Hankinta, suun terveydenhuollon erityistyölasien, luuppien ja luuppivalojen huolto- ja korjauspalvelu, suunterveyden huolto

HEL 2023-012092
Ärendet har nyare handläggningar
§ 5

Erikoistyölasien, luuppien ja luuppivalojen huollot ja korjaukset

Chefstandläkare

Päätös

Johtajahammaslääkäri päätti hankkia suun terveydenhuollon erikoistyölasien, luuppien ja luuppivalojen siirrot, huollot ja korjaukset Merident Oy:ltä.

Palvelua hankitaan 1.2.2024 alkaen toistaiseksi.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo on 25 000 euroa. Arvo on arvioitu vuosien 2019–2022 siirtoihin, huoltoihin ja korjauksiin käytettyjen kustannusten mukaan.

Suun terveydenhuolto ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan kulloisenkin tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Hankinnan kohteena oleva palvelu on alle kansallisen kynnysarvon jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia.

Osalla Helsingin suun terveydenhuollon kliinistä työtä tekevällä henkilökunnalla on käytössään joko suun terveydenhuollon hankkimat tai henkilön itse hankkimat erikoistyölasit, luupit ja luuppivalot.

Helsingin suun terveydenhuollon kustantamat erikoistyölasit, luupit ja luuppivalot on tarkoitettu käytettäväksi Helsingin suun terveydenhuollon toimipisteissä ja työajalla. Hankitut luupit ja luuppivalot voidaan siirtää joko yhdessä tai erikseen henkilöltä toiselle esimerkiksi tilanteessa, jossa henkilön työsuhde suun terveydenhuollossa päättyy. Em. siirron tekemiseen tarvitaan laitetoimittajan osaamista, koska luupit ja luuppivalot säädetään siirron yhteydessä yksilöllisesti kullekin käyttäjälle.

Tapauskohtaisesti arvioidaan, maksaako Helsingin suun terveydenhuolto henkilön itse hankkimien (omien) erikoistyölasien, luuppien ja luuppivalojen korjaukset tilanteessa, jossa laitteen rikkoutuminen on tapahtunut henkilön työskennellessä Helsingin suun terveydenhuollossa.

Hammashoitotyössä käytettävät luupit ja niihin liitettävät luuppivalot ovat potilaiden hoidossa käytettäviä, työlaseihin kiinnitettäviä lisävarusteita.

Suun terveydenhuollolla on lääkintälaiterekisteristä tehdyn poiminnan mukaan Merident Oy:ltä hankittuja luuppeja 155 ja 85 luuppivalosarjaa. Suun terveydenhuolto katsoo, että laitteiden siirrot, huollot ja korjaukset tulee hankkia laitteidentoimittaja Merident Oy:ltä, jotta voidaan varmistaa asianmukainen ja osaava merkkikohtainen huolto ja korjaus sekä sopivien varaosien saatavuus.

Hankinnan arvo

Hankinnan sitoumukseton, arvioitu arvo on arvioitu 48 kuukauden arvon mukaisesti.

Sopimus

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.

Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 vuorokauden kuluttua siitä, kun palveluntuottaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi.

Sopimus solmitaan toistaiseksi voimassa olevaksi, molemmilla sopijapuolilla on mahdollisuus irtisanoa sopimus päättymään 3 kuukauden irtisanomisajalla.

Hankintavaltuudet

Johtajahammaslääkärin valtuus päättää hankinnasta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen 12.12.2023 § 260 hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla.

Detta beslut publicerades 09.01.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksi-
saannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloa- jan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaati- musajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyt- tää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Eeva Rantala, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Beslutsfattare

Sebastian Kaste
johtajahammaslääkäri