Hankinta, lumensulatuslaite, Clewat Oy, suorahankintapäätöksen muutos, Rakentamispalveluliikelaitos

HEL 2023-012676
Ärendet har nyare handläggningar
§ 72

Rakentamispalveluliikelaitos Stara, suorahankintapäätöksen muutos, lumensulatuslaite, Clewat Oy

Verkställande direktör

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen toimitusjohtaja päätti täydentää lumensulatuslaitteen hankinnasta 3.11.2022 § 74 tehdyn päätöksen perusteella tehtyä sopimusta turvallisuuteen sekä laitteen käytettävyyteen liittyvien ehtojen osalta.

Nyt tehtävän muutoksen arvo on yhteensä 138 500 euroa. Samalla toimitusjohtaja päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtajaa allekirjoittamaan muutosta koskevan sopimuksen.

Hankinnan ennakoitu arvo edellä mainittu hankintakokonaisuus huomioiden nousee päätöksen myötä 368 500 eurosta 558 500 euroon (molemmat alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan myöhemmin tehtävällä erillisellä sopimuksella. Hankintayksikkö tulee tekemään ennen sopimuksen tekemistä päätetystä sopimusmuutoksesta hankintalain 58.1 §:n 9 kohdassa tarkoitetun ilmoituksen hankintasopimuksen 136 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitetusta muutoksesta.

Päätöksen perustelut

Rakentamispalveluliikelaitoksen toimitusjohtaja on tehnyt hankintapäätöksen 3.11.2022 § 74 lumensulatuslaitteen valmistamisesta. Hankintakokonaisuus ylitti EU-kynnysarvon. Toimittajaksi valittiin Clewat Oy. Lumensulatuslaitteen hankinta sisälsi laitteeseen tarvittavat osat, laitteen kokoamisen sekä suunnittelu-, asennus ja testaustyötä. Lisäksi hankintaan kuului laitteen valmistamisen edellyttämästä projektityöskentelystä aiheutuvat kustannukset.

Hankinnan ennakoitu arvo oli 368 500 euroa, mutta hankinnassa on ollut kyse hinta-arvioon perustuvasta toimituksesta, jossa toimittaja ei ole antanut tai sitoutunut kiinteään hintaan, vaan hinta on lähtökohtaisesti perustunut toteutuneisiin kustannuksiin. Lumensulatuslaite on Helsingin kaupungin ja Clewat Oy:n kanssa tutkimusyhteistyönä valmistettava yksittäiskappale. Alkuperäisen sopimuksen kattamien töiden perusteella syntyneet kustannukset olivat 420 000 euroa.

Lumensulatuslaitteen lopulliseen versioon on jouduttu kuitenkin tekemään alkuperäisessä sopimuksessa sovittuun suunnitelmaan nähden muutoksia mm. sulatustehon ja turvallisuuden varmistamiseksi. Kelluvaan laitteeseen alun perin suunnitellut muoviponttoonit on vaihdettu paremman kantavuuden betoniponttooneihin laitteen vakauttamiseksi. Lisäksi laitteen alkuperäisen suunnitteluversion lumikouru vaihdettiin lumenkuljettimen ja murskaimen yhdistelmään, joka mahdollisti lumen tasaisemman annostelun sulattimeen. Muutokset ovat aiheuttaneet ennakoitua suurempia suunnittelu-, komponentti-, asiantuntija- ja operatiivisen toiminnan työvoimakustannuksia. Lisäksi lumensulatuslaitteen vaatimustenmukaisuuden varmistaminen on edellyttänyt ulkopuolisen asiantuntijan käyttämistä, sillä laitteelle on hankittava CE-merkintä.

Hankintalain 136.1 §:n mukaan hankintasopimusta tai puitejärjestelyä ei saa EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa olennaisesti muuttaa sopimuskauden aikana ilman tämän lain mukaista uutta hankintamenettelyä. Tästä huolimatta hankintasopimukseen voidaan hankintalain 136.2 §:n mukaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai lisäpalveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen. Tai jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä, ja se aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.

Edelleen hankintalain 136.3 §:n mukaan edellä 2 momentin 2 ja 3 kohdassa tarkoitetun muutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta. Jos 2 momentin 2 tai 3 kohdassa tarkoitettuja muutoksia tehdään peräkkäin useampia, arvioidaan jokaista muutosta itsenäisenä.

Lumensulatuslaite on kokeellinen yksittäiskappaleena tilaajalle valmistettava tuote, joka on valmistettu Helsingin kaupungin ja Clewat Oy:n yhteisenä tuotekehityksenä. Sopimuskumppanin vaihtaminen ei tästä syystä ole teknisistä syistä mahdollista kesken yksittäiskappaleena valmistettavan ja suunniteltavan lumensulatuslaitteen valmistamisprosessia. Nyt tehtävän sopimusmuutoksen arvo on hankintalain 136.3 §:n mukaisesti alle 50 prosenttia alkuperäisen hankintasopimuksen arvosta.

Hankintayksikkö on katsonut kaupungin kokonaisedun kannalta perustelluimmaksi täydentää aiempaa hankintasopimusta kattamaan lumensulatuslaitteen valmiiksi saattamiseksi vaadittavat lisätyöt sekä muun ohella suunnitelmamuutoksista sekä CE-merkinnän saamisesta aiheutuvat kustannukset liiteasiakirjojen mukaisesti. Clewat Oy on sitoutunut toteuttamaan lumensulatuslaitteen valmistamisen edellyttämät työt edellä mainittujen suunnitelmien mukaisesti.

Hankintayksikkö on tarkastanut Clewat Oy:n tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä tarkoitetut selvitykset ja todennut niiden olevan kunnossa.

Detta beslut publicerades 03.11.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Jake Hakulinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39616

jake.hakulinen@hel.fi

Jussi Hannola, Kalustopäällikkö, puhelin: 09 310 42084

jussi.hannola@hel.fi

Beslutsfattare

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja

Bilagor

1. Liite 1. Sopimusmuutos Clewat 23.10.2023
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
4. Liite 4. Clewat Lumensulatuskoneen käyttöohjekirja
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
6. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
7. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
8. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
9. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.