Hankinta, pienhankinta, lääkkeiden annosjakelupalvelu, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-013616
Ärendet har nyare handläggningar
§ 26

Lääkkeiden annosjakelun palvelujen hankinta keskisen kotihoidon, Kinaporin seniorikeskuksen, Brahen asuintalon, Hämeentien ryhmäkodin, Kipparintalon, Hyvösen ryhmäkodin ja Kalasataman palveluasumisen ryhmän asiakkaille

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektorchef

Päätös

Sosiaali-, terveys- pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hankkia lääkkeiden annosjakelun palveluja keskisen kotihoidon, Kinaporin seniorikeskuksen, Brahen asuintalon, Hämeentien ryhmäkodin, Kipparintalon, Hyvösen ryhmäkodin ja Kalasataman palveluasumisen ryhmän asiakkaille seuraavilta palveluntuottajilta:

Osa-alue 1 Keskinen kotihoito: Herttoniemen apteekki

Osa-alue 2 Kinaporin seniorikeskus, Brahen asuintalo, Hämeentien ryhmäkoti, Kipparintalo, Hyvösen ryhmäkoti ja Kalasataman palveluasumisen ryhmä: Lauttasaaren Keskusapteekki

Sopimuskausi on 1.5.2024–3.3.2027.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo noin 230 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on lääkkeiden annosjakelun palvelut keskisen kotihoidon (osa-alue 1) ja Kinaporin seniorikeskuksen, Brahen asuintalon, Hämeentien ryhmäkodin, Kipparintalon, Hyvösen ryhmäkodin ja Kalasataman palveluasumisen ryhmän (osa-alue 2) asiakkaille. Ostettava palvelu on terveydenhuoltolaissa määriteltyä sairaanhoitopalvelua ja pitää sisällään sekä lääkkeiden annosjakelun että kuljetuksen tilaajan yksiköihin. Lääkkeiden annosjakelupalvelut on tarpeen hankkia uusilta palveluntuottajilta kilpailutuksella, päätös 1.12.2022 § 176, valitun palveluntuottajan ajauduttua konkurssiin. Palvelua hankitaan väliaikaisilta tuottajilta kilpailutuksen valmistumisen ajaksi ajalla 1.11.2023-30.4.2024.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä hankinta, johon ei sovelleta hankintalakia.

Hankintaa varten pyydettiin tarjoukset Herttoniemen apteekilta, Jorvin apteekilta, Lauttasaaren Keskusapteekilta ja Yliopiston apteekilta.

Tarjoukset tuli jättää 8.2.2024 klo 15.00 mennessä. Kaikki palveluntuottajat jättivät tarjouksensa ajallaan. Osa-alueeseen 1 tarjouksensa jättivät Herttoniemen apteekki, Jorvin apteekki ja Yliopiston apteekki. Osa-alueeseen 2 tarjouksensa jättivät Herttoniemen apteekki, Jorvin apteekki ja Lauttasaaren Keskusapteekki.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus (kokonaisvertailupisteet), jossa hinnan painoarvo oli 100 prosenttia. Laatu oli huomioitu tarjouspyyntöasiakirjoissa palvelulle asetetuissa ehdottomissa vähimmäisvaatimuksissa. Kokonaisvertailupisteet muodostuivat osa-alueen kohteiden saamien vertailupisteiden summasta. Kohteessa 1 hinnaltaan halvin tarjous saa vertailussa 90 pistettä. Muiden tarjousten hintapisteytys suhteutettiin halvimpaan kaavalla (halvin hinta / verrattava hinta) x kohteen maksimipisteet. Kohteessa 2 hinnaltaan halvin tarjous saa vertailussa 10 pistettä. Muiden tarjousten hintapisteytys suhteutettiin halvimpaan kaavalla (halvin hinta / verrattava hinta) x kohteen maksimipisteet.

Tarjoaja pystyi jättämään tarjouksen ja tulla valituksi yhden tai molempien osa-alueiden palveluntuottajaksi. Kumpaankin osa-alueeseen valittiin yksi (1) palveluntuottaja.

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 12.12.2024 § 260.

Detta beslut publicerades 14.02.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksi-
saannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloa- jan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaati- musajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyt- tää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Seija Polvi, kotihoitopäällikkö, puhelin: 09 310 43199

seija.polvi@hel.fi

Outi Ekebom, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja