Hankinta, fysioterapian lääkinnälliset laitteet ja hoitopöydät, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-012514
Ärendet har nyare handläggningar
§ 14

Fysioterapian lääkinnällisten laitteiden ja hoitopöytien hankinta

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektorchef

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella fysioterapian lääkinnällisten laitteiden ja hoitopöytien hankinnassa ensisijaisuusjärjestyksessä seuraavat toimittajat:

Osa-alue 1: Hoitopöydät:

  1. Fysioline Oy
  2. Lojer Oy

Osa-alue 2: Harjoituspolkulaitteet, restoraattorit:

  1. Fysioline Oy
  2. Mekalasi Oy
  3. Berner Oy

Osa-alue 3: Puristusvoiman mittarit:

  1. Fysioline Oy
  2. Mekalasi Oy

Valinta on tehty tarjousvertailun (liite 1) mukaisesti.

Sopimukset ovat määräaikaisia ja suunniteltu sopimuskausi on 1.2.2024–31.1.2026.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella mahdollinen optiokausi huomioiden on noin 400 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita hankitaan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen jokaisen toimittajan osalta sillä ehdolla, että ne toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena ovat fysioterapian lääkinnälliset laitteet ja hoitopöydät, joita hankintaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan eri yksiköihin.

Hankinta on jaettu kolmeen osa-alueeseen:

Osa-alue 1: Hoitopöydät
Osa-alue 2: Harjoituspolkulaitteet, restoraattorit
Osa-alue 3: Puristusvoiman mittarit

Hankintamenettely

Hankinnan ennakoitu arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, tarkoittaman EU-kynnysarvon.

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa, osoitteessa hankintailmoitukset.fi 3.11.2023 julkaistulla hankintailmoituksella.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin tarjoajien soveltuvuudelle sekä hankittaville tuotteille vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajien oli mahdollista esittää tarjouspyyntöä ja tarjouskilpailua koskevia lisätietokysymyksiä 16.11.2023 klo 15.00 mennessä. Määräaikaan mennessä hankintayksikkö sai kahdeksan (8) kysymystä, johon vastattiin 20.11.2023.

Tarjouskilpailussa tarjoajien oli mahdollista jättää tarjous yhteen tai useampaan tarjouspyynnön osa-alueeseen. Osatarjouksia osa-alueiden sisällä ei hyväksytty.

Tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 5.12.2023 klo 12.00 mennessä tarjouksensa jätti kahdeksan (8) tarjoajaa. Tarjoajat jättivät tarjouksia osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: Hoitopöydät:
- Fysioline Oy
- Fysiostore Oy
- Lojer Oy
 
Osa-alue 2: Harjoituspolkulaitteet, restoraattorit:
- Berner Oy
- Fysioline Oy
- Mekalasi Oy
 
Osa-alue 3: Puristusvoiman mittarit:
- Camp Scandinavia Oy
- Fysioline Oy
- Fysiostore Oy
- Mekalasi Oy
- Pedihealth Oy
- Villa Manus Oy
 

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 5.12.2023 sähköisestä järjestelmästä. Hankintayksikkö on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten täsmennykset

Hankintayksikkö pyysi täsmennyksiä saapuneisiin tarjouksiin Berner Oy:ltä ja Mekalasi Oy:ltä.

Berner Oy:ltä pyydettiin täsmennystä osa-alueelle 2 vapaaehtoisesti tarjottua, ylä- ja alaraajojen yhtäaikaisen polkuharjoittelun restoraattoria koskien. Hankintayksikkö halusi varmistua siitä, että tarjottu tuote on tarjouspyynnössä kuvattujen vaatimusten mukainen.

Mekalasi Oy:ltä pyydettiin täsmennystä osa-alueelle 2 tarjottuja harjoituspolkulaitteita koskien. Hankintayksikkö halusi varmistua, että hankintayksikkö on ymmärtänyt tarjouksessa kuvatun kiinnitysmekanismin ja spastisuuden tunnistuksen kuvaukset oikein.

Molemmat tarjoajat toimittivat vaaditut täsmennykset täsmennyspyynnössä asetetussa määräajassa.

Tarjousten täydentäminen

Tarjouspyynnöllä oli osa-alueella 2 vaatimus liittää tarjoukseen huoltohinnasto, mikäli tarjoaja tarjoaa huoltopalveluita tarjoamilleen tuotteille. Tarjouspyynnössä olleen teknisen virheen vuoksi tarjoukseen ei ollut mahdollista kuitenkaan liittää pyydettyä huoltohinnastoa. Huoltohinnastoa ei tarjouspyynnössä asetettujen tarjousten vertailuperusteiden mukaan huomioitu tarjousten vertailussa. Hankintayksikkö katsoi, että tarjoajia voitiin pyytää täydentämään tarjouksiaan tältä osin. Berner Oy:tä ja Mekalasi Oy:tä pyydettiin täydentämään tarjouksiaan huoltohinnastoilla. Molemmat tarjoajat toimittivat puuttuneet huoltohinnastot täydennyspyynnössä asetetussa määräajassa. Fysioline Oy oli osa-alueen 1 yhteydessä liittänyt tarjoukseensa huoltohinnaston. Huoltohinnastossa oli mainittu huoltohinta myös osa-alueen 2 tuotteille ja siksi Fysioline Oy:ltä ei huoltohinnastoa pyydetty.

Fysioline Oy:n tarjouksen tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö havaitsi, että Fysioline Oy:n tarjouksesta puuttuivat osa-alueilla 1, 2 ja 3 sekä yleisiin kriteereihin ja muihin ehtoihin liittyviin pakollisiin kyllä-vastauksien lisäkriteereihin vaaditut vastaukset. Lisäksi tarjouksesta puuttui osa-alueen 2 osalta pakolliseen kyllä-vastaukseen liittyvä lisävarusteiden hintaliite.

Tarjoajat jättävät tarjouksensa tarjouskilpailuihin Cloudia Oy:n Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspalvelu toimii normaalitilassa siten, että tarjousta ei ole mahdollista lähettää teknisesti puutteellisena. Eli mikäli tarjouspyynnössä on määritelty pakolliseksi vastattavaksi vaatimuksia tai pakollisia ladattavia liitteitä, järjestelmä huomauttaa puutteista tarjoajaa, eikä anna lähettää tarjousta. Koska tarjousta ei normaalitilanteessa voi jättää teknisesti puutteellisena, hankintayksikkö on ollut yhteydessä Cloudia Oy:n tukipalveluihin Fysioline Oy:n puutteelliseen tarjoukseen liittyen.

Cloudia Oy on 8.12.2023 antanut asiassa hankintayksikölle sähköpostitse selvityksen, jossa se totesi, että marraskuun 2023 alussa julkaistun tarjouspyynnön julkaisuajankohtana Tarjouspalvelussa on ollut palvelinhäiriö. Palvelinhäiriö oli Cloudia Oy:n mukaan aiheuttanut sen, että mikäli tarjoaja on avannut tarjouksensa heti tarjouspyynnön julkaisun jälkeen, ei tarjoukselle ole latautunut auki kyllä-vastausten lisäkriteereitä täytettäväksi. Häiriö on korjattu palvelinpäivityksellä marraskuussa 2023, mutta korjaus ei ole vaikuttanut jo aloitettuihin tarjouksiin. Hankintayksikköä ei ole Cloudia Oy:n toimesta missään vaiheessa tiedotettu kyseisestä palvelinhäiriöstä, sen korjaamisesta tai siitä johtuneesta virhetilanteesta.

Fysioline Oy:n tarjoukselta puuttuneet lisäkriteerien vastaukset eivät vaikuttaneet tarjousten vertailuun, vaan niissä kysyttiin esimerkiksi tuotteisiin liittyviä tarkentavia lisäkysymyksiä, kuten takuuajan tarkempaa määrittelyä tuotteen eri osille, verhoiluvärivaihtoehtoja, korkeuden säätöväliä tai valmistajan tuotteelle määrittelemää kalibrointiväliä sekä tarjoajan toimintaan liittyviä asioita, kuten esimerkiksi vastuullisuutta ja alihankintaa. Fysioline Oy:n tarjoukselta puuttuneilla tiedoilla on ollut tarkoitus täydentää pakollisena vastattuja kyllä-vastauksia, jotka Fysioline Oy on tarjouksessaan antanut tarjouspyynnön mukaisesti. Lisäksi tarjouksen puutteet ovat johtuneet Tarjouspalvelu.fi -portaalin teknisestä virheestä. Fysioline Oy on pystynyt lähettämään teknisesti puutteellisen tarjouksen Tarjouspalvelun kautta, eikä tarjoajalla ole ollut syytä epäillä, etteikö tarjous olisi ollut kaikilta osin tarjouspyynnön vaatimusten mukainen. Näin ollen hankintayksikkö katsoi, että Fysioline Oy:tä voitiin pyytää täydentämään tarjoustaan puuttuvilta osin.

Fysioline Oy:tä pyydettiin täydentämään tarjoustaan pakollisten kyllä-vastauksiin liittyvien lisäkriteerien sekä osa-alueen 2 lisävarusteiden hintaliitteen osalta. Fysioline Oy toimitti vaaditut täydennykset täydennyspyynnössä asetetussa määräajassa.

Tuotekatselmus

Hankintayksikkö oli tarjouspyynnössä varannut oikeuden pyytää tarjottu tuote nähtäväksi. Mekalasi Oy:n positioon 5 tarjoama harjoituspolkulaite käsi- ja jalkayksiköllä pyydettiin nähtäväksi 8.1.2024 Kustaankartanon seniorikeskukseen tuotteen tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistamiseksi, koska tuote on hankintayksikölle uusi.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle sekä tarjottaville tuotteille asetetut vähimmäisvaatimukset. Hankintayksikkö on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Tarjousten tarkistamisen, saatujen täsmennysten ja täydennysten sekä tuotekatselmuksen perusteella kaikki saapuneet tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo tarjousvertailussa oli 100 prosenttia. Tarjousten laatutekijät huomioitiin tarjouspyynnössä asetetuissa vähimmäisvaatimuksissa.

Tarjousten vertailu ja valinnat tehtiin osa-alueittain. Tarjouksen vertailuhinta muodostui osa-alueen positioiden yhteenlasketuista yksikköhinnoista. Halvimman vertailuhinnan mukainen tarjous sai hinnan maksimipisteet 100 pistettä ja muut tarjoukset suhteutettiin siihen kaavalla: pienin annettu arvo / tarjottu arvo*maksimipisteet.

Tarjoajat asetettiin tarjousten saamien kokonaisvertailupisteiden perusteella osa-alueittain ensisijaisuusjärjestykseen.

Tarjoajien saamat kokonaisvertailupisteet osa-alueittain sekä ensisijaisuusjärjestys ilmenevät liitteenä 1 olevasta tarjousten vertailutaulukosta.

Sopimus

Sopimukset ovat määräaikaisia ja suunniteltu sopimuskausi on 1.2.2024–31.1.2026. Sopimusta voidaan Tilaajan niin päättäessä jatkaa enintään yhdellä (1) kahden (2) vuoden mittaisella optiovuodella. Optiokausi voidaan ottaa käyttöön kaikista sopimustuotteista tai vain osasta sopimustuotteita. Tilaaja päättää optiokauden käyttämisestä viimeistään neljä (4) kuukautta ennen mahdollisen optiokauden alkamista. Optiokaudella sovelletaan sopimusehtoja sellaisena kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä.

Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun hankinnasta on tehty hankintasopimukset valittujen toimittajien kanssa. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Hankintavaltuudet

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 12.12.2023 § 260.

Detta beslut publicerades 25.01.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Sanna Kanervo, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252

sanna.kanervo@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja