Läsnäolo-oikeus kaupunginvaltuuston kokouksissa

HEL 2023-012351
Ärendet har nyare handläggningar
§ 153

Läsnäolo-oikeutetut kaupunginvaltuuston kokouksissa

Kanslichef

Päätös

Va. kansliapäällikkö päätti, että kaupunginvaltuuston kokouksissa läsnäolo- oikeus on seuraavalla kaupungin henkilöstöllä sekä henkilön ollessa estynyt tai esteellinen heidän sijaisillaan:

  • toimialajohtajilla
  • kaupunginkanslian osastopäälliköillä
  • kaupunginlakimiehellä
  • hallintomenettelypäälliköllä

Samalla va. kansliapäällikkö päätti, että kaupunginvaltuuston kokouksissa läsnäolo-oikeus on seuraavalla kaupungin henkilöstöllä:

  • pormestarikuntaa ja kansliapäällikköä suoraan avustavilla kaupunginsihteereillä ja erityisasiantuntijoilla
  • pormestarikunnan erityisavustajilla
  • kaupunginvaltuuston pöytäkirjanpitäjäksi määrätyillä
  • päätöstiedotteen laadinnasta vastaavilla
  • kielenkääntäjillä
  • teknisillä sihteereillä

Tarkastusjohtajalla on läsnäolo-oikeus käsiteltäessä tarkastuslautakunnan valmistelemaa tai tarkastuslautakunnan tehtäviin muuten välittömästi liittyvää asiaa.

Kansliapäällikön tai tämän sijaisen määräyksestä läsnäolo-oikeus voidaan tapauskohtaisesti myöntää myös muulle kuin tässä päätöksessä mainitulle henkilöstölle tai rajoittaa tapauskohtaisesti tässä päätöksessä mainitun henkilöstön läsnäolo-oikeutta.

Valtuuston kokoukseen voidaan lisäksi kutsua kokouksessa käsiteltävänä olevassa asiassa tarpeellisia asiantuntijoita.

Päätöksen perustelut

Hallintosäännön 29 luvun 7 §:n mukaan pormestarilla, apulaispormestarilla ja kansliapäälliköllä on läsnäolo- ja puheoikeus kaupunginvaltuuston kokouksissa. Muiden henkilöiden läsnäolosta päättää kansliapäällikkö.

Kaupunginvaltuustossa on lisäksi läsnäolo- ja puheoikeus nuorten vaikuttamistoimielimen keskuudestaan valitsemilla edustajilla kaupunginhallituksen vahvistamalla tavalla. Läsnäolo-oikeus koskee käytännössä myös tarkastuslautakunnan ja tilapäisen lautakunnan puheenjohtajaa käsiteltäessä tarkastuslautakunnan tai tilapäisen valiokunnan valmistelemaa asiaa.

Läsnäolo-oikeutetut

Kokouksen ja päätöksenteon sujuvuuden ja oikeellisuuden varmistamiseksi on nähty, että kokoukseen tulisi pysyväisluonteisesti osallistua toimielimen toiminnan kannalta keskeisiä kaupungin henkilöstöön kuuluvia viranhaltijoita ja työntekijöitä.

Toimielimen toiminnan sujuvuuden ja tiedonkulun varmistamisen kannalta on perusteltua, että kokouksessa on läsnäolo-oikeus toimialajohtajilla, kaupunginkanslian osastopäälliköillä, kaupunginlakimiehellä, hallintomenettelypäälliköllä, pormestarikuntaa ja kansliapäällikköä suoraan avustavilla kaupunginsihteereillä ja erityisavustajilla.

Tarkastusjohtajan läsnäoloa tarvitaan tarkastuslautakunnan puheenjohtajan tukemiseksi ja tiedonkulun varmistamiseksi, kun valtuuston käsiteltävänä on tarkastuslautakunnan valmistelemia asioita. Vastaavasti läsnäolo-oikeus olisi syytä olla silloin, kun käsitellään suoraan tarkastuslautakunnan ja -viraston toimintaan liittyviä asioita (esim. tarkastuslautakuntaa ja -virastoa suoraan koskevat hallintosääntömuutokset, selvityksen antaminen arviointikertomuksen johdosta suoritetuista toimenpiteistä, jne.).

Päätöksistä nopean tiedottamisen vuoksi kyseisen kokouksen päätöstiedotteen laatimisesta vastaavalla henkilöllä tulee olla mahdollisuus osallistua toimielimen kokoukseen. Kyseisen kokouksen pöytäkirjanpitämisestä vastaavien henkilöiden lisäksi valtuustosalin tekniikasta vastaavien teknisten sihteerien ja kokouksen kuluessa tehtyjen ehdotusten kääntämisestä huolehtivien kielenkääntäjien läsnäolo kokouksissa on kokouksen sujuvuuden kannalta välttämätöntä. Kokouksen aikana paikalla voi olla ajoittain myös muuta kokouksen teknisistä järjestelyistä vastaavaa henkilöstöä.

Lähtökohtana kokoukseen osallistumisessa on se, että kussakin kokouksessa on paikalla vain ne henkilöt, joiden asiantuntemuksella on merkitystä kokouksessa käsiteltävien asioiden kannalta. Läsnäolo-oikeutetun ollessa estynyt tai esteellinen asioiden käsittelyyn voi osallistua päätöksen mukaisesti henkilön nimetty sijainen tai järjestää pormestarikunnan ja johdon tuki tarvittavilta osin muilla järjestelyillä.

Päätöksessä mainittujen viranhaltijoiden ja työntekijöiden läsnäolo-oikeudesta voi poiketa tapauskohtaisesti yksittäisten asioiden tai kokousten osalta perustellusta syystä. Lisäksi vastaavasti kokouksiin voi osallistua muitakin kuin tässä päätöksessä mainittuja viranhaltijoita ja työntekijöitä. Näiden henkilöiden läsnäolosta päättää kansliapäällikkö tai tämän sijainen.

Kokoukseen voi osallistua yksittäisten asiakohtien osalta asiantuntijoita, joiden tehtävänä on tukea erityisesti kaupunginvaltuuston puheenjohtajaa, pormestarikuntaa ja kansliapäällikköä käsiteltävään asiaan liittyvien kokouksessa esille tulevien kysymysten osalta. Asiantuntijoiden osallistumisen tarvetta arvioidaan tapauskohtaisesti asian vastuuvalmistelijan ja kaupunginvaltuuston toiminnasta vastaavan hallintohenkilöstön toimesta kansliapäällikön tarkempia linjauksia noudattaen.

Detta beslut publicerades 06.11.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Lauri Menna, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 36012

lauri.menna@hel.fi

Sanna Selkiaho, hallintosuunnittelija, puhelin: 09 310 36067

sanna.selkiaho@hel.fi

Beslutsfattare

Tuula Saxholm
va. kansliapäällikkö
Kirsi Remes
hallintojohtaja