Virkasuhteen täyttäminen, Kallion pelastusasema, operatiivisten palvelujen yksikön päällikkö, työavain 05-21-23

HEL 2023-012889
Ärendet har nyare handläggningar
§ 37

Virkasuhteen täyttäminen, operatiivisten palvelujen yksikön päällikkö

Räddningskommendör

Päätös

Pelastuskomentaja päätti ottaa avoinna olleeseen operatiivisen palveluiden yksikön päällikön virkaan **********

Virkaan otettavan henkilön kanssa sovitaan erikseen ajankohdasta, jolloin hän ottaa viran vastaan. Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole Helsingin kaupungin palveluksessa, eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, tai hänellä ei ole voimassa olevaa turvallisuusselvitystä, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu ja turvallisuusselvitys on tehty. Tällaisen virkaan otettavan henkilön on esitettävä hyväksyttävä arvio edellytyksistä hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä 30 päivän kuluessa virkaanottopäätöksen tiedoksisaannista.

Päätöksen perustelut

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 22.12.2022 § 199 mukaan pelastuskomentaja ottaa virkaan operatiivisten palveluiden yksikön päällikön.

Helsingin pelastuslaitokselle haettiin operatiivisten palveluiden yksikön päällikköä avoinna olevaan virkaa. Virka oli julkisesti auki 9.8-6.9.2023. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin rekrytointisivuilla osoitteessa helsinkirekry.fi ja TE-palveluissa.

Viran kelpoisuusehdot olivat:

- Pelastusalan päällystötutkinto (AMK) tai muu soveltuva korkeakoulututkinto

- Hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito

- Tyydyttävä ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito

- B-luokan ajokortti

Virkaa täytettäessä on varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi huomioitava perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Edellä mainittujen seikkojen lisäksi arvostettiin myös:

- Vahvaa kokemusta pelastustoimen tai ensihoitopalvelun henkilöstöjohtamisesta ja vastaavista suunnittelutehtävistä
- Kunnallisen henkilöstöjohtamisen liittyvien työehtosopimusten sekä lakien hyvää tuntemusta
- Toimialan laaja-alaista osaamista
- Ylempää korkeakoulututkintoa
- Sujuvaa englannin kielen taitoa
- Hyvää tietoteknistä osaamista (yleisimmät toimisto-ohjelmat)
- Tehtävänkuvauksen mukaisia esihenkilöltä odotettavia ominaisuuksia

Edellä mainittujen seikkojen lisäksi hakuilmoituksessa tuotiin esille, että haettavalta henkilöltä toivotaan seuraavanlaisia henkilökohtaisia ominaisuuksia:

- Hän pitää työskentelystä ihmisten kanssa ja on mielellään läsnä heidän arjessaan.
- Hän on ratkaisukeskeinen, joustava sekä tasapuolinen.
- Hän pystyy johtamaan myös muutosten keskellä.
- Hänellä on erinomaiset viestintä- ja vuorovaikutustaidot, joiden avulla hän pystyy johtamaan ja inspiroimaan tiimiä.
-Hänellä on taito rakentaa luottamusta henkilöstöön.
- Hän tekee työtä määrätietoisesti.
- Häneltä löytyy tahtoa ja kyvykkyyttä johtaa henkilöstön kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kehittää työyhteisöä.
- Hän työskentelee sujuvasti pelastuslaitoksen sisällä kuin ulkoistenkin sidosryhmien kanssa.
- Lisäksi hän pystyy toimimaan tarvittaessa erilaisissa kansainvälisissä ja kansallisissa verkostoissa.

Ennen virkasuhteen alkamista hakijan tulee toimittaa työterveyshuollon lausunto tehtävään soveltuvuudesta. Virkaan valinnan ehtona ovat hyväksytty turvallisuusselvityslain (726/2014) mukainen perusmuotoinen turvallisuusselvitys ja huumausainetestaus. Virassa on 6 kuukauden koeaika.

Hakijat ja rekrytointiprosessi:

Määräaikaan mennessä tuli 16 hakemusta.

Kaikki hakijat täyttivät kelpoisuusvaatimukset.

Haastatteluun kutsuttiin yhdeksän hakupapereiden perusteella soveltuvinta hakijaa.

Haastatteluihin valittiin seuraavat henkilöt:

**********

**********

Haastattelut toteutettiin 18.-19.9.2023. Haastattelijaryhmään osallistuivat **********

Haastattelut pidettiin lähihaastatteluna, Kallion keskuspelastusasemalla.

Haastattelulla pyrittiin selvitettiin laaja-alaisesti hakijan näkemyksiä seuraavista osa-alueista:

- tietotojohtaminen,
- vaikuttavuuden arviointi ja näkemyksellisyyttä sen kehittämiseen,
- hallinnollisten sekä henkilöstöjohtamiseen liittyvien asioiden osaamista/taitoa sekä heidän ratkaisukeskeisyyttä.
- heidän näkemyksellisyyttä henkilöstöjohtamisen tulevaisuudesta
- näkemystä työhyvinvoinnin kehittämisestä ja tärkeydestä sekä
- viestinnällistä osaamista
- ajatuksia pelastusalan johtamisesta ja sen kehittämisestä

Hakijoiden hakulomakkeen sekä haastatteluista ilmenevien henkilökohtaisten ominaisuuksien ja taitojen kokonaisarvioinnin perusteella, hakijaraati totesi, että kaksi hakijaa erottuivat positiivisesti muista hakijoista. Heidän edukseen katsottiin työkokemus henkilöstöjohtamisesta, pelastustoimen osaamisen laaja-alaisuus, näkemyksellisyys /osaaminen haetun tehtävän osa-alueista ja vaadittavaista toimintatavoista. Näiden lisäksi nousi esille heidän nostamat visiot sekä henkilöstöjohtamisen että tietojohtamisen kehittämisestä ja käytettävyydestä. Arvion perusteella päädyttiin tekemään toinen haastattelu, jotta kärkihakijoiden ominaisuuksista saataisiin vieläkin parempi kokonaiskäsitys.

Toisessa haastattelussa keskityttiin vieläkin syvällisemmin hakijoiden henkilöstöjohtamisen osaamiseen sekä heidän henkilökohtaisiin ominaisuuksiinsa (heikkoudet/vahvuudet) henkilöstöjohtamisessa, tiimityöskentelystä ja näkemyksiin työhyvinvoinnista ja sen kehittämisestä työyhteisössä sekä ratkaisukeskeisyyteen. Toiseen haastatteluun valikoituivat ********** **********

Heille järjestettiin toiset haastattelut 2.10.2023 Kallion keskuspelastusasemalla. Ennen haastatteluita heille annettiin viestinnällinen lisätehtävä, joka oli osa kokonaisarviointia

Arviointi:

********** työskentelee tällä hetkellä palopäällikön tehtävässä, jossa hänen tehtävänänsä on toimia pelastusaseman hallinnollisena esihenkilönä sekä hänellä on myös muita vastuualueita, joita ovat mm. Numeronin pääkäyttäjyys, pelastusasemien rakentamisen sekä kalustohankintojen tukeminen. Hänellä on paloinsinööri AMK tutkinto.

Hän on aikaisemmin työskennellyt teknisen palopäällikön, henkilöstöhallinnollisen palopäällikön, palomestarin, paloesimiehen sekä palomiehen tehtävissä. Hänellä on laaja-alainen näkemys pelastuslaitoksen eri tehtävistä ja tehtävänkuvista aina operatiivisesta työstä hallinnolliseen työhön. Hänellä on työskennellyt useamman pääkaupunkiseudun pelastuslaitoksen palveluksessa.

Sohkanen on selkeä keskustelija, joka pystyy viestimään selkeästi, niin suomella kuin ruotsilla. Hän on kerännyt vahvan kokemuksen henkilöstöjohtamisesta, niin nykyisestä, kuin aikaisemmista työtehtävistä. Hänen työskentelytapansa pohjautuu vahvasti tietoon ja siitä kerätyn datan analysointiin, ja näihin perustuen johtamisen kulmakivenä on tasapuolisuus. Hän on hyvin määrätietoinen ja ratkaisukeskeinen työskentelijä. Hän ymmärtää hyvinvoinnin merkityksen työyhteisön voimavarana. Hän pystyy toimimaan myös muutoksen keskellä.

Hänen erityisenä vahvuudeksi voidaan lukea vankka osaaminen henkilöstöhallinnollisista tehtävistä ja selkeä näkemys siihen mihin suuntaan haettavan yksikön toimintaa tulisi suunnata tulevaisuudessa sekä miten asioita tulisi johtaa tiedolla. Sohkasen vahvuutena voidaan myös todeta hyvin laaja-alainen osaaminen pelastustoimen eri tehtävistä sekä pelastustoimen kiinteistöistä ja hankinnoista sekä vankka osaaminen tietoteknisistä ohjelmista. Hänellä on vahva näkemys ja osaaminen tietojohtamisesta. Edellä mainittu laaja-alainen osaaminen ja kokemus tukevat vahvasti hänen valintaansa haettuun tehtävään.

Toinen haastateltu hakija ********** työskentelee tällä hetkellä apulaispalopäällikön tehtävässä, jossa hänen tehtävänänsä on toimia vuorollaan päivystävänä palomestarina sekä koordinoida pelastuslaitoksen pelastustoiminnan suunnittelua ja ohjausta sekä lisäksi hän vastaa maaöljyvahinkojen torjunnasta- ja eläinpelastustoiminnasta. Hänellä on paloinsinööri AMK tutkinto, sekä insinööri YAMK tutkinto.

Hän on aikaisemmin työskennellyt palomestarin sekä palotarkastajan tehtävissä. Hänellä on työskennellyt kahden eri pelastuslaitoksen palveluksessa.

Hän on helposti lähestyttävä persoona, joka viestii selkeästi ja avoimesti. Hänellä on kerännyt kokemusta henkilöstöjohtamisesta, niin nykyisessä kuin aikaisemmissa työtehtävissä.

Hänellä on selkeä näkemys henkilöstöjohtamisen nykytilanteesta ja sen kehittämistarpeista. Hänen henkilöstöjohtamisensa on ihmiskeskeistä ja keskustelevaa sekä ratkaisukeskeistä. Hän työskentelee hyvin tehtäväorientoituneesti ja osaa hyvin priorisoida tehtäviään tarpeen mukaan. Hänellä on selkeä käsitys työhyvinvoinnin tärkeydestä henkilöstöjohtamisessa.

Hänen vahvuudeksi voidaan lukea hyvät vuorovaikutustaidot ja positiivinen kehittämisasenne sekä ratkaisukeskeisyys.

Hänen henkilöstöhallinnollinen ja laaja-alainen osaamisensa ei kuitenkaan olleet vastaavalla tasolla valitun henkilön kanssa. Hänen näkemyksellisyytensä toimintojen johtamisesta ja kehittämisestä sekä osaamisensa tiedolla johtamisessa, eivät myöskään nousseet valitun henkilön tasolle.

Detta beslut publicerades 16.10.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Marko Rostedt, pelastusjohtaja, puhelin: 09 310 30103

marko.rostedt@hel.fi

Beslutsfattare

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja