Hankinta, puitejärjestely, pelastusasemien vuosikorjaustyöt 2024, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-013384
Ärendet har nyare handläggningar
§ 45

Pelastuslaitoksen pelastusasemien vuosikorjaustöiden puitejärjestely 2024

Räddningskommendör

Päätös

Pelastuskomentaja päätti, että jaksolla 1.1.2024 - 31.12.2024 laskutyönä tehtävissä pelastusasemien vuosikorjaus- ja muutostöissä pelastuslaitos käyttää seuraavia urakoitsijoita edullisimpina:

1. RKV-Tekniikka Oy
2. Sanerkas Oy
3. Yrityspalvelu-Elegance Oy

Hankinnan arvo 1.1.2024 - 31.12.2024 on yhteensä enintään 200.000 euroa (alv 0%).

Vuosikorjaus- ja muutostöissä käytetään ensisijaisesti voittanutta RKV-Tekniikka Oy:tä. Erityisosaamista vaativissa töissä tai esimerkiksi aikataulusyistä, voidaan työ tilata myös toiseksi sijoittuneelta Sanerkas Oy:ltä tai kolmanneksi sijoittuneelta Yrityspalvelu-Elegance Oy:ltä.

Erityisistä syistä voidaan vuosikorjaus- ja muutostöitä teettää myös muilla urakoitsijoilla. Työt tilataan ja laskut hyväksytään hyväksyttyjen hankintavaltuuksien puitteissa.

Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimusta perussopimuskauden 1.1.2024 - 31.12.2024 jälkeen yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella ajaksi 1.1.2025 - 31.12.2025.

Sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.

Tähän päätökseen tyytymätön voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

Päätöksen perustelut

Pelastuslaitos on kilpailuttanut kansallisella avoimella menettelyllä pelastuslaitoksen pelastusasemien vuosikorjaustöiden puitejärjestelyn 2024. Hankintailmoitus/Tarjouspyyntö julkaistiin 31.10.2023 sähköisesti
osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi Määräaika tarjousten jättämiselle oli 28.11.2023 klo 12:00.

Tarjouspyynnössä pyydettiin pelastusasemien korjaustöihin liittyvät kiinteät hinnat ajalle 1.1.2024-31.12.2024 seuraavasti:

A. Rakennusammattimiehen tuntihinta (sis. alv 24%) ___ euroa
B. Rakennusapumiehen tuntihinta (sis. alv 24%) ___ euroa
C. Kuljetusten tuntihinta Helsingin alueella (sis. auton vuokran ja kuljettajan palkan) (sis. alv 24 %) ___ euroa
D. Urakoitsijan toimittamien materiaalien välilaskutuslisä ___%
E. Erityiskaluston vuokrauksen välilaskutuslisä ___%

Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti KerabitPro Oy, KVO Saneeraus Oy, Maalausliike Vilen & Syrjänen Oy, Mijorak Oy, Oy Malgon Ltd, Rakennusliike Väätäinen Oy, Rakennus-Streng Oy, Rakennustoimisto Anttonen Oy, RKV-Tekniikka Oy, Sanerkas Oy, Tiiti Rakennus Oy, Tmi West Hunting Service, Vilenin Rakennushuolto Oy ja Yrityspalvelu-Elegance Oy.

Tarjousten vertailussa tutkittiin ensin tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimusten täyttyminen. Kaikki tarjoajat täyttivät seuraavat yleiset kelpoisuusehdot:

Hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet
Rekisteritiedot
Lakisääteiset verot ja maksut
Työnantajavelvoitteet
Taloudellinen ja rahoituksellinen tilanne
Tarjouksen ja hankintamenettelyn kommunikaatiota koskeva edellytys

Tarjouspyynnön tekniset kelpoisuusvaatimukset olivat seuraavat:

Kohta 10: Pelastusasemien vuosikorjauskilpaan osallistuvalla yrityksellä tulee olla vähintään kolme referenssiä tarjouspyynnön mukaisista pelastusasemien tai vastaavien kiinteistöjen (esim. sairaalakiinteistöjen) korjaustöistä viimeisen viiden vuoden ajalta.

Kohta 11: Pelastusasemien vuosikorjaustöiden työnjohtoon on oltava nimettävissä vähintään viiden vuoden kokemuksen korjaustöistä omaava henkilö, joka on johtanut tarjouspyynnön mukaisia tai vastaavia korjaustöitä pelastusasemilla tai vastaavissa kohteissa.

KerabitPro Oy:n, KVO Saneeraus Oy:n ja Mijorak Oy:n tarjouksessaan ilmoittamat referenssit eivät täyttäneet kohdassa 10 ilmoitettua vaatimusta vähintään kolmesta referenssistä pelastusasemien tai vastaavien kohteiden kuten esimerkiksi sairaalakiinteistöjen korjaustöistä ja ne jätettiin tarjouskilpailun ulkopuolelle.

Kaikki kelpoisuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.

Maalausliike Vilen & Syrjänen Oy:n, Oy Malgon Ltd:n, Rakennusliike Väätäinen Oy:n, Rakennus-Streng Oy:n, Rakennustoimisto Anttonen Oy:n, RKV-Tekniikka Oy:n, Sanerkas Oy:n, Tiiti Rakennus Oy:n, Tmi West Hunting Service:n, Vilenin Rakennushuolto Oy:n ja Yrityspalvelu-Elegance Oy:n tarjousten osalta suoritettiin tarjousvertailu. Tarjousten vertailuperusteena oli hinta. Edullisimman tarjouksen toimitti RKV-Tekniikka Oy, toiseksi edullisimman Sanerkas Oy ja kolmanneksi edullisimman Yrityspalvelu-Elegance Oy.

Taulukosta ilmenevät tarjousten arviointikriteereiden painotukset ja tarjousten saamat pisteet.

Pelastuskomentajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 24.10.2023 § 216.

Detta beslut publicerades 28.12.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Keijo Mäki, rakennuspäällikkö, puhelin: 09 310 31110

keijo.maki@hel.fi

Beslutsfattare

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja

Bilagor

1. LIITE Vertailutaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.