Ajankohtauskatsaus vuonna 2023, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)

HEL 2023-011890
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 2. / 105 §

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) ajankohtaiskatsaus

Stadsstyrelsens koncernsektion

Päätös

Kaupunginhallituksen konsernijaosto merkitsi tiedoksi Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) ajankohtaiskatsauksen.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän toimitusjohtaja Mika Nykänen ja kuntayhtymän hallituksen puheenjohtaja Pekka Sauri. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

HSL:n tehtävänä on suunnitella ja järjestää toimialueensa joukkoliikennekokonaisuus ja edistää sen toimintaedellytyksiä, vastata Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta, vastata toimialueensa joukkoliikenteen markkinoinnista ja matkustajainformaatiosta, hyväksyä toimialueellaan noudatettava joukkoliikenteen taksa- ja lippujärjestelmä sekä liikenteen taksat, vastata matkalippujen tarkastuksesta, päättää ja hankkia toimialueensa bussi-, raitiovaunu-, metro-, lautta- ja lähijunaliikennepalvelut sekä huolehtia muista viranomaiselle säädetyistä tehtävistä.

HSL:n jäsenkuntia ovat Helsinki, Espoo, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Sipoo, Siuntio, Tuusula ja Vantaa.

Kaupunginvaltuuston 28.11.2022 hyväksymässä vuoden 2023 talousarviossa Helsingin maksuosuus HSL:lle on 232,2 milj. euroa ja vuoden 2022 toteuma oli 216,5 milj. euroa.

HSL:n ennusteiden mukaan toimintatuottoja kertyy vuoden aikana yhteensä 865,8 miljoonaa euroa, mikä alittaa talousarvion 869,9 miljoonaa euroa (-0,5 %). Toimintatuottoihin sisältyvien lipputulojen ennustetaan olevan 376,1 miljoonaa euroa, mikä on 4,9 miljoonaa euroa (1,3 %) vähemmän kuin talousarviossa ennakoitiin. Matkustajamäärien ennustetaan nousevan 352 miljoonaan, mikä on hieman parempi kuin talousarviossa ennustettu 349 miljoonan matkustajan määrä. Kuntayhtymän strateginen tavoite vuodelle oli 362 miljoonaa matkustajaa, mutta ennuste jää vajaalla 3 prosentilla alle tästä tavoitteesta.
Koronapandemian aiheuttamasta matkustajamäärien vähenemisestä kuntayhtymä ei ole vielä toipunut, vaikka positiivista kehitystä onkin tapahtunut. Nousut tammi-elokuulta ovat olleet 13 prosenttia alle vuoden 2019 tason. Vuoden 2022 vastaavaan ajankohtaan verrattuna nousijamäärissä oli kasvua 20 prosenttia. Vaikka matkustajamäärien odotetaan kasvavan, nousijoiden määrän joukkoliikenteessä ennustetaan jäävän 11,3 prosenttia alle vuoden 2019 tasosta, mikä vastaa 45,0 miljoonaa nousijaa (-11,3%).

Tukia ja avustuksia kuntayhtymä arvioi saavan 12,2 miljoonaa euroa, mikä vastaa talousarviossa arvioitua perustukien määrää.

Toimintakulujen ennustetaan olevan 842,9 miljoonaa euroa, mikä alittaa talousarvion 32,7 miljoonalla eurolla (-3,7 %). HSL selittää alituksen pääosin operointikustannusten kustannussäästöillä, jotka johtuvat kustannustason, erityisesti sähkönhinnan, maltillisesta noususta sekä ennakoitua suuremmista vähennyksistä. Myös muissa palveluostoissa ennustetaan selkeää kustannusten laskua johtuen lipputilihankkeen aikataulun venymisestä, mikä vaikuttaa IT-käyttöpalveluiden kustannuksiin.

Joukkoliikenteen operointikustannusten HSL ennustaa olevan 570,2 miljoonaa euroa, mikä alittaa talousarvion 25,8 miljoonalla eurolla (-4,3 %). Kustannussäästöjä ennustetaan kaikissa liikennemuodoissa, lukuun ottamatta lauttaliikennettä. Erityisesti bussiliikenteen ja pikaraitiovaunuliikenteen operointikustannuksissa kuntayhtymä odottaa merkittäviä säästöjä. Operointikustannukset muodostavat 67,7 % kaikista HSL:n toimintamenoista. Pikaraitiotien liikennöinnin aloituksen siirtyessä lokakuulle aiheutuu noin 5,8 miljoonan euron alitus operointi- ja infrakustannuksissa.

Investointimenojen HSL ennustaa olevan 22,9 miljoonaa euroa, mikä alittaa talousarvion 0,5 miljoonalla eurolla. Investointiprojektien tarkastelussa kuntayhtymä on havainnut joitakin poikkeamia talousarvioon nähden, ja suurin kustannuksia kasvattava tekijä on Lipputilihankkeen lukijalaitteiden asennuksen kustannusten kasvu.

Lipputulot ovat nousseet lähelle koronaa edeltävää tasoa. Elokuun jälkeen kumulatiiviset lipputulot ovat olleet 246,7 miljoonaa euroa, mikä jää 4,2 miljoonaa euroa alle vuoden 2019 vastaavan ajan lipputuloista. Vuoteen 2022 verrattuna lipputulot ovat kasvaneet 51,8 miljoonaa euroa. Myös suhteessa talousarvioon toteutuneet lipputulot elokuun jälkeen ovat olleet HSL:n mukaan odotettua korkeammat, kasvua on ollut 0,5 prosenttia. Tämän positiivisen lipputulokehityksen taustalla kuntayhtymä tunnistaa kuluttajamyyntien tasaisuuden ja alkuvuoden myyntipiikin yritysmyynnissä. Vaikka toteutuneet lipputulot ovat kehittyneet myönteisesti, koko vuoden ennuste (376,1 miljoonaa euroa) alittaa talousarvion 1,3 prosentilla, mikä vastaa 4,9 miljoonaa euroa. Silti ennuste ylittää vuoden 2022 lipputulot 66,4 miljoonalla eurolla, kasvua on ollut 21,4 prosenttia.

Omistajaohjaustavoitteet ovat olleet mukana kaupungin HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta annetun lausunnon käsittelyssä.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän toimitusjohtaja Mika Nykänen antaa kuntayhtymää koskevan suullisen ajankohtaiskatsauksen konsernijaoston kokouksessa. Kokouksessa on läsnä myös kuntayhtymän
hallituksen puheenjohtaja Pekka Sauri.

Stäng

Detta beslut publicerades 06.11.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

va. kansliapäällikkö
Tuula Saxholm

Mer information fås av

Patrick Wahlman, konsernianalyytikko, puhelin:

patrick.wahlman@hel.fi