Hankinta, henkilöstöpalvelut kevätlukukaudelle 2024, perusopetus ja varhaiskasvatus

HEL 2023-013808
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 9. / 280 §

Hankinta, Henkilöstöpalveluhankinta Seure Henkilöstöpalvelut Oy:ltä perusopetukseen ja varhaiskasvatukseen kevätlukukaudelle 2024

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti jatkaa ja hankkia perusopetukseen ja varhaiskasvatukseen kohdennettua henkilöstöhankintaa Seure Henkilöstöpalvelut Oy:ltä.

Hankinta kohdistuu kevätlukukaudella 2024 seuraavasti:

  • Pidempiaikaista lastenhoitajatyötä hankitaan arviolta 83 henkilöä suomenkieliseen ja ruotsinkieliseen varhaiskasvatukseen arviolta 25 henkilöä.
  • Lyhytaikaista lastenhoitajantyötä hankitaan päivittäiseen tarpeeseen arviolta 286 henkilöä suomenkieliseen ja arviolta 30 ruotsinkieliliseen varhaiskasvatukseen
  • Koulunkäynninohjaajien kausi- ja pitkiä tilauksia hankintaan kevätkaudelle arviolta 90-110 henkilöä suomenkieliseen ja 20-30 henkilöä ruotsinkieliseen perusopetukseen.
  • Koulunkäynninohjaajien lyhyitä tilauksia hankitaan arviolta 40 henkilön verran suomenkieliseen perusopetukseen.
  • Erityiskoulunkäynninohjaajien kausi- ja pitkiä tilauksia hankitaan kevätkaudelle arviolta 6-8 henkilöä suomenkieliseen perusopetukseen.
  • Lisäksi jatketaan syksyllä tehtyjä koko lukuvuoden suomenkielisten koulunkäynninohjaajien tilauksia 134 kpl ja ruotsinkielisten 41 kpl jatketaan keväällä 2024.
  • Samoin suomenkielisessä perusopetuksessa jatketaan erityiskoulunkäynninohjaajien tilauksia 5 kpl sekä koulunkäynninohjaajien varahenkilötilauksia 5 kpl.

Edellä mainittujen lisäksi Seure Henkilöstöpalvelut Oy:ltä hankitaan osana edellä mainittua henkilöstöhankintaa myös lastenhoitotyöhön ja avustajatyöhön tutustumispalvelua, opettajien sijaisvälitys- ja rikosrekisteriotteen tarkastuspalvelu ja koulunkäynninohjaajien varahenkilöiden sijoittelupalvelu.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta oikeuttaa toimialajohtajan neuvottelemaan ja allekirjoittamaan tämän hankintapäätöksen perusteella tehtävän palvelusopimuksen Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n kanssa. Tehtävällä hankinnan palvelusopimuksella tarkennetaan voimassa olevaa puitesopimusta. Hankinnan ennakoitu sitoumukseton arvo (alv 0 %) on noin 13,9 miljoonaa euroa kevätlukukaudelle.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Taustaa

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on jatkuva tarve varmistaa henkilöstön saatavuus ja toiminnan jatkuvuus erittäin haastavassa henkilöstötilanteessa. Tilanteen takia Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n (jatkossa Seure) kanssa on neuvoteltu alustavasti henkilöstön hankinnan jatko varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen kevätlukukaudelle 2024.

Varhaiskasvatuksen henkilöstötarve

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on päättänyt keväästä 2019 alkaen (28.5.2019 § 164) hankkia Seurelta varhaiskasvatuksen lastenhoitajien varahenkilöstöpalvelua.

Varhaiskasvatuksen henkilöstön osalta jatketaan kevätlukukaudella 2024 lastenhoitajien varahenkilöstön ja henkilöstövuokrauksen osalta. Näin turvataan lapsimäärän muutoksista tapahtuvat henkilöstötarpeet. Hankinta toteutetaan varhaiskasvatukseen seuraavasti:

  • Pidempiaikaista lastenhoitajien työpanosta hankitaan suomenkieliseen varhaiskasvatukseen arviolta 83 henkilöä ja ruotsinkieliseen varhaiskasvatukseen arviolta 25 henkilöä.
  • Suomenkielisen varhaiskasvatuksen päivittäinen lastenhoitajien tilausmäärä lyhytaikaiseen tarpeeseen on arviolta noin 286 henkilöä (vaihteluväli tarpeessa on arviolta +-20 %) ja ruotsinkielisen varhaiskasvatuksessa päivittäiset tilausmäärät lyhytaikaiseen tarpeeseen on noin 30 henkilöä (vaihteluväli tarpeessa on arviolta noin +-20 %).
  • Lisäksi hankitaan lastenhoitotyöhön ja avustajatyöhön tutustumispalvelua sitoutumalla tutustumispäiviin saatavuustilanne huomioiden.

Perusopetuksen henkilöstötarve

Keväästä 2022 lähtien on sovittu Seuren kanssa henkilöstömääristä keskitetysti. Ennen kevättä 2022 tilaukset tehtiin erilisillä toimeksiannoilla kouluista käsin. Perusopetuksen koulukäyntiavustajien henkilöstöhankintaa on tarve jatkuu kevätlukukaudella 2024.

Henkilöstötarpeen oletetaan toteutuvan perusopetuksessa keväällä 2024 seuraavasti:

  • Suomenkielisten koulunkäynninohjaajien uusia kausi- ja pitkiä tilauksia sitoudutaan hankkimaan arviolta 90-110 henkilöä. 
  • Erityiskoulunkäynninohjaajien kausi- ja pitkiä tilauksia hankitaan kevätkaudelle arviolta 6-8 henkilöä
  • Lyhyissä tilauksissa ei sitouduta erikseen määriin, mutta alustavan hankintatarpeen arvioidaan olevan noin40 henkilöä.
  • Lisäksi syksyllä tehtyjä koko lukuvuoden koulunkäynninohjaajien tilauksia on 134 kpl ja erityiskoulunkäynninohjaajien tilauksia 5 kpl. Nämä hankinnat jatkuvat myös keväälle 2024.
  • Ruotsinkielisten koulunkäynninohjaajien kausitilauksia tehdään arviolta 20-30 henkilöä.
  • Lisäksi kouluille (arviolta 20 kpl)hankittaa edelleen sijaisopettajapalvelua ja rikosrekisteriotteen tarkastuspalvelu.
  • Myös syksyllä 2023 alkanutta koulunkäynninohjaajien  varahenkilöiden sijoittelupalvelua jatketaan kevätkaudella.

Kokonaiskustannukset keväälle 2024

Palvelukokonaisuuksien välillä kustannukset jakautuvat kevätlukukaudelle 2024 jakautuvat seuraavasti:

  • Suomenkielinen varhaiskasvatus arviolta 7 217 000 euroa.
  • Ruotsinkielinen varhaiskasvatus arviolta 1 340 000 euroa.
  • Suomenkielinen perusopetus arviolta 4 342 000 euroa.
  • Ruotsinkielinen perusopetus arviolta 979 000 euroa.

Hankinnan ennakoitu sitoumukseton arvo on arviolta noin 13,9 milj. euroa (alv 0 %).

Nyt esitettävät summat on varattu kokonaisuudessaan toimialan palvelukokonaisuuksien käyttömenoihin talousarviovaiheessa.

Hankinta sidosyksiköltä

Seure on Helsingin kaupungin osittain omistama voittoa tavoittelematon osakeyhtiö. Seure välittää omistajilleen työvoimaa sekä lyhyisiin sijaisuuksiin että pidempiaikaisiin työsuhteisiin. Seure täyttää Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 15 §:ssä määritellyn sidosyksikkömääritelmän. Määritelmän mukaan hankintalakia
ei sovelleta hankintaan, jonka hankintayksikkö tekee omalta sidosyksiköltään.

Tehtävä sopimus

Seuren ja Helsingin kaupungin kanssa on voimassa oleva puitesopimus (10/2015). Sopimuksen mukaan palveluntuottaja, ja tilaaja voivat tehdä puitesopimusta tarkentavia palvelusopimuksia joissa sovitaan palvelun tuottamisen käytännön toimintatavoista erikseen sopijaosapuolten kesken. Nyt tehtävällä hankinnalla tarkennetaan voimassa olevaa puitesopimusta.

Tätä päätöstä vastaava sopimus syntyy vasta erikseen allekirjoitettavalla palvelusopimuksella, jossa tarkennetaan puitesopimuksen kohteena olevaa hankintaa ja hankittavia määriä tämän päätöksen mukaisesti.

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta).

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa ylittävistä hankinnoista (HEL 2023-005321, 23.5.2023 § 101). Vastaavia hankintoja ja sopimuksia Seuren kanssa tullaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialla tarvitsemaan toistuvasti henkilöstöpulan takia.

Hankintamäärät Seurelta arvioidaan kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja ennen joulua. Seuraavan kerran hankintapäätös tuodaan lautakunnalle hyväksyttäväksi keväällä 2024. Tällöin on tavoitteena päättää hankittavat märät syksylle 2024 ja keväälle 2024.

Stäng

Detta beslut publicerades 21.12.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Mer information fås av

Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 43033

kari.salovaara@hel.fi

Sirpa Seppälä, HR-asiantuntija, puhelin: 09 310 32571

sirpa.seppala@hel.fi

Mira Antinniemi, HR-asiantuntija, puhelin: 09 310 23959

mira.antinniemi@hel.fi

Tilda Lindgren, Seniori HR-partneri, puhelin: 09 310 27994

tilda.lindgren@hel.fi