Vuokraus, toimitila, Laivalahdenkatu 2 B, Herttoniemi, Sponda Investment Properties C Oy, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Vuokraus, toimitila, Laivalahdenkatu 2 B, Herttoniemi, Sponda Investment Properties C Oy, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Sponda Investment Properties C Oy:n omistaman, osoitteessa Laivalahdenkatu 2 b sijaitsevan 620 htm2 laajuisen toimitilan vuokrauksen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön liitteenä olevan hankesuunnitelman mukaan siten, että kahdeksan vuoden (sisältää 12 kk option) vuokra-ajalta maksettava arvonlisäveroton, elinkustannusindeksillä tarkistettava tilavuokra on yhteensä 1 011 840 euroa (indeksi 5/23).
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tarve
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan 12.1.2023 (alkuperäinen hyväksytty 19.10.2020) päivätyn tarvekuvauksen mukaan kaakkoisen kotihoidon Laajasalon lähipalvelualueen nykyiset toimitilat Laajasalon terveysasemalla siirtyvät terveysasemapalveluiden käyttöön alueen väestönkasvun myötä.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan terveys- ja päihdepalvelujen palvelukokonaisuuden johtaja ja saman palvelukokonaisuuden johtava ylilääkäri ovat päättäneet, että kaakkoisen kotihoidon Laajasalon lähipalvelualueelle etsitään uudet tilat. Laajasalon alueella ei ole ollut soveltuvia tiloja (riittävän suuria) tarjolla, joten alueeksi valikoitui Herttoniemi, josta on hyvät julkiset liikenneyhteydet Laajasaloon.
Kotihoidon tiimit tulevat siirtymään uuteen Laajasalon seniorikeskukseen arvioidusti v. 2029 - 2030, siihen asti tarvitaan uudet tilat.
Vuokraus ulkoiselta toimijalta
Tarvittavat tilat järjestetään vuokraamalla osoitteessa Laivalahdenkatu 2 b sijaitsevan kiinteistön 2. kerroksesta 620 htm² kotihoidon toimitiloiksi.
Kiinteistön omistaa Sponda Investment Properties C Oy, jolta tila vuokrataan seitsemäksi vuodeksi. Lisäksi varaudutaan 12 kk optioon.
Vuokrasopimusluonnoksen mukaan arvonlisäveroton tilavuokra indeksissä 5/23 on 10 540 euroa/kk (17 euroa/htm²/kk) eli 126 480 euroa/vuosi. Tilavuokra sisältää ylläpidon vastuunjakotaulukon mukaisesti. Tarvittavat korjaustyöt sisältyvät tilavuokraan. Vuokra-ala on 620 htm². Tilavuokraa tarkistetaan elinkustannusindeksillä kaksi kertaa vuodessa.
Tilavuokran sisältämät toiminnan kannalta välttämättömät, kohtuulliset muutostyöt on neuvoteltu omistajan kanssa. Ne liittyvät mm. väliseinien rakentamiseen, lääkehuoneen viilennysjärjestelmään, pukuhuoneiden rakentamiseen tiloihin, taukotilan keittiön parannukseen, sisälukitusjärjestelmien uusimiseen, akustiikan ja äänieristyksen parantamiseen sekä pintaremonttiin tilojen oltua pitkään tyhjillään.
Kiinteistön omistaja vastaa kiinteistön ylläpidosta vastuunjakotaulukon mukaan.
Vuokrasopimus ei sisällä autopaikkoja, vaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala sopii niiden vuokraamisesta virka-autoille erikseen.
Tilakustannus käyttäjälle eli sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla
Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan kiinteistön omistajalle maksamista vuokrista sekä kaupunkiympäristön toimialan yleiskustannuksesta.
Tilan 620 htm² tilakustannus koostuu tilavuokrasta, joka on 17,00 euroa/m²/kk, ja kaupunkiympäristön toimialan perimästä yleiskustannuksesta 0,67 euroa/m²/kk. Tilakustannus käyttäjälle on 17,67 euroa/htm²/, 10 955,40 euroa/kk ja 131 464,80 euroa/vuosi.
Lausunnot
Sosiaali- terveys ja pelastustoimialan tilapalvelupäällikkö on hyväksynyt tilojen vuokrauksen. Erillistä lausuntoa ei tarvita.
Tilojen käyttöönottoaikataulu
Tavoitteena on, että uudet tilat otetaan muutostöiden valmistuttua käyttöön 1.2.2024.
Väistötilat
Väistötiloja ei tarvita.
Rahoitus ja toteutus
Ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan sekä kaupunginhallituksen 18.9.2017 (865 §) tekemän päätöksen perusteella kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on toimivaltainen päättämään liikehuoneiston vuokralle ottamisesta, kun määräaikaisen sopimuksen tai enintään yhden vuoden irtisanomisajalla toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on 1-5 milj. euroa.
Detta beslut publicerades 20.11.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Kati Hynninen, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 46701