedömning av projektplanen, men projektets kostnader per kvadratmeter är mycket höga i förhållande till beslutsnivån, eller när
- projektet är principiellt betydande oberoende av dess kalkylerade kostnader. Projektet är dock inte principiellt betydande endast av den orsaken att det väcker en omfattande offentlig diskussion.
Avsikten är att projektstyrgruppen för lokalprojekt ska bedöma vilka projekt som föreslås som exceptionella projekt, i fråga om vilka tvåstegsförfarandet för fullmäktiges beslut ska tillämpas.
Beslut om användning av en option i ett hyresavtal
I syfte att göra beslutsfattandet tydligare och smidigare är det behövligt att i förvaltningsstadgan tillägga en särskild föreskrift om användning av en optionsperiod som ingår i ett hyresavtal i enlighet med beslutet om förhyrning. Sektionen för byggnader och allmänna områden har befogenheter att besluta om användning av en optionsperiod. Sektionen kan delegera befogenheterna till en tjänsteinnehavare. Beslutet om användning av en optionsperiod fattas då på en av verksamheten förutsatt, ändamålsenlig organisationsnivå.
Således bör 16 kap. 3 § 2 mom. 2 punkten i förvaltningsstadgan ändras till följande lydelse: Sektionen för byggnader och allmänna områden beslutar om eller godkänner grunder och gränser enligt vilka en tjänsteinnehavare beslutar om ”förhyrning av affärslokaler inom gränser fastställda av stadsstyrelsen och om användning av en optionsperiod som ingår i hyresavtalet”.
Befogenheterna om godkännande av projektplaner i fråga om behovet av en behovsutredning samt beslutsfattande i hyresprojekt förtydligas
Sektionen för byggnader och allmänna områden beslutar enligt förvaltningsstadgan om godkännande av projektplaner för lokalprojekt på basis av en behovsutredning godkänd av en nämnd eller kanslichefen inom gränser fastställda av stadsstyrelsen. I anvisningarna för hantering av lokalprojekt anges de projekt som förutsätter en behovsutredning godkänd av lokalens användare. I förvaltningsstadgans föreskrift om befogenheterna är det därför inte nödvändigt att separat ta upp en behovsutredning som en förutsättning för att en projektplan ska godkännas. Att stryka förutsättningen av en behovsutredning i förvaltningsstadgan gör dessutom beslutsfattandet smidigare och flexiblare i projekt för vilka användaren i enlighet med anvisningarna för hantering av lokalprojekt inte fattar behovsbeslutet och som är brådskande och nödvändiga för att upprätthålla byggnadens tekniska skick eller reparera ett tekniskt problem som kommit fram, såsom problem med inomhusluften eller motsvarande olägenhet.
I anvisningarna för hantering av lokalprojekt görs beslutsförfarandet smidigare och tydligare i projekt som genomförs genom förhyrning. I hyresprojekt fattas då beslut om förhyrning av lokaler i enlighet med en projektplan som beretts (”vuokrauspäätös” i de finska anvisningarna), varvid det inte är nödvändigt att fatta ett separat beslut om uttryckligt godkännande av projektplanen. I hyresprojekt som ska konkurrensutsättas enligt upphandlingslagen ska förutom ett beslut om förhyrning dessutom fattas bl.a. beslut om val av entreprenör för hyreslokalerna i enlighet med befogenhetsgränserna för offentliga upphandlingar.
Förfarandet som beskrivs i anvisningarna motsvarar det beslutsförfarande som redan har införts i hyresprojekt. Härigenom är det motiverat att förtydliga förvaltningsstadgan till den del som gäller befogenheterna för sektionen för byggnader och allmänna områden i fråga om godkännande av projektplaner.
Med motiveringarna ovan ändras 16 kap. 3 § 2 mom. 3 punkten i förvaltningsstadgan till följande lydelse: Sektionen för byggnader och allmänna områden beslutar om ”godkännande av projektplaner och andra planer för lokalprojekt inom gränser fastställda av stadsstyrelsen med undantag av projekt som genomförs genom förhyrning av affärslokaler och i vilka beslut om förhyrning av affärslokaler fattas i enlighet med 16 kap. 3 § 2 mom. 2 punkten i förvaltningsstadgan”.
Kaupunginhallitus 11.12.2023 § 754
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy Helsingin kaupungin hallintosäännön liitteen 1 mukaisesti voimaan 1.1.2024 lukien.
04.12.2023 Pöydälle
27.11.2023 Pöydälle
20.11.2023 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Suvi Rämö, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 32174
Detta beslut publicerades 26.01.2024
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Suvi Rämö, stadssekreterare, telefon: 09 310 32174