Vuoden 2024 kiinteistöveroprosenttien määrääminen, keskushallinto, kaupunginkanslia
Fastighetsskatteprocentsatser för år 2024
Beslut
Stadsfullmäktige bestämde följande fastighetsskatteprocentsatser för år 2024:
̶ den allmänna fastighetsskatteprocentsatsen för mark 1,30
̶ den allmänna fastighetsskatteprocentsatsen för byggnader 0,93
̶ skatteprocentsatsen för byggnader för stadigvarande boende 0,41
̶ skatteprocentsatsen för övriga bostadsbyggnader 0,93
̶ skatteprocentsatsen för obebyggda byggplatser 4,30
̶ skatteprocentsatsen för kraftverk 3,10
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Stadsstyrelsen konstaterar att kommunfullmäktige enligt 11 § i fastighetsskattelagen årligen på förhand ska bestämma storleken av kommunens fastighetsskatteprocentsatser, inom de intervall som anges i lagen, och samtidigt fastställa inkomstskattesatsen för finansåret. Fastighetsskatteprocentsatserna bestäms med en hundradels procents noggrannhet. Varje kommun ska alltid bestämma en allmän fastighetsskatteprocentsats för mark, en allmän fastighetsskatteprocent för byggnader, en skatteprocentsats för stadigvarande boende och en skatteprocentsats för andra bostadsbyggnader. En kommun kan, om den så önskar, bestämma en särskild skatteprocentsats också för kraftverk, för allmännyttiga sammanslutningar och under vissa förutsättningar för obebyggda byggplatser. Vissa kommuner (Helsingforsregionen) ska enligt 12 b § i fastighetsskattelagen bestämma en särskild skatteprocentsats för obebyggda byggplatser.
I beskattningen för 2024 är gränserna för de fastighetsskattesatser som fastställts i enlighet med lagförslaget RP 39/2023 rd följande:
̶ den allmänna fastighetsskatteprocentsatsen för mark 1,30–2,00
̶ den allmänna fastighetsskatteprocentsatsen för byggnader 0,93–2,00
̶ skatteprocentsatsen för byggnader för stadigvarande boende 0,41-1,00
̶ skatteprocentsatsen för andra bostadsbyggnader 0,93–2,00
̶ skatteprocentsatsen för obebyggda byggplatser 2,00–6,00, i de kommuner som anges i 12 b § i fastighetsskattelagen minst 3,00 procentenheter högre än den allmänna fastighetsskatteprocentsatsen för mark som kommunfullmäktige bestämt, dock högst 6,00 procent.
̶ fastighetsskatteprocentsatsen för allmännyttiga samfund 0,00–2,00
̶ fastighetsskatteprocentsatsen för kraftverksbyggnader och kraftverkskonstruktioner 0,93–3,10
Gränserna för fastighetsskatteprocentsatserna ändras i förhållande till 2023 i fråga om fastighetsskatteprocentsatserna för mark. Den nedre gränsen för fastighetsskatteprocentsatsen för mark höjs (RP 39/2023 rd) från 0,93 procent till 1,30 procent från och med år 2024. Ändringen kommer att öka kommunernas fastighetsskatteinkomster på riksnivå med cirka 108 miljoner euro och för Helsingfors stads del med 52 miljoner euro från och med år 2024.
Från och med år 2024 (RP 39/2023 rd) kommer det dessutom att stadgas om den allmänna fastighetsskatteprocentsatsen för byggnader (andra än byggnader för boende) separat från den allmänna fastighetsskatteprocentsatsen för mark.
Fastighetsskatteprocentsatserna år 2023 i Helsingfors är de följande:
̶ den allmänna fastighetsskatteprocentsatsen 0,93
̶ skatteprocentsatsen för byggnader för stadigvarande boende 0,41
̶ skatteprocentsatsen för övriga bostadsbyggnader 0,93
̶ skatteprocentsatsen för obebyggda byggplatser 3,93
̶ skatteprocentsatsen för kraftverk 3,10
Intäkterna från fastighetsskatten beräknas år 2024 uppgå till 367 miljoner euro. Värdet på redovisningen 2023 är 308 miljoner euro. Höjningen av den nedre gränsen för den allmänna fastighetsskatten på mark innebär att fastighetsbeskattningens nivå åtstramas, vilket leder till en intäktsökning på 52 miljoner euro.
Kommunen ska meddela fastighetsskatteprocentsatserna till Skatteförvaltningen senast den 17 november.
Hur projektet för utveckling av byggnads- och fastighetsregisteruppgifterna påverkar beskattningsvärdena för fastighetsskatten
De senaste åren har Helsingfors stad såväl själv som med hjälp av konsulter i ett separat projekt rett ut skillnaderna mellan informationen i Skatteförvaltningens fastighetsskattelängd och stadens egna register. Utredningarna har gett vid handen att det finns skillnader mellan uppgifterna i de olika myndigheterna register. Riktiga registeruppgifter påverkar för det första direkt beskattningsvärdena som utgör grund för fastighetsskatten och därigenom de fastighetsskatteinkomster som staden får. För det andra blir fastighetsbeskattningen mer rättvis för de skattskyldiga.
Staden har skickat ett stort antal uppdateringar om fastighetsuppgifter till Skatteförvaltningen för att rättas. Dessa uppgifter ska utgöra grunden för fastighetsbeskattningen 2024. Projektet för utveckling av registeruppgifterna hämtar enligt preliminära uppskattningar in ca 3–5 miljoner euro mer fastighetsskatteintäkter till Helsingfors fram till 2024.
Kaupunginhallitus 06.11.2023 § 653
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää määrätä vuoden 2024 kiinteistöveroprosentit seuraavasti:
̶ maapohjan yleinen kiinteistöveroprosentti 1,30
̶ rakennusten yleinen kiinteistöveroprosentti 0,93
̶ vakituisten asuinrakennusten veroprosentti 0,41
̶ muiden asuinrakennusten veroprosentti 0,93
̶ rakentamattoman rakennuspaikan veroprosentti 4,30
̶ voimalaitosten veroprosentti 3,10
30.10.2023 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Ari Hietamäki, vs. talousarviopäällikkö, puhelin: 310 36567
Detta beslut publicerades 21.11.2023
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Ari Hietamäki, stf. budgetchef, telefon: 09 310 36567