Tulosbudjetti vuonna 2024, liikenneliikelaitos HKL
Liikenneliikelaitoksen vuoden 2024 tulosbudjetti
Päätös
Johtokunta hyväksyi liikenneliikelaitoksen vuoden 2024 liitteenä olevan tulosbudjetin.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne
Oy:n taloussuunnittelupäällikkö Ari Päivärinta. Asiantuntija poistui kokouksesta kuulemisensa jälkeen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Yleistä
Esityksen liitteenä on liikenneliikelaitoksen (HKL) vuoden 2024 tulosbudjetti, joka sisältää HKL:n tavoitteet, tulos- ja rahoituslaskelmat sekä investointisuunnitelman.
Vuonna 2024 toiminnan keskiössä ovat metrojärjestelmän muutoksiin liittyvän riskien- ja muutostenhallinnan kehittäminen, kantametron infran perusparannusten toteutusedellytysten varmistaminen ja metron liikennöintiä koskevan jatkosopimuksen valmistelu päätöksentekoon. Toiminnan tuottavuutta ja laatua parannetaan HKL:lle metron operatiivista toimintaa tuottavan Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n kunnossapidon ja omaisuudenhallinnan prosesseja kehittämällä.
Metron kapasiteettia on haastava korvata poikkeusjärjestelyillä, minkä vuoksi infran ja järjestelmien ennakoiva korjaus ja uudistaminen on keskeistä. Yleinen kustannustason nousu ja kiinteistömarkkinoiden haasteet ovat luoneet epävarmuutta mm. laajempaan kaupunkikehittämiseen liittyvien asemainvestointien toteuttamiseen ja asemilla sijaitsevien liiketilojen vuokraukseen. Kunnossapidon ja investointien toteutusasteen varmistaminen sekä toimintaympäristön muutoksiin reagointi edellyttää kaupunkiyhteisesti tiiviin yhteistyön ja resurssien varmistamisen lisäksi metron järjestelmäosaamisen jatkuvaa ylläpitämistä ja prosessien edelleen kehittämistä.
Yleisen turvallisuustilanteen kehittymiseen varaudutaan yhteistyössä Kaupunkiliikenneyhtiön kanssa osana kaupungin valmius- ja varautumissuunnittelua. Turvallisuuteen liittyviä tarkistus- ja kehitystoimia jatketaan.
Suoritemuutokset 2024
Vuonna 2024 HKL:n liikennesuoritteiden määrät laskevat vuodesta 2023, koska metroinfraan tehtävät perusparannukset edellyttävät liikennekatkoja. Linjakilometrimäärä laskee noin 3 % vuodesta 2023, mutta on edelleen noin 11 % vuotta 2022 korkeampi. Koko vuosi 2024 on budjetoitu liikennemallilla, jossa lisääntyneen etätyön myötä aiheutuneiden kysynnän muutosten vuoksi maanantaisin ja perjantaisin ajetaan muita arkipäiviä harvemmalla vuorovälillä.
Käyttötalous 2024
HKL:n liikevaihto on 165,5 (ennuste 2023: 156,6) milj. euroa vuonna 2024. Tuloja nostaa erityisesti Helsingin kaupungin tuen kasvuna näkyvä infrainvestointien rahoittamiseen käytettävien lainojen koron nousu, Länsimetron vastikkeiden nousu sekä Kampin metroaseman liukuportaan alaskirjaus. Helsingin kaupungin tuki kasvaa 5,7 milj. euroa vuodesta 2023. Lisäksi mm. PTS-vuosikorjausten lisääntyminen näkyy sekä Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) infrakorvauslaskutuksen että Länsimetro Oy:n kunnossapitolaskutuksen kasvuna. Liikevaihto muodostuu seuraavista eristä:
- HSL:ltä laskutettavista liikennöintikorvauksista 60,4 milj. euroa.
- HSL:ltä laskutettavasta infrakorvauksesta 62,2 milj. euroa. Infrakorvaus sisältää metron infraomaisuuden pääomakuluja sekä ylläpito- ja hallintokuluja.
- Länsimetro Oy:ltä laskutettavasta kunnossapitolaskutuksesta 24,3 milj. euroa.
- Helsingin kaupungilta saatavasta tuesta 18,9 milj. euroa. Tuella korvataan sellaiset infran kaltaiset menoerät, joita HKL ei voi laskuttaa HSL:ltä ja menoerät, joiden rahoitusta HKL ei saa muuta kautta, mm. Länsimetron pääomavastikekulut.
Liiketoiminnan muut tuotot ovat 1,9 milj. euroa, jotka koostuvat mainostuloista.
HKL:n kokonaismenot ovat 166,1 milj. euroa (2023: 156,9).
Ulkopuolisten palvelujen ostoihin on budjetoitu 110,8 (2023: 107,1) milj. euroa. Ulkopuolisten palvelujen ostot sisältävät pääosin alihankintaa Kaupunkiliikenneyhtiöltä. HKL:llä ei ole omaa operatiivista henkilöstöä ja HKL hankkii metron liikennöinti- ja kunnossapitopalvelut alihankintana Kaupunkiliikenneyhtiöltä.
Vuoden 2024 poistot ovat 36,1 (2023: 33,0) milj. euroa. Poistotasoa nostaa erityisesti perusparannettujen M100- ja M200 metrovaunujen valmistuminen sekä isojen metroasemien ja sähkönsyöttöasemien perusparannuksien valmistuminen.
Lainojen korkokulut ovat 15,0 (2023: 11,7) milj. euroa vuonna 2024. HKL:n kaupungille maksama tuottotavoite pääomalle A on 9 % eli 3,4 milj. euroa vuodessa.
HKL:n tulos ennen tilinpäätöseriä on 1,2 (2023: 1,5) milj. euroa.
Investointisuunnitelma 2024
HKL:n investointibudjetti on tehty huomioiden HKL:n rahoitusraami Helsingin kaupungin talousarviossa. Rahoitusraamissa on huomioitu myös vuodelta 2023 siirtyvä rahoitus; HKL:n investointien toteuma jää budjetoitua pienemmäksi vuonna 2023 ja vuodelle 2023 varattua investointien rahoitusta siirtyy vuodelle 2024.
HKL:n investoinnit ovat 75,0 milj. euroa. Vuoden 2024 suurimmat investointikohteet ovat Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantaminen 11,0 milj. euroa, Kampin metroaseman läntisen sisäänkäynnin uudelleen rakentaminen (THK-hanke) 6,5 milj. euroa, metron raidevirtapiirien korvaaminen 5,8 milj. euroa ja Länsimäen metrosillan perusparannus 5,0 milj. euroa.
HKL ei nosta uutta ulkopuolista lainaa vuonna 2024. Investoinnit rahoitetaan kaupungin sisäisellä limiittirahoituksella (yhdystilivelka). Yhdystilivelka on 211,2 milj. euroa 31.12.2024.
Detta beslut publicerades 29.12.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277