Vuokraus ja hankesuunnitelma, kaupunkiympäristön toimialan liikenteenhallintayksikkö ja kaupunkitekniikkayksikkö, Fintraffic Oy
Tilojen vuokraaminen pääkaupunkiseudulta Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:ltä Helsingin kaupungille
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti vuokrata liitteenä 1 olevan 25.10.2023 päivätyn hankesuunnitelman mukaiset 230 htm² laajuiset toimitilat Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:ltä siten, että hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 870 675 euroa laskettuna 15 vuoden vuokra-ajalle heinäkuun 2021 kustannustasossa.
Lisäksi jaosto päätti oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusyksikkö 3:n päällikön allekirjoittamaan Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n kanssa vuokrasopimuksen sekä tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tarve
Liikenteenhallintakeskus toimii Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n isännöimissä tiloissa, jotka ovat jäämässä pieniksi. Toiminta on laajentunut ja laajenee lähivuosina edelleen, Helsingin osalta mm. kaupunkitunnelit ja laajenevan raitiotieverkon liikennöinnin operointi vaativat kaupungin puolelta aiempaa enemmän tilaa. Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy toteuttaa pääkaupunkiseudulle uuden liikenteenhallintakeskuksen tilat uuteen toimitaloonsa, jonne sijoittuu myös muita toimijoita.
Vuokrattavat tilat
Tarvittavat tilat järjestetään vuokraamalla Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:ltä toimitilat, jotka suunnitellaan Kaupunkiympäristön toimialan liikenteenhallintayksikön ja kaupunkitekniikkayksikön käyttöön.
Pääkaupunkiseudun liikenteenhallintakeskuksen toimitiloissa käsitellään turvallisuusluokiteltua aineistoa ja Fintraffic harjoittaa toimitiloissa myös operatiivista toimintaa, joka on osa yhteiskunnallisesti kriittistä infrastruktuuria, joten vuokrasopimus ja sen liitteet ovat luottamuksellisia ja osapuolten tulee huolehtia niiden salassapidosta julkisuuslain mukaisesti.
Suunnittelu- ja rakennusvaihe
Asia on valmisteltu kaupunkiympäristön toimialan sisällä yhteistyössä maankäyttö- ja kaupunkirakenteen liikenne- ja katusuunnittelun liikenteenhallintayksikön sekä rakennusten ja yleisten alueiden kaupunkitekniikkayksikön kanssa.
Vuokralaisella on oikeus toteuttaa omaan toimintaansa liittyviä asennuksia tai kalustusta vuokrakohteessa jo ennen luovutusajankohtaa. Vuokralaisen kustannusvastuulla on hallinnanluovutuksen jälkeen oman toiminnan vaatima irtokalustus.
Vuokralainen vastaa omien asennustensa tai töidensä tai laitteidensa vakuuttamisesta.
Aikataulu
Alustavan aikataulun mukaan uudisrakennus valmistuu kesäkuussa 2024. Operatiivinen tuotantovalmius on joulukuussa 2024. Rakentamisvaihe päättyy kohteen valmistumiseen sekä hyväksyttyyn vastaanottoon ja käyttöönottoon. Hyväksytystä vastaanotosta alkaa vuokrasopimusaika ja vuokralaisen vuokranmaksuvelvollisuus sekä käyttäjän sisustustöiden viimeistely.
Ulosmaksettava vuokra
Arvonlisäveroton pääomavuokra on 4 837 euroa kuukaudessa ja 58 045 euroa vuodessa.
Hankkeen pääomitettu ulosmaksettava enimmäishinta on 870 675 euroa 15 vuoden vuokra-ajalta heinäkuun 2021 kustannustasossa.
Arvioitu arvonlisäveroton ylläpitovuokra sopimuksen alkaessa on 1 152 euroa kuukaudessa. Ylläpitovuokra tasataan vuosittain perustuen toteutuneisiin kustannuksiin ja tarkistetaan aina seuraavalle vuodelle vastaamaan ylläpitokulujen arviota.
Tilakustannus Kaupunkiympäristön toimialan Liikenteenhallintayksikölle ja Kaupunkitekniikkayksikölle
Arvioitu arvonlisäveroton tilakustannus käyttäjille yhteensä on vuodessa noin 73 705 euroa eli noin 6 142 euroa kuukaudessa eli noin 26,67 euroa/htm²/kk, joka muodostuu tilavuokrasta, ylläpitovuokrasta ja Tilat-palvelun yleiskustannuksesta.
Vuokra jakaantuu puoliksi Liikenteenhallinta- ja Kaupunkitekniikkayksikön kesken.
Pysäköintioikeuksien kustannus on, mikäli sellaisia liitetään osaksi alivuokrasopimusta, on 215 euroa/kpl/kk (alv 0 %).
Rahoitus ja toteutus
Ulosmaksettava vuokra rahoitetaan Kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa. Kaupunginhallituksen 18.9.2017 § 865 päätöksen mukaan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto tai sen määräämä viranomainen päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun määräaikaisen sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on enintään 5 miljoonaa euroa. Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, tilahankkeita koskevien hanke- ja muiden suunnitelmien hyväksymisestä kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa lautakunnan tai kansliapäällikön hyväksymän tarveselvityksen perusteella. Kaupunginhallituksen päätöksen 18.9.2017 § 865 mukaan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto tai sen määräämä viranomainen hyväksyy lautakunnan tai kansliapäällikön hyväksymän tarveselvityksen perusteella tilahankkeita koskevat hanke- ja muut suunnitelmat, kun hankkeen suunnitelman mukainen arvonlisäveroton kustannusarvio on enintään 5 miljoonaa euroa.
Detta beslut publicerades 05.12.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Marjut Rantapuro, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 21025
Markku Liukkonen, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 38577