Hankinta, opioidiriippuvaisten korvaushoito ja päihdehoitopalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-012300
Ärendet har nyare handläggningar
§ 29

Päihdepalvelujen hankinta, päihdevieroitus- ja kuntoutuspalvelut

Direktör för hälsovårds- och missbrukartjänster

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella päihdevieroitus- ja kuntoutuspalvelujen hankinnan puitejärjestelyyn seuraavat palveluntuottajat osa-alueittain etusijajärjestyksessä:

Osa-alue 2 Laitosvieroitushoito:
1. A-Klinikka Oy, Päihdesairaala
2. A-Klinikka Oy, Kouvola
3. Suvera Oy
4. A-Klinikka Oy, Lahti
5. A-Klinikka Oy, Salo

Osa-alue 3 Avokuntoutus:
1. Tukikohta ry

Osa-alue 4 Laitoskuntoutus lääkinnällisenä kuntoutuksena:
1. A-Klinikka Oy, Päihdesairaala
2. A-Klinikka Oy, Kouvola
3. A-Klinikka Oy, Salo

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti keskeyttää hankinnan osa-alueen 1 (opioidikorvaushoito) ja osa-alueen 5 (laitoskuntoutus sosiaalisena kuntoutuksena).

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 12 000 000 euroa perussopimuskauden ja optiokauden ajalle.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen kunkin palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että se toimittaa asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä päihdevieroitus- ja kuntoutuspalvelujen sekä opioidikorvaushoidon hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 266 (19.12.2023) ja päätti oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätökset, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala on huomioinut hankintalain (1397/2016) liitteen E mukaisen sote-palveluhankinnan valmistelussa lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) 8 §:ssä säädetyt vastuut ja palvelutoiminnan jatkuvuuden sekä lain 12 §:n edellytykset ja rajoitukset sote-palvelujen hankkimiseen hyvinvointialueella yksityiseltä palveluntuottajalta.

Tarjouskilpailu

Päihdevieroitus- ja kuntoutuspalvelujen sekä opioidikorvaushoidon hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä, jonka perusteella palveluntuottajat valittiin.

Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 21.12.2023 julkaistulla hankintailmoituksella. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 8.1.2024 klo 12.00 mennessä ja niihin vastattiin 18.1.2024. Kysymyksiä esitettiin 132 kpl.

Hankintayksikön saamien lisätietokysymyksien myötä tarjouspyyntöä päätettiin korjata. Hankinnan korjausilmoitus julkaistiin HILMA-ilmoituskanavassa 19.1.2024. Korjausilmoituksella tarjouspyynnön liitteeksi lisättiin Toipumisorientaatio ja toipumisen vaiheet -niminen liite sekä linkki THL:n verkkosivustolle.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Kilpailutuksessa hankinnan osa-alueita oli 5:

- Osa-alue 1 Opioidikorvaushoito
- Osa-alue 2 Laitosvieroitushoito
- Osa-alue 3 Avokuntoutus
- Osa-alue 4 Laitoskuntoutus lääkinnällisenä kuntoutuksena
- Osa-alue 5 Laitoskuntoutus sosiaalisena kuntoutuksena

Tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai useampaan osa-alueeseen ja valituksi saattoi tulla yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 31.1.2024 klo 12.00 mennessä.

Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:

Osa-alue 2: Laitosvieroitushoito

- A-klinikka Oy, Kouvola
- A-klinikka Oy, Lahti
- A-klinikka Oy, Päihdesairaala
- A-klinikka Oy, Salo
- Hoitoturva Terveyspalvelut Oy
- Suvera Oy

Osa-alue 3: Avokuntoutus

- A-klinikka Oy
- Avominne klinikat
- Hoitoturva Terveyspalvelut Oy
- Kalliolan Klinikka oy
- Rinnekodit Oy
- Tukikohta ry

Osa-alue 4: Laitoskuntoutus lääkinnällisenä kuntoutuksena

- A-klinikka Oy, Kouvola
- A-klinikka Oy, Päihdesairaala
- A-klinikka Oy, Salo
- Hoitoturva Terveyspalvelut Oy
- Sanaskoti Oy
- Suvera Oy

Keskeytettävälle osa-alueelle 1 (opioidikorvaushoito) tarjouksen jätti neljä tarjoajaa. Keskeytettävälle osa-alueelle 5 (laitoskuntoutus sosiaalisena kuntoutuksena) tarjouksen jätti 11 tarjoajaa.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty tarjouspyynnössä. Hankintayksikkö tarkasti tarjoajien soveltuvuusvaatimusten toteutumisen.

Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö tarkasti saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin tarjouspyynnön kysymyksiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Osa-alueella 2 (laitosvieroitushoito) vaadittiin täyttämään osa-aluekohtainen perustietolomake. Hoitoturva Terveyspalvelut Oy:n tarjoukseensa liittämä perustietolomake on täytetty puutteellisesti, eikä sen perusteella ole mahdollista arvioida palvelua ja sen tuottamista koskevien vaatimusten toteutumista. Hoitoturva Terveyspalvelut Oy:n tarjous osa-alueelle 2 hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Osa-alueella 3 (avokuntoutus) vaadittiin täyttämään osa-aluekohtainen perustietolomake. Hoitoturva Terveyspalvelut Oy:n tarjoukseensa liittämä perustietolomake on täytetty puutteellisesti, eikä sen perusteella ole mahdollista arvioida palvelua ja sen tuottamista koskevien vaatimusten toteutumista. Lisäksi tarjoajan tuli antaa päivämuotoisen sosiaalisen kuntouksen yhden (1) hoitoviikon hinta euroina sekä kuntoutuksen sisältyvien aktiivisten hoitotuntien määrä. Vertailtava hinta muodostettiin laskemalla yhden (1) aktiivisen hoitotunnin hinta jakamalla hoitoviikon hinta aktiivisten hoitotuntien määrällä. Hoitoturva Terveyspalvelu Oy ei antanut tarjouksessaan aktiivisten hoitotuntien määrää, eikä vertailuhintaa siten pystytty muodostamaan. Hoitoturva Terveyspalvelut Oy:n tarjous osa-alueelle 3 hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Osa-alueella 4 (laitoskuntoutus lääkinnällisenä kuntoutuksena) vaadittiin täyttämään osa-aluekohtainen perustietolomake. Hoitoturva Terveyspalvelut Oy:n tarjoukseensa liittämä perustietolomake on täytetty puutteellisesti, eikä sen perusteella ole mahdollista arvioida palvelua ja sen tuottamista koskevien vaatimusten toteutumista. Hoitoturva Terveyspalvelut Oy:n tarjous osa-alueelle 4 hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Osa-alueella 4 (laitoskuntoutus lääkinnällisenä kuntoutuksena) laitoskuntoutuksen sisältöä koskevana vaatimuksena on, että kuntoutuksen tulee sisältää tarvittavat lääkäri- ja terveydenhoitopalvelut, kuitenkin siten, että lääkärin tapaaminen on vähintään kaksi kertaa kuntoutusjaksolla, ensimmäisen kerran jakson alussa ja vähintään yhden kerran jakson aikana. Sanaskoti Oy:n tarjouksen perusteella lääkäripalvelut eivät toteudu vaaditun mukaisesti, joten sen tarjous osa-alueelle 4 hylätään tarjouspyynnön vastaisena. Suvera Oy:n tarjouksen perusteella lääkäripalvelut eivät toteudu vaaditun mukaisesti, joten sen tarjous osa-alueelle 4 hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Loput tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousten vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Laadulliset kriteerit otettiin huomioon asettamalla hankinnan kohteena olevalle palvelulle tiukat vähimmäisvaatimukset.

Kukin osa-alue vertailtiin erikseen ja valinnat tehtiin osa-alueittain.

Hankinnassa perustetaan osa-alueittain puitejärjestely, johon tilaaja valitsee tarpeensa mukaisesti yhden tai useampia palveluntuottajia. Palveluntuottajia valitaan se määrä, joka tarvitaan arvioidun hankintatarpeen täyttämiseksi.

Jos osa-alueelle valitaan enemmän kuin yksi palveluntuottaja, ne asetetaan halvimman hinnan mukaiseen etusijajärjestykseen. Tilaaja tekee tilaukset ensisijaisesti etusijajärjestyksen ensimmäiseltä palveluntuottajalta. Mikäli ensisijainen palveluntuottaja ei pysty tuottamaan koko tarvittavaa palvelua tai tuotettu palvelu ei vastaa asiakkaan tarpeita, tilaaja tekee tilauksen seuraavalta palveluntuottajalta ja niin edelleen siten, että palvelutarve täyttyy.

Vertailutaulukko on liitteenä.

Hankintayksikkö on päättänyt keskeyttää hankinnan seuraavien osa-alueiden osalta: osa-alue 1 (opioidikorvaushoito) ja osa-alue 5 (laitoskuntoutus sosiaalisena kuntoutuksena).

Hankintalain 125 §:n mukaisesti hankinta voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Käsitellessään tarjouksia hankintayksikkö havaitsi, että tarjouspyyntö oli ollut epäselvä.

Tarjouspyynnön epäselvyys merkitsee, että tarjouspyyntöä ei ole laadittu hankintalain 113 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla siten, että sen perusteella olisi voitu antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.

Koska virhe on ollut tarjouspyynnössä, se on tarjoajien tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi mahdollista korjata vain keskeyttämällä hankinta ja julkaisemalla uusi tarjouspyyntö.

Tarjouspyynnön virheellisyys on vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hyväksyttävä syy keskeyttää hankinta. Hankintayksiköllä on siten todellinen ja perusteltu syy hankinnan keskeyttämiseen, eikä ratkaisu vaikuta syrjivästi tarjoajiin.

Hankintayksikkö tulee kilpailuttamaan hankinnan osa-alueet 1 ja 5 uudelleen.

Tarjousasiakirjojen julkisuus

Tarjousasiakirjat pidetään salassa julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta. Osa-alueiden 1 ja 5 hankinnat kilpailutetaan uudelleen, mistä syystä aiemmassa kilpailutuksessa osa-alueille 1 ja 5 jätetyt tarjousasiakirjat eivät ole julkisia asianosaisille ennen kuin uutta hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Sopimus

Suunniteltu sopimuskausi on 1.6.2024–31.5.2026. Sopimuskausi päättyy 31.5.2026, vaikka sopimuskauden alkamisajankohta siirtyisi.

Hankintasopimusta voidaan Tilaajan niin päättäessä jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen enintään kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja ilmoittaa optiokauden käyttöönotosta viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Detta beslut publicerades 07.03.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Pia Pulkkinen, päihdepalvelujen päällikkö, puhelin: 09 310 23013

pia.pulkkinen@hel.fi

Beslutsfattare

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja