Julkaisun ja viestintäsuunnitelman esittely, Koulutus 2030

HEL 2023-013175
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 256 §

Strategiset tavoitteet Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen kehittämiselle vuoteen 2030

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti merkitä tiedoksi Koulutus 2030 -julkaisun (Helsinki oppii – tulevaisuuden taidot) ja viestintäsuunnitelman.

Käsittely

Asian aikana oli kuultavana kehittämispalvelujohtaja Marjo Kyllönen sekä erityissuunnittelija Eino Paananen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kaupunkistrategiaan 2021–2025 on kirjattu, että Helsingille laaditaan strategiset tavoitteet koulutuksen kehittämiselle vuoteen 2030.

Koulutus 2030 -julkaisun sisältöön on vaikuttanut laaja keskustelun anti vuosien 2022 ja 2023 ajalta. "Helsinki oppii – tulevaisuuden taidot" on rakennettu vahvasti osallistaen ja yhteistyössä 1 000 työntekijämme sekä miltei 4 000 oppijan ja huoltajan kanssa. Yhteistyötä on tehty myös kuntalaisten ja päätöksentekijöiden sekä muiden toimialojen ja sidosryhmien kanssa.

Kaupunkistrategian 2021–2025 mukaisesti Koulutus 2030 tulee kulkemaan yli valtuustokausien osana strategiaa, talousarviota, toimintasuunnitelmia ja yleistä kehittämistä. Teemme julkaisusta myös nostoja tuleviin opetus- ja varhaiskasvatussuunnitelmiin sekä tutkinnon perusteisiin ja -toteuttamissuunnitelmiin. Ohjaavana periaatteena on, että Koulutus 2030 antaa yhteiset suuntaviivat ja jättää selkeästi tilaa leikkipuistojen, päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten omille valinnoille. Osaava ja hyvinvoiva henkilöstö on toimintamme perusta ja onnistumisemme edellytys. Haluamme vaikuttaa kasvatuksen ja koulutuksen kehittämiseen ja edunvalvontaan. Vahvistamme kasvatuksen ja koulutuksen näkyvyyttä ja merkitystä Helsingissä.

Itse julkaisu rakentuu kolmesta keskeisestä osasta.

1. Helsingin toimintaympäristön muutos

Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimintaympäristö eroaa monin osin muusta Suomesta. Erilainen väestörakenteemme ja urbaani ympäristömme tuovat mukanaan mahdollisuuksia mutta myös riskejä, jotka ovat osittain tunnusomaisia vain Suomen suurimmille kaupungeille. Kasvatuksen ja koulutuksen toimintaympäristön ilmiöt ja ongelmat ovat usein pitkäaikaisia ja niihin vaikuttaminen ja ratkaiseminen vaatii pitkäjänteistä työskentelyä.

Segregaatio on toimintaympäristön kuvauksessa ja koko julkaisussa keskeinen kulmakivi. Segregaatiokehitys huomioidaan tulevaisuudessakin kaupunkitasoisesti henkilöstön osaamisen kehittämisessä ja resurssien jaossa. Kasvatus ja koulutus ratkaisee syrjäytymistä ja segregaatiota jokapäiväisessä työssä. Vastaamme segregaation juurisyihin varmistamalla yhdenvertaiset mahdollisuudet kaikille oppijoille.

2. Kasvatuksen ja koulutuksen kehittyminen

Yhteisten keskustelujen ja kuulemisten pohjalta nousi viisi tavoitealuetta, joihin panostamme tulevina vuosina:

  • Vahvistamme ydintietoja ja -taitoja sekä sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen kehittymistä
  • Työskentelemme tasa-arvoisen oppimisen puolesta
  • Varmistamme yhteisöllisyyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin arjessa
  • Panostamme henkilöstön osaamiseen ja työhyvinvointiin
  • Tutkimus ja tieto ohjaavat työtämme

Jokaisella leikkipuistolla, päiväkodilla, koululla ja oppilaitoksella on omat erityispiirteensä, vahvuutensa ja kehittämiskohteensa. Koulutus 2030 antaa meille yhteiset kehittämisen suuntaviivat siten, että kehittämisen painopisteissä, tavassa ja aikataulussa on väljyyttä leikkipuistojen, päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten omille valinnoille.

3. Toimintamme painopisteet tuleville vuosille

Tavoitealueiden painopisteet auttavat tulevien vuosien työssä ja tulevaisuusmaisemien konkretisoimisessa. Esitetyt painopisteet tarjoavat meille konkreettisia suuntaviivoja yhteiselle toiminnalle ja kehitystyölle. Painopisteiden pohjalta voimme tehdä harkittuja nostoja toimintasuunnitelmiin.

Keskeisimpiin keinoihimme muutosten konkretisoimisessa lukeutuvat toimintasuunnitelmat, johtaminen, tuki, yhteistoiminta, osaamisen kehittäminen, perehdytys, onnistumisen johtaminen, laatutyö ja systemaattinen viestintä. Keinojen konkretisointi on jo aloitettu ja jatkamme työtä pitkäjänteisesti.

Koulutus 2030:n yksi keskeinen periaate on yhdessä kehittäminen. Konkreettinen työ on aloitettu, mutta vaikutukset alkavat näkyä hiljalleen ja selkeämmin tulevina vuosina.

Toteutuksen seuranta

Seuraamme ja arvioimme systemaattisesti omaa toimintaamme sekä kehittymistämme. Koulutus 2030 tulee pysymään keskeisenä toiminnan suunnannäyttäjänä tulevina vuosina. Koulutus 2030:n työstämisen yhteydessä on kerätty tieto keskeisistä seurattavista mittareista. Hyödynnämme tietoa muun muassa johdon tietotyöpöydän kehittämisessä. Kehitämme edelleen systemaattista rakenteita tiedon seurantaan erityisesti niille alueille, joissa on tällä hetkellä puutteita.

Viestintäsuunnitelma

Tärkeimmät kohderyhmämme ovat kaskon koko henkilöstö, oppijat ja heidän huoltajansa sekä nykyiset ja tulevat helsinkiläiset.

Sisäisessä viestinnässä nostamme esille, mitä huolia olemme henkilöstöltä kuulleet ja kuinka vastaamme niihin. Haluamme kuulla kehittämiskohteet, ratkaista asioita yhdessä ja iloita onnistumisista. Toinen vahva viestimme on, että annamme vapautta yksiköiden omille valinnoille ja työrauhan kentälle.

Ulkoisessa viestinnässä painotamme muun muassa Helsingin erityyppistä toimintaympäristöä muuhun maahan verrattuna ja tavoitetta vaikuttaa opetussuunnitelmiin sekä lainsäädäntöön. Kuvaamme sekä käytännönläheisiä esimerkkejä että kauaskantoisempia tavoitteita.

Teemalle haetaan laajaa näkyvyyttä sivistyksen juhlavuotena 2024.

”Helsinki oppii – Tulevaisuuden taidot” -julkistamistilaisuus järjestetään 6.2.2024.

Lapsivaikutusten arviointi

Koulutus 2030 tukee kansallisen lapsistrategian toimeenpanoa. Koulutus 2030 edistää erityisesti lapsistrategian mukaisesti lapsen oikeuksien toteutumista ja lapsen oikeuksien seurantaa.

Lapsen oikeuksien toteutumista vahvistavia teemoja Koulutus 2030-julkaisussa ovat muun muassa osallisuuden, hyvinvoinnin, turvallisuuden, yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja harrastamismahdollisuuksien edistäminen. Koulutus 2030 toteuttaa osaltaan toimialan osallisuussuunnitelmaa. Ohjaamme ja seuraamme säännöllisesti osallisuussuunnitelman toimenpiteiden toteutumista.

Oppimisen ja hyvinvoinnin seurantajärjestelmä kehittyy lapsistrategian tavoitteiden mukaisesti.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan tiedottaminen edistymisestä

Kasvatus- ja koulutuslautakunnalle tiedotetaan tavoitteiden edistymisestä toimintakertomuksen yhteydessä.

Stäng

Detta beslut publicerades 17.11.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Mer information fås av

Eino Paananen, erityissuunnittelija, puhelin: 040 843 01 09

eino.paananen2@hel.fi

Marjo Kyllönen, kehittämispalvelujohtaja, puhelin: 09 310 86208

marjo.kyllonen@hel.fi

Hanna-Kaisa Talvensaari, viestintä- ja markkinointipäällikkö, puhelin: 09 310 15964

hanna-kaisa.talvensaari@hel.fi

Bilagor

1. Koulutus 2030 kiteytys
2. Viestintäsuunnitelma

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.