Virkasuhteen täyttäminen, Pelastuslaitos, palomestari, työavain SOTEPE-05-16-23

HEL 2023-012435
Ärendet har nyare handläggningar
§ 1

Virkasuhteen täyttäminen, Pelastuslaitos, palomestari

Enhetschef

Päätös

Pelastustoiminnan johtamisen yksikön päällikkö päätti ottaa yksikössä avoinna olleeseen palomestarin virkaan (vakanssinumero 018414, pelastustoiminnan tiimi, Kallion pelastusasema) ********** 1.11.2023 alkaen. Virassa on 6 kuukauden koeaika.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole Helsingin kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, tai hänellä ei ole tehty turvallisuusselvitystä päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu ja turvallisuusselvitys on tehty. Tällaisen virkaan otettavan henkilön on esitettävä hyväksyttävä arvio edellytyksistä hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä 30 päivän kuluessa virkaanottopäätöksen tiedoksisaannista.

Päätöksen perustelut

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 22.12.2022 § 199 mukaan yksikön päällikkö ottaa virkaan suunnittelutiimien henkilökunnan.
Virka oli julkisesti haettavana 1.8.-30.8.2023. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin rekrytointisivuilla osoitteessa helsinkirekry.fi ja TE-palveluissa.

Viran kelpoisuusehdot:
Viran kelpoisuusvaatimuksena on asetuksen pelastustoimesta 6§ 3 mom. mukainen pätevyys ja
kokemusta pelastustoimen päällystötason operatiivisista johtamistehtävistä.
Lisäksi edellytetään hyvä suomenkielen suullista ja kirjallista taitoa sekä tyydyttävä ruotsinkielen suullista ja kirjallista taitoa.
Lisäksi on oltava B-luokan ajokortti.

Virkaa täytettäessä on varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi huomioitava perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Kelpoisuusehtojen ja nimitysperusteiden lisäksi hakijalta odotetaan kokemusta johtamisesta niin päällystö kuin alipäällystötasollakin, kykyä ennakkoluulottomasti ja rakentavasti kehittää vakiintuneitakin toimintamalleja sekä omaa työtä ja toimintamalleja. Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää verkostoituvaa ja yhteistyöhakuista toimintatapaa sekä pitkäjänteisyyttä viedä muutoksia eteenpäin, vaikka välillä kohtaisikin vastoinkäymisiä. Odotamme myös prosessityöskentelyn tuntemusta, sekä ymmärrystä tietojohtamisen hyödyntämisestä työtehtävissä. Eduksi luetaan tulevaan tehtävään liittyvää kokemusta pelastustoiminnan operatiivisen henkilöstön vuorokoulutuksen suunnittelusta sekä ohjaamisesta.

Hakijalta odotettiin myös kykyä ja halua rakentaa luontevasti yhteistyötä, niin pelastuslaitoksen sisällä kuin ulkoisten sidosryhmien kanssa. Hänellä tulisi olla kiinnostusta ja taitoa tulevaisuuden muutosten ennakointiin sekä ymmärrystä tutkimuksen ja tietojohtamisen roolista kehittämisen perustana. Lisäksi odotettiin kykyä hyödyntää tutkimusta ja tietojohtamista vahvasti omassa toiminnassa.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Virkaa haki määräaikaan mennessä kuusi (6) hakijaa:

********** **********

Kaikki hakijat täyttivät muodolliset hakuehdot. Hakemusten perusteella haastatteluihin kutsuttiin kaikki virkaa hakeneet. Haastattelut suoritettiin 18.9 – 20.9.2023. Hakijoita haastattelivat yksikön päälliköt ********** sekä apulaispalopäällikkö **********

Arviointi

********** on pitkä ja monipuolinen ura pelastustoimessa. Hän on toiminut palomiehen, paloesimiehen ja päivystävän palomestarin tehtävissä. Tällä hetkellä hän toimii päivystävän palomestarin tehtävässä, sekä vastaa pelastuslaitoksensa operatiivisen henkilöstön vuorokoulutuksen suunnittelusta ja ohjaamisesta. Hän on suorittanut palopäällystön insinööri AMK tutkinnon. Hänellä on hyvä osaaminen projektityöstä, osaamisen kehittämisestä sekä erilaisista suunnittelutehtävistä. Hän on ollut kehittämässä alueellista ja valtakunnallista vesipelastuskoulutusta, sekä toiminut alueellisen vesipelastuskurssin kurssinjohtajana ja valtakunnallisissa tehtävissä vesipelastustoiminnan kehittämisessä. Hän on myös vastannut pelastuslaitoksensa ulkoisten pelastussuunnitelmien lakisääteisten harjoitusten suunnittelusta ja läpiviennistä, missä korostuvat yhteistyökyky, viranomaiskentän tuntemus, toiminnanharjoittajien ohjaaminen sekä hyvä kyky organisoida isoja harjoituksia. Hänen vahvuutenaan voidaan nähdä pitkä ja laaja-alainen kokemus pelastustoimesta ja pelastustoiminnan johtamisesta. Hän tuntee erittäin hyvin pelastustoimen toimintaympäristön, niin sisäisten kuin ulkoisten rajapintojen osalta. Haastattelussa hän toi esille erittäin vahvaa näkemyksellisyyttä pelastustoimen toimintaympäristön muutoksista ja tulevaisuuden kehittämistarpeista. Hänellä on näytöillä osoitettu kyky kehittämiseen, organisointiin ja suunnitelmalliseen työtapaan. Hakijalla on selkeä käsitys viranomaisyhteistyöstä, verkottumisesta sekä osoitettua kykyä pitkäjänteiseen työskentelyyn. Hänen kokemuksensa pelastuslaitoksen koulutustoiminnan suunnittelun kokonaisuudesta on mittava, joka antaa erinomaisen pohjan virassa edellytettävään näkemyksellisyyteen pelastustoiminnan kehittämisestä. Keskustelussa hakija on perusteellinen, osaava, avoin ja innostava.Hänen valintaansa virkaan puoltaa ansiovertailun sekä haastattelun perusteella saatu kokonaisarvio. Hänen pitkä ja monipuolinen kokemus pelastustoimesta ja pelastustoiminnan johtamisesta sekä osaaminen prosessien kehittämisestä ja asiantuntijatyöstä tukee hänen valintaansa. Hakijan osaaminen ja työkokemus pelastuslaitoksen operatiivisen henkilöstön vuorokoulutuksen suunnittelusta ja ohjaamisesta oli kokonaisuutena arvioiden hakijoista paras. Hakija tuntee erinomaisesti pelastustoimen toimintaympäristön ja siihen liittyvät kehittämistarpeet. Työtehtävissä kertynyt osaaminen ja näkemys suunnitelmallisesta kehittämistyöstä tukee pelastuslaitoksen tietojohtamista sekä vahvistaa analyyttistä ja tietoon perustuvaa päätöksentekoa.

********** on pitkä kokemusta pelastustoiminnan operatiivisista johtamistehtävistä, kouluttajakokemusta pelastusopistolta sekä mm. sopimuspalokuntien koulutussuunnittelusta kahdessa pelastuslaitoksessa. Hakijalla on palopäällystön insinööri AMK tutkinto. Hänellä on ammatillisen opettajan pätevyys. Kokemus koulutussuunnittelun kokonaisuudesta sen sijaan ei vastaa valittavan henkilön kokemusta ja kokonaisosaamista. Haastattelussa nousi enemmän esiin hakijan kiinnostus koulutustehtäviin kuin niiden suunnitteluun. Hakija on ihmisläheinen, avoin ja analyyttinen keskustelija. Hakija on työskennellyt myös pelastustoimessa esihenkilötehtävissä. Monipuolisesta kokemuksesta ja osaamisesta huolimatta hakijan näkemyksellisyys pelastustoiminnan viranomaisyhteistyöstä, kokemus koulutuksen vuorosuunnittelun kokonaisuuden hallinnasta, kokemus ja osaaminen prosessityön kehittämisestä ei yltänyt virkaan valittavan henkilön tasolle.

********** on pitkä työkokemus pelastustoimen operatiivisista tehtävistä, ensin palomiehenä, sitten paloesimiehenä ja nykyisin palomestarina. Hänellä on pelastajatutkinto, alipäällystötutkinto sekä pelastusalan päällystötutkinto. Nykyisessä tehtävässään hakija vastaa pelastuslaitoksen riskienhallinnan valvontatehtävien jakamisesta palomestareille. Päivystävän palomestarin kokemus ei vastaa edellä mainittujen kokemusta. Hakija on avoin ja analyyttinen keskustelija. Hän tuntee pelastuslaitoksen palvelutuotannon ja hänellä on näkemyksellisyyttä toimintojen kehittämiseen. Hän osaa kriittisesti arvioida toimintojen tuloksellisuutta ja toimivuutta. Hakijalla on vahva tietotekninen osaaminen. Hänen vahvuutenaan voidaan pitää pelastustoiminnan kokemusta. Hakijalla on kokemusta kaluston kehittämisestä mm. kemikaalitorjunnassa sekä pelastussukelluksessa. Hakijan kokemus operatiivisen henkilöstön koulutuksen suunnittelusta ja sen ohjaamisesta ei sen sijaan yllä kahden edellä mainitun tasolle. Operatiivisesta osaamisesta huolimatta hänen osaamisensa ja kokemuksensa asiantuntijatyöstä, kokemus ja osaaminen prosessityön kehittämisestä sekä kokemus pelastustoiminnan johtamisesta ei yltänyt virkaan valittavan henkilön tasolle.

********** on pitkä kokemus pelastuslaitoksen operatiivisista tehtävistä. Hän on toiminut palomiehenä, paloesimiehenä sekä palomestarina. Paloinsinööritutkinnon AMK lisäksi hakijalla on miehistötutkinto. Hän on toiminut meripelastusharjoitusten järjestäjänä sekä osoitti haastattelussa voimakasta sitoutumista meripelastustoiminnan kehittämiseen. Hän on helposti lähestyttävä sekä hyvä keskustelija. Hän toi haastattelussa esiin motivaationsa merellisiä toimintoja kohtaan ja halustaan toimia merellisten toimintojen kehittäjänä. Hakijalla ei ollut kokemusta koulutustoiminnan järjestämisestä, eikä vuorokoulutuksen suunnittelusta. Hakijan laaja-alainen osaaminen ja halu kehittää pelastustoiminnan kokonaisuutta jäi haastattelussa vajavaiseksi. Hänen osaamisensa ja kokemuksensa asiantuntijatyöstä, prosessityön kehittämisestä sekä kokemus pelastustoiminnan vuorokoulutuksen suunnittelusta ja ohjaamisesta että kokemus päivystävänä palomestarina toimimisesta ei yltänyt virkaan valittavan henkilöiden tasolle.

********** on suoritettuna pelastajakurssi ja palopäällystön insinööri AMK tutkinto sekä kokemusta pelastustoimesta vuodesta 2016 lähtien. Hänellä on työkokemusta palomestarin kesäsijaisuudesta päällystötutkinnon aikana (n. 3kk) sekä viimeksi palomiehen ja paloesimiehen tehtävistä. Hakija on toiminut 2kk paloesimiehen tehtävissä. Hän on ihmisläheinen, avoin ja hyvä keskustelija. Tutkinnoista ja edellä mainitusta työkokemuksesta huolimatta hakijan osaaminen ja kokemus asiantuntijatyöstä, osaaminen ja kokemus prosessityön kehittämisestä, kokemus ja osaaminen vuorokoulutuksen suunnittelusta ja ohjaamisesta sekä kokemus pelastustoiminnan johtamisesta ei yltänyt virkaan valittavan henkilön tasolle.

********** on suorittanut palopäällystön insinööri AMK tutkinnon. Hänellä on monipuolinen työkokemus pelastuslaitoksella palotarkastajan tehtävistä. Hän on ihmisläheinen, avoin ja hyvä keskustelija. Hakijalla ei ole kokemusta paloesimiehen tai päivystävän palomestarin tehtävistä. Tutkinnoista ja edellä mainitusta työkokemuksesta huolimatta hakijan kokemus asiantuntijatyöstä, osaaminen ja kokemus prosessityön kehittämisestä, kokemus ja osaaminen vuorokoulutuksen suunnittelusta ja ohjaamisesta sekä kokemus pelastustoiminnan johtamisesta ei yltänyt virkaan valittavan henkilön tasolle.

Koulutuksen, kokemuksen sekä haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella ********** on parhaat edellytykset palomestarin viran hoitamiseen.

Detta beslut publicerades 20.12.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Jari Korkiamäki, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 30060

jari.korkiamaki@hel.fi

Beslutsfattare

Jari Korkiamäki
yksikön päällikkö

Bilagor

1. HAKIJAT
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.