Hankesuunnitelma, laituritason peruskorjaus, Kontulan metroasema, Liikenneliikelaitos HKL

HEL 2023-012382
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 50 §

Kontulan metroaseman laituritason peruskorjaus, hankesuunnitelma

Direktionen för trafikaffärsverket

Esitys

Johtokunta esitti kaupunginhallitukselle Kontulan metroaseman laituritason peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymistä esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen suunnittelun, toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 7.000.000 euroa elokuun 2023 hintatasossa.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne
Oy:n projektipäällikkö Ari Rantamaa. Asiantuntija poistui kokouksesta kuulemisensa jälkeen.

Esitys on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kontulan metroaseman laiturintason perusparannuksella metroasemaa saadaan nykyaikaistettua matkustajia paremmin palvelevaksi. Metroaseman toimivuuden ja viihtyisyyden ylläpitäminen ja kohentaminen ovat tärkeitä osatekijöitä koko Kontulan alueen kehittämisessä.

Hankkeen strategiasidonnaisuus

Helsingin kaupunkistrategiassa 2021–2025 todetaan, että älykkäät liikenneratkaisut ovat sujuvan arjen perusta, tiivistyvän kaupungin liikennejärjestelmän riittävä kapasiteetti ja toimivuus varmistetaan suunnittelemalla kaikki kulkumuodot ja huomioimalla niiden kytkeytyminen toisiinsa.

Kaupunkistrategian mukaan alueiden tasapainoista kehitystä edistetään mm. panostamalla kaupunkiuudistusalueisiin ja kaupunkiympäristön viihtyisyyteen. Julkisen tilan ja julkisten rakennusten investointeja käytetään keinona lisätä hyvinvointia ja houkuttelevuutta. Kontula sijaitsee kaupunkistrategiassa kaupunkiuudistusalueeksi nimetyllä Mellunkylän alueella.

Päätösehdotus tukee näitä kaupunkistrategian tavoitteita ja on näin strategian mukainen.

Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet

Kontulan metroasema otettiin käyttöön vuonna 1986 ja toimi metrolinjan itäisenä pääteasemana vuoteen 1989 saakka, jolloin Mellunmäen metroasema avattiin. Asemalla on kolme sisäänkäyntiä: itäpäässä, laituritason keskivaiheilla ja länsipäässä. Asemalle on tehty keskimmäisen sisäänkäynnin perusparannus 2002 ja itäisen sisäänkäynnin perusparannus 2008.

Vuonna 2022 arkipäivien keskimääräinen matkustajamäärä asemalla oli 16.300 henkilöä ja tulevaisuudessa matkustajamäärien ennustetaan lisääntyvän alueen kehittämisen myötä. Kontulan aluetta on tarkoitus kehittää nykyistä tiiviimmäksi kaupunginosakeskukseksi. Peruskorjauksen hankesuunnitelman valmistelussa on otettu huomioon
kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituksen, rakennusvalvonnan sekä pelastuslaitoksen näkemykset. Suunnitellut muutostyöt ovat voimassa olevan asemakaavan mukaisia.

Metroaseman laiturikatos, laituri ja läntinen sisäänkäynti ovat alkuperäisessä asussaan ja niiden huonosta kunnosta on tullut asiakaspalautteita. Aseman laiturialue on tekniikaltaan, rakenteiltaan ja pinnoiltaan välttävässä kunnossa, joten matkustajaliikennetilat vaativat korjaustoimia. Myös laituritason talotekniikka on uudistamisen tarpeessa.

Kantametron alueella on kesän 2024 aikana tarkoitus toteuttaa useita samanaikaisia korjaushankkeita ja näistä osa (mm. Länsimäentien metrosiltojen peruskorjaus, HKL johtokunta 6.9.2023, 42 §) vaatii välttämättä liikennekatkoa. Kantametron itäosan kesän 2024 liikennöintikatkon laajuutta ja kestoa suunnitellaan yhteistyössä Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) kanssa. Näin varmistetaan, että metroa korvaava linja-autoliikenne on järjestetty sujuvasti ja siten katkon vaikutukset käyttäjille ovat mahdollisimman vähäiset. Liikennekatkon pituus ja ajankohta täsmentyvät syksyn 2023 kuluessa.

Liikennöintikatko pyritään hyödyntämään optimaalisesti laiturialueen perusparannuksen vaiheistuksessa. Ennakkoselvitysten perusteella laiturialueen perusparannuksen toteutusaika on noin kaksi kuukautta, mikäli aseman metroliikenne voidaan katkaista yhden kuukauden ajaksi. Muutoin toteutukseen on varattava vähintään 4 kuukautta, jolloin liikenne voi jatkua koko ajan toispuoleisena eli juna ajaa laiturialueen ohi pysähtyen palatessaan toiselle puolelle laituria. Hanke on tarkoituksenmukaista toteuttaa vuoden 2024 liikennekatkoa hyödyntäen matkustajille aiheutuvien haittojen minimoimiseksi.

Hankkeen toteuttaminen

Hanke on tarkoitus toteuttaa vuosien 2024-2025 aikana niin, että laiturialueen töistä toteutetaan mahdollisimman suuri osa kesän 2024 liikennekatkon aikana.

Laiturialueen pintamateriaalit ja alakatto uusitaan, betonirakenteet ja kalusteet korjataan. Laiturialueen graffititaideteokset siirretään pohjoisseinälle säärasituksen pienentämiseksi ja valaistaan kohdevalaisimilla. Kontulankaaren ajoneuvosillan alapinta pintakäsitellään. Talo- ja sähkötekniikka uusitaan. Lisäksi toteutetaan ratkaisuja laiturialueen lintuongelman vähentämiseksi.

Läntinen sisäänkäynti uusitaan kokonaisuudessaan purkamalla nykyinen ja rakentamalla uusi. Itäisen sisäänkäynnin julkisivun betonipinnat korjataan ja pintakäsitellään, jalkasäleiköt uusitaan ja sisääntulokatoksen valaistus, alakatto ja laatoitus uusitaan. Keskimmäisestä sisäänkäynnistä uusitaan käsijohteiden puuosat, valaisimet kunnostetaan ja toteutetaan opastus näkövammaisille.

Läntisen sisäänkäynnin uudelleenrakentamisen yhteydessä tämän sisäänkäynnin hissit uusitaan osana hanketta.

Metroaseman liukuportaat uusitaan omana erillisenä hankkeenaan samanaikaisesti laituritason perusparannushankkeen kanssa.

Hankkeen kustannukset

Hankkeen arvonlisäverottomat kustannukset ovat enintään 7.000.000 euroa hankesuunnitelman mukaisesti.

Hankkeen kustannustason (esityksen mukaisesti elokuu 2023) seurannassa käytetään rakennuskustannusindeksiä (2021=100, 8/2023 pisteluku 111,1).

Hankkeen suunnitteluun on käytetty syyskuun 2023 loppuun mennessä 162.700 euroa.

Hankkeen kustannukset muodostuvat perusparannustöistä (sisältäen rakennus-, ilmanvaihto-, putki- ja sähkötyöt) ja rakennuttamisen, projektinjohdon ja suunnittelun kustannuksista. Lisäksi kustannusarviossa on varauduttu hissien uusimisen, liukuporrashankkeen yhteensovittamisen ja LVI-tekniikkaan liittyvien energiansäästötoimenpiteiden kustannuksiin. Hankkeen kustannusarvioon sisältyy n. 8 % hankevaraus. Tällä varaudutaan mm. liikennekatkon vielä täsmentymässä olevan pituuden vaikutuksiin urakan kestossa sekä muihin mahdollisiin lisä- ja muutostöihin.

Vuodelle 2023 hankkeen kustannuksiksi on arvioitu 205.000 euroa, vuodelle 2024 3.445.000 euroa ja vuodelle 2025 3.290.000 euroa. HKL:n johtokunnan 6.9.2024 hyväksymässä vuoden 2024 talousarvioehdotukseen sisältyvässä 10-vuotisessa investointiohjelmassa Kontulan metroaseman laituritason peruskorjaukseen oli varauduttu yhteensä 6.700.000 eurolla vuonna 2024. Hankesuunnitelman viimeistelyssä ja metron liikennekatkoon liittyvien töiden yhteensovituksen tarkentuessa on arvio vuotuisista kustannuksista ja niiden ajoituksesta tarkentunut.

Hankkeen käyttötalousvaikutukset

Hanke aiheuttaa 30 vuoden poistoajalla tasapoistoina 0,23 milj. euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.

HSL:n perussopimuksen perusteella 50 % investoinnin poistoista (0,12 milj. euroa/vuosi) ja 50 % laskennallisista korkomenoista (30 vuoden aikana yhteensä 2,71 milj. euroa, laskentakorko 5 %) voidaan laskuttaa HSL:ltä. HKL palauttaa HSL:ltä laskuttamansa 50 % laskennallisen korkomenon kaupungille.

Loppuosa poistoista (0,12 milj. euroa vuodessa) ja investoinnin rahoittamisesta aiheutuvat todelliset 3,64 milj. euron korkokulut laina-aikana (korkokanta 4 % ja laina-aika 25 vuotta) jäävät kaupungin infratukena maksettavaksi. Hankkeen vaikutus HKL:lle maksettavaan kaupungin tukeen on keskimäärin 0,15 milj. euroa vuodessa.

Lisäksi osa HSL:ltä laskutettavasta 50 % poisto-osuudesta ja 50 % laskennallisesta korosta kiertyy vuosittain käytön mukaisesti kaupungin maksettavaksi HSL:n maksuosuuden kautta; noin 50 % poisto-osuudesta ja laskennallisesta korosta katetaan lipputuloilla ja loppuosa kohdistuu kuntaosuuteen. Hankkeen HKL:n osuuden kokonaisvaikutus Helsingin kaupungin käyttötalouteen arvioidaan olevan keskimäärin 0,23 milj. euroa vuodessa (HSL:n maksuosuus ja HKL:n saama kaupungin tuki yhteensä).

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa muun kuin tilahanketta koskevan suunnitelman ja piirustuksen hyväksymisestä.

Kaupunginhallituksen vahvistamien hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää alle 5 milj. euron hankkeista.

Hankkeen arvonlisäverottoman yhteenlasketun kokonaishinnan ollessa 7.000.000 euroa, HKL:n johtokunta voi esittää kaupunginhallitukselle hankkeen hyväksymistä.

Stäng

Detta beslut publicerades 20.10.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Mer information fås av

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi