Hankinta, Myllypuron terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentaminen päätoteuttajana, projektinjohtourakka, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-011585
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 14. / 14 §

Hankintaoikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan tilat-palvelun tiimipäällikön päätöksestä koskien neuvottelumenettelyyn kutsumista Myllypuron terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentamisen päätoteuttajan hankinnassa

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä Consti Korjausrakentaminen Oy:n tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan tilat-palvelun tiimipäällikön 27.11.2023 § 17 tekemästä päätöksestä koskien neuvottelumenettelyyn kutsumista Myllypuron terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentamisen projektinjohtourakan päätoteuttajan hankinnassa.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden perusteella 27.11.2023 annettua päätöstä tulisi muuttaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 132 §:ssä säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Sen mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Kaupunkiympäristön toimialan tilat-palvelun 27.11.2023 § 17 tekemä hankintapäätös (HEL 2023-011585 T 02 08 03 00) perusteluineen sekä muutoksenhakuohjeineen annettiin tarjoajille tiedoksi sähköpostitse 27.11.2023. Vertailutaulukko annettiin tarjoajille tiedoksi sähköpostitse 5.12.2023.

Consti Korjausrakentaminen Oy on tehnyt päätöksestä hankintayksikölle hankintaoikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisuvaatimus on saapunut 8.12.2023, joten hankintaoikaisuvaatimus on tehty määräajassa. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.

Hankintamenettely ja hankintapäätös

Tarjouskilpailu on perustunut 18.10.2023 päivättyyn EU hankintailmoitukseen HEL 2023-011585 Myllypuron terveys- ja hyvinvointikeskuksen-rakentaminen päätoteuttajana, projektinjohtourakka, sekä osallistumishakemusaikana jätettyjen osallistumispyyntöä koskeneiden kysymysten vastauksiin.

Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisena neuvottelumenettelynä. Kysymyksessä on EU-kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.

Määräaikaan 21.11.2023 mennessä osallistumishakemuksia saapui kuusi (6) kappaletta.

Kaupunkiympäristön toimialan tilat-palvelun tiimipäällikkö teki 27.11.2023 päätöksen § 17 (HEL 2023-011585 T 02 08 03 009) Ehdokkaiden valinta koskien hankintaa Myllypuron terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentaminen päätoteuttajana, projektinjohtourakka. Päätöksessä tiimipäällikkö päätti kutsua Myllypuron terveys- ja hyvinvointikeskuksen päätoteuttajarakentamisen projektinjohtourakan hankinnan neuvottelumenettelyyn seuraavat yritykset: NCC Suomi Oy, Skanska Talonrakennus Oy, SRV Rakennus Oy ja YIT Suomi Oy.

Hankintaoikaisuvaatimus

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä Consti Korjausrakentaminen Oy vaatii, että hankintayksikkö oikaisee päätöstään hankintalain 132 §:n nojalla ja valitsee neuvottelumenettelyyn mukaan viisi tarjoajaa sekä valitsee Consti Korjausrakentaminen Oy:n mukaan neuvottelumenettelyyn. Perusteluina Consti Korjausrakentaminen Oy esittää, että hankintayksiköiden on pyrittävä järjestämään hankintatoimintansa siten, että hankintoja voidaan toteuttaa mahdollisimman taloudellisesti, laadukkaasti ja suunnitelmallisesti olemassa olevat kilpailuolosuhteet hyväksi käyttäen ja ympäristö- ja sosiaaliset näkökohdat huomioon ottaen ja että tarjouskilpailuissa saadaan aikaan todellista kilpailua, jolla optimaalinen hinta tai hinta-laatusuhde voidaan määrittää. He katsovat, että hankintayksikön päätös, jolla se on pudottanut liikevaihdoltaan yli 500 miljoonan euron suuruisen yhteenliittymän, jolla on merkittävää osaamista juuri hankinnan kohteena olevan rakennuskohteen toteuttamisesta, ei hyödynnä ole-massa olevia kilpailuolosuhteita riittävällä tavalla. Consti Korjausrakentaminen Oy katsoo, että hankintayksikön ratkaisu ei myöskään tue kokonaistaloudellisuutta hankinnassa. Hankintayksikön lähettämästä sähköpostista ilmenee, että neljään tarjoajaan on päädytty aikataulullisista ja kokonaistaloudellisista syistä. Consti Korjausrakentaminen Oy tuo vaatimuksessaan esiin myös sen, että pisteytystaulukko toimitettiin kilpailuun osallistuville vasta erikseen pyydettäessä ja tosiasiallisesti kaksi arkipäivää ennen valitusajan umpeutumista.

Asianosaisten kuuleminen

Hallintolain 34.1 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Kuulemispyyntö on lähetetty 14.12.2023 asianosaisille eli NCC Suomi Oy:lle Skanska Talonrakennus Oy:lle, SRV Rakennus Oy:lle ja YIT Suomi Oy:lle

Asianosaiset eivät ole lausuneet asiasta.

Sovellettavat säännökset

Hankintalain 2 § 1 momentin mukaan lain tavoitteena on tehostaa julkisten varojen käyttöä, edistää laadukkaiden, innovatiivisten ja kestävien hankintojen tekemistä sekä turvata yritysten ja muiden yhteisöjen tasapuoliset mahdollisuudet tarjota tavaroita, palveluja ja rakennusurakoita julkisten hankintojen tarjouskilpailuissa.

Hankintalain 2 § 2 momentin mukaan hankintayksiköiden on pyrittävä järjestämään hankintatoimintansa siten, että hankintoja voidaan toteuttaa mahdollisimman taloudellisesti, laadukkaasti ja suunnitelmallisesti olemassa olevat kilpailuolosuhteet hyväksi käyttäen ja ympäristö- ja sosiaaliset näkökohdat huomioon ottaen. Hankintatoimintaan liittyvien hallinnollisten tehtävien vähentämiseksi hankintayksiköt voivat käyttää puitejärjestelyjä sekä tehdä yhteishankintoja tai hyödyntää muita yhteistyömahdollisuuksia julkisten hankintojen tarjouskilpailuissa.

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 34 § 1 momentin mukaan neuvottelumenettelyssä hankintayksikkö julkaisee ilmoituksen hankinnasta, johon kaikki halukkaat toimittajat voivat pyytää saada osallistua. Hankintayksikkö neuvottelee hankintasopimuksen ehdoista valitsemiensa toimittajien kanssa.

Hankintalain 34 § 4 momentin mukaan neuvottelumenettelyssä hankintayksikkö voi ennalta rajata niiden ehdokkaiden määrää, jotka kutsutaan neuvotteluihin. Neuvotteluihin kutsuttavien ehdokkaiden vähimmäismäärä sekä tarvittaessa enimmäismäärä on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Tarjoajiksi hyväksyttävät ehdokkaat on valittava noudattamalla hankintailmoituksessa tai muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyä menettelyä sekä niissä esitettyjä soveltuvuuden vähimmäisvaatimuksia ja arviointiperusteita. Hankintayksikkö ei saa ottaa menettelyyn ehdokkaita, jotka eivät ole toimittaneet osallistumishakemusta tai jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vaatimuksia.

Hankintalain 34 § 5 momentin mukaan ehdokkaita on kutsuttava neuvotteluihin hankinnan kokoon ja laatuun nähden riittävä määrä todellisen kilpailun varmistamiseksi. Neuvottelumenettelyssä ehdokkaita on kutsuttava vähintään kolme, jollei soveltuvia ehdokkaita ole vähemmän. Jos soveltuvia ehdokkaita on vähemmän kuin kolme, hankintayksikkö voi jatkaa menettelyä pyytämällä kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ehdokkaat esittämään alustavan tarjouksen.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa esitettyjen väitteiden arviointia

Hankintalain 34 § 4 momentin mukaan neuvottelumenettelyssä hankintayksikkö voi ennalta rajata niiden ehdokkaiden määrää, jotka kutsutaan neuvotteluihin. Neuvotteluihin kutsuttavien ehdokkaiden vähimmäismäärä sekä tarvittaessa enimmäismäärä on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Tarjoajiksi hyväksyttävät ehdokkaat on valittava noudattamalla hankintailmoituksessa tai muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyä menettelyä sekä niissä esitettyjä soveltuvuuden vähimmäisvaatimuksia ja arviointiperusteita.

Hankintayksikkö on hankintailmoituksessa ilmoittanut seuraavasti:

”Neuvotteluvaiheeseen valittavilla tarjoajilla tulee olla riittävänä pidettävä kokemus vastaavanlaisista hankkeista. Tarjoajaehdokkaan yritystä koskevat vaatimukset pisteytyksineen on esitetty tämän tarjouspyynnön täytettävissä liitteissä "Yritysreferenssilomake" sekä yrityksen virallisen kelpoisuuden osalta ESPD-lomakkeella. Neuvotteluvaiheeseen valintaa varten kunkin ehdokkaan saamat yritysreferenssipisteet lasketaan yhteen ja ehdokkaat asetetaan paremmuusjärjestykseen. Ehdokkaat pisteytetään ja eniten pisteitä saaneista ehdokkaista valitaan suuruusjärjestyksessä tarjouskilpailuun 3-5 yritystä. Pisteiden mennessä tasan, ehdokkaat valitaan vaatimusjärjestyksessä, jossa etusijalla on yritysreferensseissä yhteenlaskettuna suurimman hankearvon saavuttanut ehdokas.”

Näin ollen hankintayksikkö on hankintalain edellyttämällä tavalla ilmoittanut hankintailmoituksessa mukaan menettelyyn kutsuttavien ehdokkaiden vähimmäismäärän sekä enimmäismäärän.

Hankintalain 34 § 5 momentin mukaan ehdokkaita on kutsuttava neuvotteluihin hankinnan kokoon ja laatuun nähden riittävä määrä todellisen kilpailun varmistamiseksi. Neuvottelumenettelyssä ehdokkaita on kutsuttava vähintään kolme, jollei soveltuvia ehdokkaita ole vähemmän. Jos soveltuvia ehdokkaita on vähemmän kuin kolme, hankintayksikkö voi jatkaa menettelyä pyytämällä kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ehdokkaat esittämään alustavan tarjouksen.

Tarjoajiksi hyväksyttävät ehdokkaat on valittu noudattamalla hankintailmoituksessa esitettyjä ehdokkaiden soveltuvuutta koskevia vähimmäisvaatimuksia.

Hankintayksikkö on päättänyt valita neljä tarjoajaa neuvotteluihin aikataulullisista ja kokonaistaloudellisista syistä. Mukaan valitut täyttävät hankinta-asiakirjoissa edelletyt vähimmäisvaatimukset ja ovat pisteytyksissä neljä ensimmäistä.

Markkinaoikeus on ratkaisussaan MAO 231/13 27.5.2013 katsonut, että hankintayksikkö on hankintamenettelyn ehtojen mukaisesti voinut päättää kutsua jatkoneuvotteluihin neljä yritystä. Markkinaoikeuden tapauksessa hankintayksikkö on etukäteen ilmoittanut valitsevansa osallistumishakemuksen toimittavien tarjoajaehdokkaiden joukosta kolmesta viiteen ehdokasta neuvottelumenettelyyn. Objektiivisiksi perusteiksi ehdokkaiden määrän rajoittamiselle on ilmoitettu hankinnan laajuus ja aikataulu. Ehdokkaiden valintakriteereiksi on ilmoitettu referensseinä ilmoitettujen toimeksiantojen vastaavuus, laajuus, monipuolisuus, lukumäärä ja ilmoitetun henkilöstön kokemus. Markkinaoikeus on nimenomaisesti todennut, että arvioitaessa tarjoaja-ehdokkaiden valitsemista neuvottelumenettelyssä olennaista on se, että tarjoajien valinta tapahtuu sellaisten etukäteen ilmoitettujen perusteiden mukaisesti, jotka turvaavat hankintamenettelyyn osallistuvien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun sekä riittävän kilpailun syntymisen.

Johtopäätökset

Hankinta on toteutettu hankintalain mukaisesti. Osallistumishakemukset on käsitelty tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaatetta noudattaen. Hankintailmoituksessa on kuvattu hankintamenettelyn vaiheittainen eteneminen ja neuvottelumenettelyyn valittavien ehdokkaiden vähimmäis- ja enimmäismäärä sekä ilmoitettu ne perusteet, joiden nojalla osallistujat valitaan. Hankintayksikkö on etukäteen ilmoittanut valitsevansa osallistumishakemuksen toimittavien tarjoajaehdokkaiden joukosta kolmesta viiteen ehdokasta neuvottelumenettelyyn. Näin ollen hankintayksikkö on hankintamenettelyn ehtojen mukaisesti voinut päättää kutsua jatkoneuvotteluihin neljä yritystä. Valinta on tehty hankintailmoituksessa ilmoitetuilla perusteilla. Perusteet ovat olleet objektiivisia ja syrjimättömiä. Mukaan valitut täyttävät hankinta-asiakirjoissa edelletyt vähimmäisvaatimukset ja ovat pisteytyksissä neljä ensimmäistä.

Edellä esitetyillä perusteilla Consti Korjausrakentaminen Oy:n tekemä hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa Kaupunkiympäristön toimialan tilat-palvelun tiimipäällikön tekemää hankintapäätöstä.

Kaupunkiympäristölautakunnan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta. Näin ollen kaupunkiympäristölauta-kunta on toimivaltainen käsittelemään hankintaoikaisuvaatimuksen.

Stäng

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tilat -palvelu Hankeyksikkö 1 Projektitiimi 3 Tiimipäällikkö 27.11.2023 § 17

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun tiimipäällikkö päätti kutsua Myllypuron terveys- ja hyvinvointikeskuksen päätoteuttajarakentamisen projektinjohtourakan hankinnan neuvottelumenettelyyn seuraavat yritykset:

- NCC Suomi Oy
- Skanska Talonrakennus Oy
- SRV Rakennus Oy
- YIT Suomi Oy

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Tarjouskilpailu perustuu 18.10.2023 päivättyyn EU-hankintailmoitukseen HEL 2023-011585 Myllypuron terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentaminen päätoteuttajana, projektinjohtourakka, sekä osallistumishakemusaikana jätettyjen osallistumispyyntöä koskeneiden kysymysten vastauksiin.

Hankinta toteutetaan hankintalain 34 §:n mukaisena neuvottelumenettelynä.

Määräaikaan 21.11.2023 mennessä osallistumishakemuksia saapui kuusi (6) kappaletta yrityksiltä:

- Consti Korjausrakentaminen Oy
- Jatke Toimitilat Oy
- NCC Suomi Oy
- Skanska Talonrakennus Oy
- SRV Rakennus Oy
- YIT Suomi Oy

Ehdokkaiden valintaperusteet

Hankintailmoituksen mukaan neuvottelumenettelyyn valitaan vähintään kolme ja enintään viisi osallistumishakemuksen jättänyttä tarjoajaa. Mikäli osallistumishakemuksen jättäneitä ja osallistumispyynnön vähimmäisvaatimukset täyttäviä tarjoajia on enemmän kuin viisi, osallistumishakemukset pisteytetään ja eniten pisteitä saaneista ehdokkaista valitaan suuruusjärjestyksessä tarjouskilpailuun vähintään kolme ja enintään viisi kappaletta. Pisteiden mennessä tasan, ehdokkaat valitaan vaatimusjärjestyksessä, jossa etusijalla on yritysreferensseissä yhteenlaskettuna suurimman hankearvon saavuttanut tarjoajaehdokas.

Neuvottelumenettelyyn valittavilla tarjoajilla tulee olla riittävänä pidettävä kokemus vastaavanlaisista hankkeista osallistumispyynnössä tarkemmin esitettyjen perusteiden mukaisesti.

Neuvottelumenettely suoritetaan hankintailmoituksena julkaistun osallistumispyynnön mukaisesti.

Osallistumishakemusten tarkastaminen

Hankintayksikkö on tarkastanut osallistumishakemukset edellä kuvatuin perustein.

Kaikki määräaikaan mennessä saapuneet osallistumishakemukset olivat osallistumispyynnön mukaisia.

Helsingin kaupunginvaltuusto on kokouksessaan 14.6.2023 hyväksynyt Myllypuron terveys- ja hyvinvointikeskuksen hankesuunnitelman enimmäishintaan 69 478 000 euroa, alv 0 %.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankin-noista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 13.12.2022 § 711) mukaan toimivalta rajoitetussa menettelyssä, neuvottelumenettelyssä, kilpailullisessa neuvottelumenettelyssä, innovaatiokumppanuudessa ja dynaamisessa hankintajärjestelmässä ehdokkaiden valinnasta sekä suunnittelukilpailussa osallistujien valinnasta kaupunkiympäristön toimialalla viranhaltijoille, joilla on hankintavaltuus.

Päätöshistoria

Lisätiedot

Juha Leoni, vs. tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 21430

juha.leoni@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 17.01.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.

Stäng

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Maria Kulomäki, lakimies, puhelin: 09 310 52480

maria.kulomaki@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 8.12.2023, Consti Korjausrakentaminen Oy

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.