Hankinta, kardiologisten lähetteiden käsittely, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-013809
Ärendet har nyare handläggningar
§ 121

Kardiologisten lähetteiden käsittelyn hankinta

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektorchef

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella kardiologisten lähetteiden käsittelyn palveluntuottajaksi Pihlajalinna Terveys Oy:n

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo koko sopimuskaudelle, mahdollinen optiokausi mukaan lukien, on 900 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että valittu palveluntuottaja toimittaa asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan tausta ja kohde

Hankinnan kohteena on Helsingin sisätautien poliklinikalle tulevien kardiologisten lähetteiden käsittely. Hankinnan tavoitteena on sekä tarjota vaihtoehtoinen tuotantotapa että varmistaa lähetekäsittelyn toimivuus.

Tarjouskilpailu

Kardiologisten lähetteiden käsittelyn hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 21.2.2024 julkaistulla hankintailmoituksella. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 11.3.2024 klo 12.00 mennessä ja niihin vastattiin 15.3.2024. Kysymyksiä esitettiin 53 kappaletta.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 27.3.2024 klo 12.00 mennessä.

Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:
- Coronaria Oy
- Oulun Sydänkeskus Oy
- Pihlajalinna Terveys Oy
- Terveystalo Julkiset palvelut Oy
- Wired Health AI Oy

Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimukset sekä tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin tarjouspyynnön kysymyksiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Hankintayksikkö tarkisti tarjoajien soveltuvuusvaatimusten toteutumisen ja saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Tarjoajien on tullut tarjouksessaan ilmoittaa palvelusta vastaavan lääkärin nimi ja vakuuttaa, että kyseinen lääkäri on kokenut kardiologi, jolla on vähintään viisi vuotta työkokemusta kardiologina. Tarjouksen liitteeksi on tullut ladata todistus palvelusta vastaavan lääkärin pätevyydestä sekä selvitys hänen työkokemuksestaan.

Lisäksi tarjouspyynnöllä on määritelty, että ” Palvelusta vastaavalla lääkärillä on kokemusta lähetekäsittelystä ja konsultaatiovastausten antamisesta”. Tarjoajien on tullut vastata tähän väittämään ”kyllä” tai ”ei”. ”Kyllä”-vastauksesta on saanut 20 pistettä eli täydet laatupisteet.

Terveystalo Julkiset palvelut Oy ei ole ilmoittanut tarjouksessaan palvelusta vastaavan lääkärin nimeä, vaan se on vastannut kyseiseen kohtaan, että ”Ilmoitetaan sopimuksen teon jälkeen”. Terveystalo Julkiset palvelut Oy on tarjouksessaan vakuuttanut, että palvelusta vastaava kardiologi on kokenut kardiologi, jolla on vähintään viisi vuotta työkokemusta kardiologina, vaikka se ei ole ilmoittanut vastaavan lääkärin nimeä. Terveystalo Julkiset palvelut Oy ei ole myöskään ladannut tarjouksen liitteeksi todistusta palvelusta vastaavan lääkärin pätevyydestä sekä selvitystä hänen työkokemuksestaan, vaikka tarjouspyynnöllä on niin vaadittu. Hankintayksikkö ei siis ole pystynyt tarkistamaan, että palvelusta vastaavan lääkärin pätevyys ja työkokemus vastaavat tarjouspyynnön vaatimuksia. Lisäksi Terveystalo Julkiset palvelut Oy on vastannut ”kyllä” väittämään ”Palvelusta vastaavalla lääkärillä on kokemusta lähetekäsittelystä ja konsultaatiovastausten antamisesta”, vaikka se ei ole ilmoittanut palvelusta vastaavan lääkärin nimeä.

Tarjouspyynnöllä oli vaadittu nimeämään palvelusta vastaava lääkäri jo tarjouksen jättövaiheessa. Tarjouspyynnöllä ei ollut annettu mahdollisuutta nimetä palvelusta vastaava lääkäri vasta sopimuksen teon jälkeen.

Hankintayksikkö katsoo, että Terveystalo Julkiset palvelut Oy:n tarjous on tarjouspyynnönvastainen. Hankintayksikkö hylkää Terveystalo Julkiset palvelut Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

Muut tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset ja heidän tarjouksensa olivat tarjouspyynnönmukaisia. Tarjousvertailuun otettiin mukaan Coronaria Oy, Oulun Sydänkeskus Oy, Pihlajalinna Terveys Oy ja Wired Health AI Oy.

Kilpailutuksen tulos

Tarjousten vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 80 prosenttia ja laadun painoarvo 20 prosenttia. Hinnan osalta palveluntuottajia pyydettiin antamaan hinta (euroa/kappale) sekä konsultaatiovastaukselle että lähetekäsittelylle. Konsultaatiovastauksen hinnan painoarvo oli 62,5 % ja lähetekäsittelyn hinnan painoarvo 37,5 % kokonaishinnan maksimipisteistä (80 pistettä). Laatupisteitä oli mahdollista saada 20 mikäli tarjoaja vakuutti, että palvelusta vastaavalla lääkärillä on kokemusta lähetekäsittelystä ja konsultaatiovastausten antamisesta eli vastasi ”kyllä” kyseiseen kohtaan tarjouspyynnössä. ”Ei” vastauksesta ei saanut ollenkaan laatupisteitä.

Vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä.

Sopimus

Sopimus tulee voimaan, kun molemmat osapuolet ovat sen allekirjoittaneet. Sopimuksen arvioitu alkamisaika on 1.5.2024. Sopimus päättyy 19.4.2025.

Sopimusta voidaan Tilaajan niin päättäessä jatkaa enintään yhdellä (1) optiovuodella. Tilaaja päättää optiokauden käyttämisestä viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen mahdollisenoptiokauden alkamista.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Hankintavaltuudet

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 12.12.2023 § 260.

Detta beslut publicerades 25.04.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Anna Nikula, johtava ylilääkäri, puhelin: 09 310 27043

anna.nikula@hel.fi

Kristiina Söderlund, ylilääkäri, puhelin: 09 310 50076

kristiina.soderlund@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja