Hankinta, metrovarikon vaihto-osatuotannon laajennus, sähköurakka, liikenneliikelaitos
Metrovarikon vaihto-osatuotannon tilojen kehittämisen sähköurakan hankinta
Päätös
Johtokunta valitsi metrovarikon vaihto-osatuotannon tilojen kehittämisen sähköurakan toteuttajan valintaa koskevan tarjouskilpailun voittajaksi Amplit Oy:n, yhteensä enintään 468.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Johtokunta valtuutti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan päättämään metrovarikon vaihto-osatuotannon tilojen kehittämisen sähköurakkaan liittyvistä mahdollisista lisä- ja muutostöistä yhteensä enintään 46.000,00 eurolla.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohteena on metrovarikon vaihto-osatuotannon kehittämisen sähköurakka tarjouspyynnön 48H23 mukaisesti.
Kaupunginhallitus hyväksyi 30.1.2023, 67 §, Roihupellon metrovarikon vaihto-osatuotannon tilojen kehittämistä koskevan hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on yhteensä enintään 6.160.000,00 euroa marraskuun 2022 hintatasossa.
Helsingin kaupunkiraideliikenteen kaluston kunnossapito keskitetään tulevaisuudessa kahdelle päävarikolle. Kaluston määrän kasvaessa sekä haettaessa kustannussäästöjä ja kaluston kunnossapidon synergiaetuja on tarkoituksenmukaista keskittää vaihto-osatuotanto yhdelle kunnossapidollisista päävarikoista. Tämä on kustannustehokkainta toteuttaa vaihto-osatuotannon tilojen kehittämisellä Roihupellon metrovarikolla.
Hankintamenettely
Hankintayksikön hankintoihin sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettu lakia (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016), kun hankinnan arvo ylittää lain mukaisen kynnysarvon. Vaihto-osatuotannon kehittämisen urakoiden hankinnan ennakoitu arvo alitti lain rakennusurakoita koskevan kynnysarvon (5.160.000 euroa), joten hankintaan ei lakia sovelleta.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy järjesti HKL toimeksiannosta tarjouskilpailun avoimena hankintamenettelynä. Tarjouspyyntö julkaistiin tarjouspalvelu.fi -portaalissa 4.9.2023. Tarjousten jättämisen määräaika oli 11.10.2023.
Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti kaksi tarjoajaa:
- Amplit Oy
- JT-Sähkötekniikka Oy
Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:
- Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
- Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
- Tarjousten vertailu
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Erityisalojen hankintalain 83 §:n 1 mom. mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää edellytykset hankinnan suorittamiseen tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti. Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut vaatimukset ja kelpoisuusehdot.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Kaikki saadut tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin, asetetut vaatimukset täyttävä ja tarjouspyynnön mukainen tarjous.
Hinnan painoarvo oli 100 %. Halvinta hintaa käytettiin valintaperusteena, koska laatu oli otettu kattavasti huomioon hankinnan kohteen määrittelyssä, toiminnallisissa ja teknisissä vaatimuksissa, joiden tuli täyttyä tarjotussa ratkaisussa.
Vertailussa huomioitiin sähköurakan urakkahinta.
Vertailuhinnat:
Amplit Oy | 468.000,00 eur alv 0 % |
JT-Sähkötekniikka Oy | 572.600,00 eur alv 0 % |
Amplit Oy valitaan sähköurakan toteuttajaksi.
Vaihto-osatuotannon kehittämisen urakat
Alla on esitetty taulukossa kaikki nyt päätettävänä olevat metrovarikon vaihto-osatuotannon tilojen kehittämiseen liittyvät urakat lisätyövaraumineen.
Urakka | Urakkahinta | Lisätyövaraus |
Rakennus | 3.586.000 eur | 350.000 eur |
Sähkö | 468.000 eur | 46.000 eur |
Putki | 326.000 eur | 32.000 eur |
Ilmanvaihto | 195.000 eur | 19.000 eur |
Yhteensä urakoiden arvo on siis 4.575.000 euroa.
Hinnat alv 0 %.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 19.11.2020, 175 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Hankinnan arvon ollessa suurempi kuin 500.000 euroa, päättää hankinnasta johtokunta.
Detta beslut publicerades 24.11.2023
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277