Hankinta, fysioterapian tarvikkeet ja välineet, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Fysioterapian tarvikkeiden ja välineiden hankinta
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella fysioterapian tarvikkeiden ja välineiden hankinnassa ensisijaisuusjärjestyksessä seuraavat toimittajat:
Valinta on tehty tarjousvertailun (liite 1) mukaisesti.
Sopimukset ovat määräaikaisia ja suunniteltu sopimuskausi on 1.4.2024–28.2.2026.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella mahdollinen optiokausi huomioiden on noin 80 000 euroa.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita hankitaan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen jokaisen toimittajan osalta sillä ehdolla, että ne toimittavat vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena ovat fysioterapian tarvikkeet ja välineet, joita hankintaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan eri yksiköihin.
Hankinta on jaettu 17 osa-alueeseen:
Hankintamenettely
Hankinnan ennakoitu arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, tarkoittaman kansallisen kynnysarvon.
Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa, osoitteessa hankintailmoitukset.fi 3.1.2024 julkaistulla hankintailmoituksella.
Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin tarjoajien soveltuvuudelle sekä hankittaville tuotteille vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjoajien oli mahdollista esittää tarjouspyyntöä ja tarjouskilpailua koskevia lisätietokysymyksiä 16.1.2024 klo 12.00 mennessä. Määräaikaan mennessä hankintayksikkö sai 18 kysymystä, joihin vastattiin 18.1.2024.
Tarjouskilpailussa tarjoajien oli mahdollista jättää tarjous yhteen tai useampaan tarjouspyynnön osa-alueeseen. Kukin osa-alue sisälsi yhden tai useamman tuotteen (position). Osatarjouksia osa-alueiden sisällä ei hyväksytty. Tarjouskilpailussa ei myöskään hyväksytty rinnakkaisia tarjouksia.
Tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 6.2.2024 klo 12.00 mennessä tarjouksensa jätti yhdeksän tarjoajaa. Tarjoajat jättivät tarjouksia osa-alueittain seuraavasti:
Osa-alue 1: EMG- ja elektroterapialaitteiden lisävarusteet:- Fysiostore Oy - Mekalasi Oy - Pedihealth Oy - Physio **********
- Saga Trade Finland Oy
Osa-alue 2: Nivelten liikkuvuusmittarit:
- Fysioline Oy
- Fysiostore Oy
- Lojer Oy
- Mekalasi Oy
- Pedihealth Oy
- Villa Manus Oy
Osa-alue 3: Rangan ja lantion liikkuvuusmittarit:
- Fysioline Oy
- Fysiostore Oy
- Mekalasi Oy
- Pedihealth Oy
Osa-alue 4: Paine biofeedback-laite, lihastasapainomittari
- Fysiostore Oy
Osa-alue 5: Pituuseromittari
- Pedihealth Oy
Osa-alue 6: Tasapainotyynyt
- Fysiostore Oy
- Kir-Fix Oy
- Lojer Oy
- Mekalasi Oy
Osa-alue 7: Tasapainopuomi
- Fysioline Oy
- Fysiostore Oy
- Lojer Oy
- Mekalasi Oy
Osa-alue 8: Step-laudat
- Fysioline Oy
- Fysiostore Oy
- Lojer Oy
- Mekalasi Oy
Osa-alue 9: Irtopainot
- Fysioline Oy
- Fysiostore Oy
- Lojer Oy
- Mekalasi Oy
Osa-alue 10: Tarrapainot
- Lojer Oy
Osa-alue 11: Terapiapallot, isot
- Fysioline Oy
- Fysiostore Oy
- Kir-Fix Oy
- Lojer Oy
- Mekalasi Oy
- Villa Manus Oy
Osa-alue 12: Terapiapallot, muut
- Fysioline Oy
- Fysiostore Oy
- Kir-Fix Oy
- Lojer Oy
- Mekalasi Oy
- Villa Manus Oy
Osa-alue 13: Papupallot
- Fysiostore Oy
- Kir-Fix Oy
- Lojer Oy
- Mekalasi Oy
Osa-alue 14: Vastuskuminauhat
- Fysioline Oy
- Fysiostore Oy
- Lojer Oy
- Villa Manus Oy
Osa-alue 16: Tyynyt ja kiilat
- Fysioline Oy
- Lojer Oy
Osa-alue 17: Polvi- ja terapiarullat
- Fysioline Oy
- Lojer Oy
Osa-alueelle 15, vastuskuminauhat kuormitusmittarilla ei saatu tarjouksia.
Tarjousten käsittely
Tarjoukset avattiin 6.2.2024 sähköisestä järjestelmästä. Hankintayksikkö on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten täsmennykset
Hankintayksikkö pyysi täsmennyksiä saapuneisiin tarjouksiin Fysioline Oy:ltä, Fysiostore Oy:ltä, Kir-Fix Oy:ltä sekä Lojer Oy:ltä. Hankintayksikkö halusi varmistua siitä, että tarjotut tuotteet olivat tarjouspyynnössä kuvattujen vaatimusten mukaisia.
Fysioline Oy:ltä pyydettiin täsmennyksiä liittyen osa-alueelle 12 tarjotun tuotteen pintamateriaaliin sekä osa-alueelle 8 tarjotun tuotteen tuote-esitteen tietoihin.
Fysiostore Oy:ltä pyydettiin täsmennystä liittyen osa-alueelle 4 tarjotun tuotteen tietoihin.
Kir-Fix Oy:ltä pyydettiin täsmennyksiä osa-alueelle 12 tarjotun tuotteen pintamateriaaliin sekä toisen samalle osa-alueelle tarjotun tuotteen kokoon liittyen. Tuotteen halkaisijan koossa oli tarjouslomakkeessa ilmoitetuissa tiedoissa ja tarjoukseen liitetyssä tuote-esitteessä ristiriita.
Lojer Oy:ltä pyydettiin täsmennystä osa-alueelle 10 tarjottujen tuotteiden pintamateriaaliin sekä osa-alueelle 11 tarjottujen tuotteiden tarjouslomakkeessa ilmoitettujen tietojen ja tarjoukseen liitettyjen tuote-esitteiden väliseen ristiriitaan liittyen.
Kaikki tarjoajat toimittivat vaaditut täsmennykset täsmennyspyynnöissä asetetuissa määräajoissa.
Saatujen täsmennysten jälkeen Fysioline Oy:n ja Kir-Fix Oy:n tarjoukset todettiin tarjouspyynnön vastaisiksi osa-alueessa 12.
Hankintayksikkö katsoi, että molempien yritysten positioon 38 (pehmopallo) tarjoamien tuotteiden pintamateriaali ei täytä tarjouspyynnössä asetettua vaatimusta tuotteen materiaalin puhdistettavuudesta ja pyyhittävyydestä. Lisäksi Kir-Fix Oy:n positioon 35 (voimistelupallo) tarjoama tuote ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettua vaatimusta tuotteen halkaisijasta. Hankintalain 104 §:n mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Fysioline Oy:n ja Kir-Fix Oy:n tarjoukset suljetaan pois tarjouskilpailusta osa-alueen 12 osalta.
Tuotekatselmus
Hankintayksikkö oli tarjouspyynnössä varannut oikeuden pyytää tarjottu tuote nähtäväksi. Tuotenäytteitä pyydettiin osasta osa-alueen 1 tuotteista. Pedihealth Oy:ltä pyydettiin nähtäväksi positioon 2 tarjottu stimulaatioelektrodi. Saga Trade Finland Oy:ltä pyydettiin nähtäväksi positioon 1 tarjottu vaginaalielektrodi ja positioon 2 tarjottu stimulaatioelektrodi.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus
Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle sekä tarjottaville tuotteille asetetut vähimmäisvaatimukset. Hankintayksikkö on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Tarjousten tarkistamisen, saatujen täsmennysten sekä tuotekatselmuksen perusteella todettiin, että kaikki muut paitsi tarjouskilpailusta pois suljetut tarjoukset osa-alueelta 12 ovat tarjouspyynnön mukaisia ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.
Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo tarjousvertailussa oli 100 prosenttia. Tarjousten laatutekijät huomioitiin tarjouspyynnössä asetetuissa vähimmäisvaatimuksissa.
Tarjousten vertailu ja valinnat tehtiin osa-alueittain. Tarjousten hinnan vertailussa huomioitiin kokonaisvertailuhinta, joka muodostui hankittavien tuotteiden arvioiduilla hankintamäärillä
kerrottujen yksikköhintojen yhteenlasketusta kokonaishinnasta.
Halvimman kokonaisvertailuhinnan mukainen tarjous sai hinnan maksimipisteet 100 pistettä ja muut tarjoukset suhteutettiin siihen kaavalla: pienin annettu arvo / tarjottu arvo*maksimipisteet.
Tarjoajat asetettiin tarjousten saaman kokonaisvertailuhinnan perusteella ensisijaisuusjärjestykseen osa-alueittain.
Tarjouspyynnön mukaisesti kullekin osa-alueelle valittiin vähintään yksi toimittaja.
Osa-alueissa 4, 5 ja 10 ei tarjousten vertailua tehty, koska osa-alueille tuli vain yksi tarjous. Osa-alueille 4, 5 ja 10 annettujen tarjousten hintatasojen katsottiin olevan kohtuullisia ja saadut tarjoukset hyväksyttiin.
Osa-alueelle 15 ei saatu yhtään tarjousta eikä kyseiselle osa-alueelle valittu toimittajaa.
Tarjoajien tarjousten saamat kokonaisvertailupisteet osa-alueittain sekä ensisijaisuusjärjestys ilmenevät liitteenä 1 olevasta tarjousten vertailutaulukosta.
Sopimus
Sopimukset ovat määräaikaisia ja suunniteltu sopimuskausi on 1.4.2024–28.2.2026. Sopimusta voidaan Tilaajan niin päättäessä jatkaa enintään yhdellä (1) kahden (2) vuoden mittaisella optiovuodella. Optiokausi voidaan ottaa käyttöön kaikista sopimustuotteista tai vain osasta sopimustuotteita. Tilaaja päättää optiokauden käyttämisestä viimeistään neljä (4) kuukautta ennen mahdollisen optiokauden alkamista. Optiokaudella sovelletaan sopimusehtoja sellaisena kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä.
Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun hankinnasta on tehty hankintasopimukset valittujen toimittajien kanssa. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.
Hankintavaltuudet
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 12.12.2023 § 260.
Detta beslut publicerades 18.03.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-timus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-tös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, taimuu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Sanna Kanervo, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252