Hankinta, erikoistyölasit, luupit ja luuppivalot, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-012291
Ärendet har nyare handläggningar
§ 6

Erikoistyölasien, luuppien ja luuppivalojen hankinta Merident Oy:ltä

Chefstandläkare

Päätös

Johtajahammaslääkäri päätti, että suun terveydenhuollon henkilökunnan käyttöön hankittavista erikoistyölaseista, luupeista ja luuppivaloista solmitaan puitesopimus Merident Oy:n kanssa.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo on noin 49 000 euroa (alv 0 %) 4 vuoden sopimuskaudelle laskien. Arvio perustuu vuosien 2019–2022 erityistyölasien, luuppien ja luuppivalojen hankintojen toteutuneisiin kustannuksiin.

Suun terveydenhuolto ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita hankitaan kulloisenkin tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Hankinta on alle kansallisen kynnysarvon jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia. Hankinta tehdään pienhankintana Merident Oy:ltä 21.11.2023 saatuun tarjoukseen perustuen. Kyseessä on yhden toimittajan kanssa tehtävä puitejärjestely, jossa kaikki ehdot on vahvistettu.

Helsingin suun terveydenhuollon hankkimat erikoistyölasit, luupit ja luuppivalot on tarkoitettu Helsingin suun terveydenhuollon ammattihenkilöiden käyttöön ja työskentelyyn Helsingin suun terveydenhuollon työaikana. Erikoistyölasit, luupit ja niihin liitettävät luuppivalot ovat potilaiden hoidossa käytettäviä lisävarusteita. Erikoistyölasit ja luupit räätälöidään yksilöllisesti käyttäjälle. Luupit mitoitetaan huomioiden käyttäjän työergonomia ja työskentelyasento.

Työntekijäkohtaisesti erikoistyölasien, luuppien ja luuppivalojen hankinnasta tehdään suun terveydenhuollossa aina erilliseen hankintaesitykseen perustuva päätös. Ennen uusien luuppien ja luuppivalojen hankintaa selvitetään, onko suun terveydenhuollon toimipisteissä vapaita, siirrettävissä olevia luuppeja tai luuppivaloja. Ensisijaisesti toimintakuntoiset, henkilöltä vapaaksi jääneet luupit ja luuppivalot siirretään toisen henkilön käyttöön. Uusia hankintaan vain tilanteissa, jossa siirrettäviä laitteita ei ole. Erikoistyölaseja ei voida välttämättä siirtää henkilöltä toiselle.

Hankittavien erikoistyölasien, luuppien ja luuppivalojen tulee olla suun terveydenhuollon kliiniseen työskentelyyn soveltuvia. Soveltuvuuden arvioinnissa huomioidaan muun muassa luuppien ja luuppivalojen siirrettävyyttä henkilöltä toiselle, luuppien painoa ja mahdollisuutta luuppivalojen säätämiseen (valo päälle / pois) käsin kytkimeen koskettamatta. Suun terveydenhuollon näkemyksen mukaan on perusteltua hankkia erityistyölasit, luupit ja luuppivalot toimittajalta, jonka tuotteita suun terveydenhuollossa on laajalti käytössä ja jotka on todettu käytännön työssä toimiviksi. Lisäksi yhteensopivuus jo olemassa olevien laitteiden kanssa mahdollistaa laitteiden siirrot henkilöltä toiselle. Suun terveydenhuollossa on tällä hetkellä lääkintälaiterekisteristä tehdyn poiminnan mukaan Merident Oy:ltä hankittuja suun terveydenhuollon maksamia luuppeja 155 kappaletta ja 85 luuppivalosarjaa.

Merident Oy:llä on meneillään prosessi erityistyölasien, luuppien ja luuppivalojen hyväksymiseksi lääkinnälliseksi laitteeksi.

Sopimus

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 vuorokauden kuluttua siitä, kun toimittaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi.

Sopimus solmitaan 4 vuoden (48 kuukauden) määräajaksi.

Hankintavaltuudet

Johtajahammaslääkärin valtuus päättää hankinnasta perustuu sosiaali-,terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen 12.12.2023 § 260 hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla.

Detta beslut publicerades 09.01.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksi-
saannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloa- jan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaati- musajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyt- tää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Eeva Rantala, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Beslutsfattare

Sebastian Kaste
johtajahammaslääkäri