Nimen muutos, hallinnon palvelujen nimien uudistaminen 1.1.2024 alkaen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-013236
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 14. / 258 §

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hallinnon palvelujen nimet 1.1.2024 alkaen

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hallinnon viiden palvelun nimet ovat 1.1.2024 alkaen:

- laki-, valvonta- ja yleishallintopalvelut

- talous-, strategia- ja suunnittelupalvelut

- tietojohtaminen ja tietohallintopalvelut

- tuki-, tila- ja turvallisuuspalvelut

- hankinta- ja sopimuspalvelut.

Samalla lautakunta totesi, että entisellään pysyvät kahden palvelun nimet, jotka ovat henkilöstö- ja kehittämispalvelut sekä viestintäpalvelut ja osallisuus.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Helsingin kaupungin hallintosäännön 4 luvun 9 §:n mukaan jokaisella toimialalla on palvelukokonaisuuksien lisäksi toimialajohtajan alaisuudessa toimialan hallinto. Toimialan hallinto huolehtii toimialan hallinto- ja tukipalveluista, jotka ovat toimialan yhteisiä palveluja. Hallinto vastaa myös toimialan yhteisten toimintamenojen budjetoinnista ja seurannasta.

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan lautakunta päättää toimialan palvelukokonaisuutta seuraavan tason organisaatiosta. Toimialan hallinto vertautuu palvelukokonaisuuksiin, ja tästä syystä kyseistä hallintosäännön määräystä sovelletaan myös hallintoon. Tässä päätösesityksessä on kyse hallinnon palvelujen nimien muutoksista.

Hallinnon palvelujen nimien muutostarve

Toimialan hallinnon viiden palvelun nykyiset nimet eivät kuvaa selkeästi palvelujen muuttunutta sisältöä, ja tästä syystä nimet tulee päivittää. Nimien muutokset on käyty läpi yhteistoiminnassa. Hallinnon henkilöstötoimikunnassa asiaa käsiteltiin viimeksi 14.11.2023, ja henkilöstön edustajat pitivät muutoksia hyvinä ja perusteltuina. Toimialan hallintoon kuuluvat myös kaupunginkanslian palvelusopimuksella tuottamat palvelut. Muuttuneen toimintaympäristön ja uusien tehtäväkokonaisuuksien myötä muuttunut toiminta kuvataan alla.

Laki-, valvonta- ja yleishallintopalvelut

Hallintopalvelujen uudeksi nimeksi esitetään laki-, valvonta- ja yleishallintopalvelut, joka kuvaa aiempaa tarkemmin palvelun sisältöä.

Palveluun perustetaan 1.1.2024 alkaen kaksi uutta yksikköä: laadun ja valvonnan tuki sekä sosiaali- ja potilasasiavastaavien palvelut. Ensimmäinen perustuu lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023) sekä lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021). Jälkimmäinen puolestaan perustuu lakiin potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista (739/2023). Lait tuovat toimialalle uudenlaisia valvonnan koordinoinnin vastuita, jotka ulottuvat myös alueella toimiviin yksityisiin palveluntuottajiin.

Toimialalla sovellettavan lainsäädännön määrä on lisääntynyt sote-uudistuksen myötä merkittävästi. Esimerkkeinä mainittakoon laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021), laki pelastustoimen järjestämisestä (613/2021), laki sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Uudellamaalla (615/2021), laki sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta (616/2021), laki hyvinvointialueesta (611/2021), hyvinvointialue- ja maakuntajakolaki (614/2021), laki hyvinvointialueiden rahoituksesta (617/2021) ja laki kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta (618/2021). Juridisten työtehtävien määrä ja merkitys ovat korostuneet sekä työmäärä lisääntynyt, joten sen vuoksi laki-sanan nostaminen palvelun nimeen on perusteltua.

Lisäksi palvelussa annetaan tukea viranhaltija- ja luottamuselinpäätöksentekoon sekä hallintomenettelyllisiin kysymyksiin. Palvelussa toimii myös tiedonhallinnan yksikkö, joka vastaa toimialan tiedonhallintamallista ja toiminta-arkkitehtuurista, eli tietoon liittyvistä rakenteista, prosesseista, ohjeistuksesta ja asiantuntemuksesta. Edellä luetellut tehtävät kuuluvat yleishallintoon.

Talous-, strategia- ja suunnittelupalvelut

Talous- ja suunnittelupalvelujen uudeksi nimeksi esitetään talous-, strategia- ja suunnittelupalvelut. Palvelu koostuu kolmesta yksiköstä, jotka ovat talouden ja toiminnan suunnittelu, talouden tuki sekä asiakasmaksut. Yksiköiden nimiin on tulossa muutoksia ja toimialajohtaja päättää niistä toimintasäännössä. Vielä vuonna 2023 toiminut pelastuslaitoksen suunnittelu- ja kehittämisyksikkö on integroitu toimialan hallinnon muihin palveluihin 1.11.2023 lukien.

Valtion ohjaus on kasvattanut merkittävästi talouden toteutumiseen ja strategisiin tavoitteisiin liittyvää raportointia. Toimialalla on myös muita kaupungin toimialoja laajempi strategiakokonaisuuden valmistelu ja seuranta, koska kaupunkistrategian lisäksi toimintaa ohjaavat lakisääteinen palvelustrategia ja palvelutasokuvaus, jotka tulee yhteensovittaa strategiaohjauksen kokonaisuuteen.

Sote-uudistus edellyttää toimialan talouden eriyttämistä muun kaupungin taloudesta, uusia kustannusvastuita sekä muun muassa eriytetyn talousarviohierarkian, konsernitilipäätöksen ja toimintakertomuksen laatimista. Lisäksi HUS-yhtymän ohjaukseen, HUS-järjestämissopimukseen ja valmistelussa olevaan eteläisen yhteistyöalueen sopimukseen liittyy paljon talouden kysymyksiä. Myös asiakasmaksulain osauudistus on tuonut aiempaa tarkempaa sääntelyä. Hyvinvointialueita ja valtion korvauksia koskevat lakimuutokset ovat tuoneet uusia tehtäviä ja haasteita korvausten hakuun ja laskutukseen. Muutosohjelman koordinointi sisältää runsaasti talouden seurantaan liittyvää työtä.

Tietojohtaminen ja tietohallintopalvelut

Tietohallintopalvelujen uudeksi nimeksi esitetään tietojohtaminen ja tietohallintopalvelut. Palvelu koostuu kolmesta yksiköstä, jotka ovat tietojohtaminen ja tilastopalvelut, digitalisaatio ja kehittäminen sekä jatkuvat palvelut ja sovellustuki. Yksiköiden nimet on jo aikaisemmin muutettu niiden nykyisiä tehtäviä ja vastuita kuvaaviksi.

Sote-uudistus painottaa voimakkaasti palveluista kertyvän tiedon ja datan keräämistä ja hyödyntämistä eri keinoin. Vähimmäistietosisältö, toimialan rahoituksen pohjana olevat hoitoilmoitustiedot muun muassa toteutuneista käynneistä ja kirjatuista diagnooseista sekä kaikki toimialan omaan johtamisen tarvittavat tiedot omista ja palveluiden tuottajien palveluista ovat välttämättömiä toiminnan johtamisen ja raportoinnin kannalta.

Tietoon, sen keräämiseen, muokkaamiseen ja esittämiseen liittyvät prosessit sekä tiedon hallintaan ja tietovirtoihin liittyvät tehtävät ovat kasvaneet ja korostuneet merkitykseltään ja tärkeydeltään. Tämän halutaan näkyvän myös tietojohtamisen palveluita tuottavan palvelun nimessä.

Tuki-, tila- ja turvallisuuspalvelut

Tukipalvelujen uudeksi nimeksi esitetään tuki-, tila- ja turvallisuuspalvelut. Palvelu koostuu viidestä yksiköstä, jotka ovat aulapalvelut, kuljetuspalvelut, tilapalvelut, toimistopalvelut sekä turvallisuus ja riskienhallinta. Yksiköiden nimiin on tulossa muutoksia ja toimialajohtaja päättää niistä toimintasäännössä. Kaupungin toimialoilla tukipalvelut sisältävät keskenään erilaista toimintaa. Uusi nimi kuvaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan erityispiirteitä.

Sote-uudistus laajensi tukipalvelun tehtäväkenttää. Valtioneuvoston asetus (308/2023) hyvinvointialueiden varautumisesta sosiaali- ja terveydenhuollon häiriötilanteisiin, pelastuslaitoksen integraatio sekä valtakunnallinen Modulo-tilanhallintajärjestelmä ja sen kautta tapahtuva ohjaus ovat tuoneet lisävelvoitteita.

Hankinta- ja sopimuspalvelut

Hankintapalvelujen uudeksi nimeksi esitetään hankinta- ja sopimuspalvelut. Palvelu koostuu kolmesta yksiköstä, jotka ovat strategisen hankinnan palvelut, operatiivisen hankinnan palvelut ja kumppanuuspalvelut. Lisäksi hallintopalveluista siirretään hankintapalveluihin erikoissairaanhoidon ohjaukseen ja sopimusohjaukseen liittyviä asiantuntijatehtäviä ja näistä muodostuu uusi yksikkö 1.1.2024 alkaen. Palvelun yksiköiden tehtäviin kuuluu toimialan sopimusjohtamiseen, -ohjaukseen ja -hallintaan liittyviä keskitettyjä asiantuntija- ja tukitehtäviä hankintatehtävien lisäksi. Kaikkien näiden tehtävien merkitys on kasvanut osana järjestämistehtävää. Sopimusten hallinnan kehittäminen ja koordinointi on myös keskeinen osa kaupungin sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan prosesseja.

Palvelujen nimien muutokset

Edellä mainittuihin muutoksiin perustuen esitetään, että hallinnon seitsemästä palvelusta viiden nimet muutetaan seuraavasti:

  • hallintopalvelut, uusi nimi: laki-, valvonta- ja yleishallintopalvelut
  • talous- ja suunnittelupalvelut, uusi nimi: talous-, strategia- ja suunnittelupalvelut
  • tietohallintopalvelut, uusi nimi: tietojohtaminen ja tietohallintopalvelut
  • tukipalvelut, uusi nimi: tuki-, tila- ja turvallisuuspalvelut
  • hankintapalvelut, uusi nimi: hankinta- ja sopimuspalvelut.

Entiselleen jäävät henkilöstö- ja kehittämispalvelut sekä viestintäpalvelut ja osallisuus.

Lisäksi hallinnon palvelujen yksikkö- ja alayksikkörakennetta tarkastellaan ja tehdään tarvittavat muutokset. Niistä päättää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintasäännössä. Toimialajohtajan toimivalta päättää palvelua alemmasta organisaatiosta perustuu hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohtaan, jonka mukaan toimialajohtaja hyväksyy toimialan toimintasäännön.

Stäng

Detta beslut publicerades 27.02.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Tiina Mäki, hallintojohtaja, puhelin: 09 310 52483

tiina.j.maki@hel.fi