Sopimusmuutos, Effica hh pääsopimuksen vuotta 2024 koskevan muutossopimuksen hyväksyminen ja allekirjoittaminen

HEL 2023-012026
Ärendet har nyare handläggningar
§ 200

Effica hh pääsopimuksen vuotta 2024 koskevan muutossopimuksen hyväksyminen ja allekirjoittaminen

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektorchef

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan (jäljempänä Tilaaja) ja Tietoevry Finland Oy:n (jäljempänä Toimittaja) kesken 26.9.2023 laaditun HKI0100-1-sopimuksen (jäljempänä Effica hh pääsopimus) muutossopimuksen.

Samalla toimialajohtaja valtuutti tietohallintojohtajan allekirjoittamaan em. sopimuksen.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin Terveysviraston toimitusjohtaja on 29.9.2000 allekirjoittanut Terveysviraston ja TietoEnator Oyj:n välisen Effica hh pääsopimuksen, jonka kohteena on mm. hammashuollon ohjelmistojen käyttöoikeudet ja tukipalvelut.

Suun terveydenhuolto siirtyi 5.2.2018 käyttämään Effican seuraajaa, Lifecare-potilastietojärjestelmää (jäljempänä Lifecare). Apotti asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönoton vuoksi suun terveydenhuolto siirtyi 24.4.2021 Lifecaren katselukäyttöön, mutta rajoitetulle käyttäjäjoukolle jätettiin mahdollisuus kirjata ja muuttaa tietoja. Tilaaja ja Toimittaja (entiseltä nimeltään Tieto Finland Oy) sopivat asiasta 15.6.2021 allekirjoitetulla Effica hh pääsopimuksen muutossopimuksella. Sopimus tuli voimaan 1.7.2021 ja päättyi vuotta 2022 koskevan jatko-option jälkeen 31.12.2022.

Vuonna 2023 suun terveydenhuollolla ja tietohallinnolla oli tarve jatkaa Lifecaren käyttöä edellä kuvatun mukaisena. Tilaaja ja Toimittaja sopivat asiasta 21.12.2022 allekirjoitetulla Effica hh pääsopimuksen muutossopimuksella. Sopimus tuli voimaan 1.1.2023 ja päättyy 31.12.2023. Suun terveydenhuolto siirtyi sopimuksen voimassaoloaikana 25.2.2023 kokonaan Lifecaren katselukäyttöön. Laaja katselukäyttö päättyy suun terveydenhuollon johtoryhmän päätöksen perusteella 15.10.2023.

Vuonna 2024 suun terveydenhuollolla on edelleen tarve jatkaa Lifecaren katselukäyttöä. Tarve kestää siihen saakka, kunnes Lifecareen muodostuneet potilas- ja potilashallinnolliset tiedot on arkistoitu ja arkistoituminen validoitu sekä Tilaajan tietoalusta otettu käyttöön päivittäisjohtamisen tueksi, tai tiedolla johtamisen tietotarpeet muuten ratkaistu.

Tällä päätöksellä hyväksyttävällä ja allekirjoitettavalla toistaiseksi voimassa olevalla muutossopimuksella sovitaan Lifecaren käytön jatkamisesta ja tarkennetaan Effica hh pääsopimuksen tukipalvelujen sisältöjä ja maksuja.

Hallintosäännön 24 luvun 1 § 2 kohdan mukaan toimielimen päätöksiin perustuvat asiakirjat allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Hallintosäännön 24 luvun 1 § 3 kohdan mukaan viranhaltijan päätöksen perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa se viranhaltija, joka on päättänyt sopimukseen sitoutumisesta, tai hänen määräämänsä henkilö. Sopimuksen irtisanomisesta päättää sama henkilö kuin siihen sitoutumisestakin, ellei erikseen ole toisin päätetty tai määrätty.

Detta beslut publicerades 02.10.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Jukka Pääkkönen, ict-asiantuntija, puhelin: 09 310 75471

jukka.paakkonen@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja