Hankinta, Marian kasvuyrityskampuksen yleisten alueiden rakentaminen, urakka 1, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-013903
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 20. / 125 §

Hankintaoikaisuvaatimus teknisen johtajan päätöksestä 4.1.2024 koskien Marian kasvuyrityskampuksen yleisten alueiden rakentaminen - urakka 1, urakoitsijan valintaa

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä Tehan Oy:n tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen Teknisen johtajan 4.1.2024 § 3 tekemästä Marian kasvuyrityskampuksen yleisten alueiden rakentaminen - urakka 1, urakoitsijan valinta koskevasta päätöksestä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016), "hankintalaki" 132 §:ssä säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Sen mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Teknisen johtajan 4.1.2024 § 3 tekemä hankintapäätös dnro HEL 2023-013903 perusteluineen sekä muutoksenhakuohjeineen annettiin tarjoajille tiedoksi sähköpostitse 4.1.2024.

Tehan Oy on tehnyt päätöksestä hankintayksikölle hankintaoikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisuvaatimus on saapunut 18.1.2024, joten hankintaoikaisuvaatimus on tehty määräajassa. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.

Hankintamenettely ja hankintapäätös

Marian kasvuyrityskampuksen yleisten alueiden rakentaminen - urakka 1, urakoitsijan valinta hankinnasta julkaistiin kansallinen hankintailmoitus. Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan 8.12.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-013903. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeus-sopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisena avoimena menettelynä. Kysymyksessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.

Tarjouskilpailussa saatiin 6 tarjousta.

Tekninen johtaja teki 4.1.2024 päätöksen § 3. Päätöksessä E.M.Pekkinen Oy valittiin urakoitsijaksi. Samalla Tekninen johtaja päätti sulkea Tehan Oy:n tarjouskilpailusta. Tehan Oy suljettiin tarjouskilpailusta, koska Tehan Oy on hankintayksikön aiemmissa hankintasopimuksissa syyllistynyt ammattitoiminnassaan lukuisiin sen luotettavuuden kyseenalaistaviin vakaviin virheisiin, jotka hankintayksikkö voi näyttää toteen ja koska Tehan Oy:n suorituksissa aiemmissa hankintasopimuksissa on ollut merkittäviä ja toistuvia puutteita, jotka ovat johtaneet sopimuksen mukaisiin sanktioihin.

Hankintaoikaisuvaatimus

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä Tehan Oy vaatii, että hankintayksikkö oikaisee hankintapäätöstä siten, että päätös poistaa hankintapäätöksen, peruuttaa päätöksen siltä osin kuin Tehan Oy on suljettu kilpailutuksesta ja ratkaisee asian uudelleen siten, että Tehan Oy:n tarjous otetaan tarjousvertailussa huomioon.

Tehan Oy katsoo, että Hankintayksikkö on menetellyt virheellisesti sulkiessaan Tehan Oy:n tarjouskilpailun ulkopuolelle. Tehan Oy ei ole syyllistynyt Hankintayksikön aiemmissa hankintasopimuksissa hankintalain 81 §:n 1 momentin 3 ja 9 kohtien mukaiseen virheelliseen ja puutteelliseen toimintaan.

Tehan Oy katsoo, että hankintayksikön väitteet Tehan Oy:n toiminnasta, joka ei ole vastannut sopimusten mukaista laatua kolmella aiemmalla sopimuksella eivät pidä paikkaansa. Tehan katsoo, että sen tekemien töiden laatu on ollut hyvää kaikilla hankkeilla, eikä hankinkintayksikkö ole reklamoinut työsuoritusten laadusta.

Lisäksi Tehan Oy katsoo, että hankintayksikön tekemät huomautukset ovat olleet vähäisiä tai aiheettomia, ja Tehan Oy on tarvittaessa ryhtynyt välittömästi korjaaviin toimenpiteisiin.

Tehan Oy:n tarkemmat perustelut vaatimuksilleen ovat liitteessä Oikaisuvaatimus.

Asianosaisten kuuleminen

Hallintolain 34.1 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Kuulemispyyntö on lähetetty tarjouskilpailutuksen voittajalle, E.M. Pekkinen Oy:lle. E.M.Pekkinen Oy on vastannut 19.2.2024 ettei sillä ole lausuttavaa asiasta.

Sovellettavat säännökset

Hankintalain 81 § 1 momentin 3 kohdan mukaan hankintayksikkö voi päätöksellään sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, joka ammattitoiminnassaan syyllistynyt sen luotettavuuden kyseenalaistavaan vakavaan virheeseen, jonka hankintayksikkö voi näyttää toteen. Lisäksi hankintalain 81 §:n 1 momentin 9 kohdan mukaan hankintayksikkö voi päätöksellään sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jonka suorituksissa aikaisemmissa hankintasopimuksissa tai käyttöoikeussopimuksissa on ollut merkittäviä tai toistuvia puutteita jonkin keskeisen vaatimuksen toteuttamisessa; lisäedellytyksenä on, että puutteet ovat johtaneet kyseisen aikaisemman sopimuksen ennenaikaiseen irtisanomiseen, purkamiseen, vahingonkorvauksiin tai muihin vastaaviin sanktioihin.

Hankintalain 82 §:n mukaan tarjoaja voi esittää näyttöä luotettavuudestaan siitä huolimatta, että tarjoajaa rasittaa hankintalain 81 §:ssä tarkoitettu poissulkemisperuste. Hallituksen esitys hankintalaiksi (HE 108/2016 vp) mukaan hankintayksiköllä ei ole velvollisuutta vaatia tai pyytää tällaista näyttöä.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa esitettyjen väitteiden arviointia

Tehan Oy on ollut urakoitsijana kolmessa kaupungin urakassa. Hankintayksikkö katsoo, että näissä kaikissa on ollut merkittäviä puutteita työsuorituksissa. Työturvallisuuteen liittyvät merkittävät laiminlyönnit muodostavat jo yksinään Tehan Oy:n luotettavuuden kyseenalaistavan vakavan virheen täyttymisen poissulkuperusteen.

Tehan Oy:n väite siitä, ettei työn laadussa ole ollut puutteita on virheellinen. Työn laatu urakoissa koskee koko sopimuksen alaista toimintaa, ja puutteet esimerkiksi työturvallisuudessa sekä puutteellisessa viestinnässä ovat osa työn laatua ja toiminnan virheellisyyden arviointia.

Kaupunki on useaan otteeseen muistuttanut ja reklamoinut Tehan Oy:tä useaan otteeseen työturvallisuuden laiminlyönneistä, ja esimerkiksi Hietalahden kuivatelakan työmaa on suljettu turvallisuuskoordinaattorin toimesta. Samoin Tehan Oy:n sopimuksenvastaiset virheellisyydet koskien työmaita koskevaa viestintää ovat olleet toistuvia, ja virheellinen toiminta on jatkunut useista huomautuksista huolimatta. Tehan Oy ei ole toteuttanut korjaavia toimenpiteitä, toisin kuin on väittänyt. Tehan Oy:n suorituksissa on täten ollut merkittäviä tai toistuvia puutteita, jotka ovat johtaneet sanktioihin.

Hankintayksikkö on useasti huomauttanut ja reklamoinut Tehan Oy:tä lukuisista sopimusrikkomuksista, ja rikkomukset ovat jatkuneet näistä huolimatta. Koska Tehan Oy:n toiminnasta nykyisissä urakoissa on huomautettu ja reklamoitu vielä tämän kyseessä olevan hankintailmoituksen julkaisemisen jälkeenkin, hankintayksikkö on katsonut, ettei ole ollut tarkoituksenmukaista pyytää Tehan Oy:ltä selvitystä luotettavuudestaan, sillä sopimusrikkomukset ovat olleet olennaisia ja ne ovat jatkuneet hankintapäätöksen tekemiseen saakka.

Hankintadirektiiviin [Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi julkisista hankinnoista (2014/24/EU)] perusteluiden 102 kohdan mukaan tarjoajilla on mahdollisuus puhdistautua estämällä tehokkaasti asiattoman toiminnan toistuminen. Tällaiset toimenpiteet saattavat olla erityisesti henkilöstöä ja organisaatiota koskevia toimenpiteitä, kuten kaikkien yhteyksien katkaiseminen henkilöihin tai organisaatioihin, jotka ovat osallistuneet asiattomaan toimintaan, asianmukaiset henkilöstön uudelleenorganisointitoimet, raportointi- ja valvontajärjestelmien käyttöönotto, sisäisen tarkastusrakenteen perustaminen valvomaan säännösten noudattamista sekä sisäisten vastuu- ja korvaussääntöjen antaminen.

Tehan Oy:llä on ollut raportointivelvoite nykyisten urakoiden vastuuhenkilöiden ja henkilöstön vaihdoksista hankintayksikölle. Näin ei ole tapahtunut, joten hankintayksikkö on voinut todeta, ettei tarjoaja ole riittävissä määrin toteuttanut korjaavia toimenpiteitä, ja sopimustenvastainen toiminta on jatkunut huomautuksista ja reklamaatioista huolimatta. Tämän johdosta hankintayksikkö on katsonut, että selvityksen pyytäminen puhdistautumistoimenpiteistä on ollut ilmeisen tarpeetonta.

Hankintayksikön tarkemmat perustelut ovat liitteessä Hankintayksikön tarkemmat perustelut tarjoajan poissulkemiselle.

Johtopäätökset

Hankinta on toteutettu hankintalain mukaisesti. Tarjoukset on käsitelty tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaatetta noudattaen. Tehan Oy:n aiemmissa urakoissa on ollut toistuvia, useita ja merkittäviä puutteita ja näiden perusteella hankintalain 81 §:n 1 momentin 3 ja 9 kohtien perusteella Tehan Oy:n sulkeminen hankintakilpailutuksesta Teknisen johtajan päätöksellä on ollut lain mukainen. Edellä esitetyillä perusteilla Tehan Oy:n tekemä hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa Teknisen johtajan tekemää hankintapäätöstä.

Kaupunkiympäristölautakunnan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta. Näin ollen kaupunkiympäristölautakunta on toimivaltainen käsittelemään hankintaoikaisuvaatimuksen.

Stäng

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tekninen johtaja 04.01.2024 § 3

Päätös

Tekninen johtaja päätti hankkia rakennusurakan kohteeseen Marian kasvuyrityskampuksen yleisten alueiden rakentaminen – urakka 1 E.M. Pekkinen Oy:ltä. Hankinnan arvo on 2 368 000 euroa (alv 0 %).

Tekninen johtaja oikeutti kaupunkiympäristön toimialan alueellisen rakennuttamisen yksikön päällikön täytäntöönpanemaan edellä mainitun hankintapäätöksen.

Tekninen johtaja päätti sulkea Tehan Oy:n tarjouskilpailusta.

Hankintasopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu.

Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Päätöksen perustelut

Yleistä rakennuskohteesta

Hankinnan kohteena on Marian yrityskampuksen yleisten alueiden rakentaminen – urakka 1. Urakka käsittää uuden ylikulkusillan rakentamisen Baanan yli Lastenkodinkadun länsipäästä Marian yrityskampusalueelle. Lisäksi urakassa rakennetaan kunnallistekniikkaa Marian yrityskampusalueella, Baanalla Porkkalankadun ja Lastenkodinkadun välillä sekä Porkkalankadun sillan pohjoispuolella Mechelininkadun ja Baanan välillä. Urakan toteutuksella mahdollistetaan Marian yrityskampusalueen kehittäminen.

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan 17.11.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-013903. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.

Hankinnasta on julkaistu kansallinen hankintailmoitus 17.11.2023 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.

Kilpailutuksen perusteella valitaan yksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt tarjoaja.

Kustannukset

Työ rahoitetaan Helsingin kaupungin talousarvion kohdasta 8 03 01 01 katujen uudisrakentaminen, eteläinen suurpiiri.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 18.12.2023 klo 13:00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat: Destia Oy, E.M. Pekkinen Oy, Tehan Oy, TerraWise Oy, Tieluiska Oy ja VM Suomalainen Oy.

Hyväksytyn tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

1.
E.M. Pekkinen Oy
2 368 000 euroa
2.
VM Suomalainen Oy
2 626 000 euroa
3.
Tieluiska Oy
2 925 000 euroa
4.
TerraWise Oy
3 184 393 euroa
5.
Destia Oy
3 573 300 euroa

Tehan Oy suljettiin tarjouskilpailusta, koska Tehan Oy on hankintayksikön aiemmissa hankintasopimuksissa syyllistynyt ammattitoiminnassaan hankintalain 81 §:n 3 ja 9 kohtien mukaiseen virheelliseen ja puutteellisen toimintaan. Aiempien hankintasopimusten vastainen toiminta on kuvattu päätöksen liitteessä 2.

Muut saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tilaajan asettamat vaatimukset.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Taloudelliset ja rahoitukselliset vähimmäisvaatimukset:

1. Liikevaihdon kolmelta viimeksi kuluneelta vahvistetulta tilikaudelta oltava (infraurakoinnissa) vähintään 5 200 000 €/tilikausi (tilikauden pituus 12 kk).

Jos tarjouksen tekijä on ryhmittymä, on osakasyritysten yhdessä täytettäväliikevaihtoa koskeva vaatimus. Mikäli tarjouksen tekijänä on ryhmittymä, rakennuttaja edellyttää, että jokainen ryhmittymän osakasyritys osallistuu yhteisvastuullisesti urakan käytännön töihin.

2. Tarjoajan tilaajavastuulain mukaiset velvoitteet on oltava kunnossa.

Rakennuttaja tarkistaa kilpailutuksen voittajan liikevaihdon ja tilaajavastuulain mukaiset tiedot Vastuu Group Oy:n Luotettava kumppani -raportista. Mikäli tarjouksen tekijänä on ryhmittymä, tarkistaa rakennuttaja liikevaihdon ja tilaajavastuulain mukaiset selvitykset kaikilta ryhmittymän osakasyrityksiltä. Mikäli kilpailutuksen voittaja ei ole liittynyt Vastuu Group Oy:n Luotettava Kumppani -palveluun tai kilpailutuksen voittajan tilinpäätöstiedot eivät ole Vastuugroup.fi Luotettava kumppani -raportissa mukana, pyytää rakennuttaja erikseen ennen hankintapäätöksen tekoa seuraavat selvitykset:

- selvitys, siitä että yritys on merkitty ennakkoperintälain mukaiseen ennakkoperintärekisteriin, työnantajarekisteriin ja arvonlisävelvollisten rekisteriin.

- kaupparekisteriote, josta selviää yrityksen rekisteriin merkitsemisaika, toimiala, hallitus, muu johto, nimenkirjoittajat, tilintarkastajat, vastuuhenkilöiden henkilötiedot sekä onko viimeisimmät tilinpäätösasiakirjat toimitettu lainmukaisesti rekisteriviranomaisille sekä merkintä tai selvitys ettei yritystä tai sen toimihenkilöitä ole määrätty liiketoimintakieltoon.

- todistus verojen maksamisesta tai verovelkatodistus tai selvitys siitä, että verovelkaa koskeva veronsaajan hyväksymä maksusuunnitelma on tehty.

- todistukset eläkevakuutusten ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen suorittamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkemaksuja koskeva maksunsaajan hyväksymä maksusopimus on tehty.

- todistus tapaturmavakuutuksen ottamisesta ja tapaturmavakuutusmaksujen maksamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä tapaturmavakuutusmaksuja koskeva maksunsaajan hyväksymä maksusopimus on tehty.

- selvitys työterveyshuollon järjestämisestä.

- selvitys noudatettavasta työehtosopimuksesta.

- tilinpäätöstiedot kolmelta viimeiseltä tilikaudelta.

Jos kilpailutuksen voittaja ei ole rekisteröitynyt tilaajavastuulain mukaisiin rekistereihin, pyytää rakennuttaja selvityksen rekisteröitymättömyyden perusteista.

Ulkomaisen kilpailutuksen voittajan on toimitettava pyynnöstä tilaajalle suomenkieliset tilaajavastuulain mukaisia selvityksiä vastaavat tiedot sijoittumismaansa lainsäädännön mukaisella rekisteriotteella tai vastaavalla todistuksella tai muulla yleisesti hyväksytyllä tavalla. Selvitykset on toimitettava sekä lähtömaasta että Suomesta.

Vaatimukset tekniselle ja ammatilliselle pätevyydelle:

1. RALA-pätevyys, pääurakointitaso 7.1 (tiet, kadut ja kunnallistekniikka) tai RALA-pätevyyksien puuttuessa muulla tavoin osoitettu vastaava pätevyys.

RALA-pätevyyttä 7.1 vastaavana pätevyytenä pidetään 3 kpl valmistunutta ja vastaanotettua referenssiurakkaa pääurakoitsijana toimimisesta Katujen ja kunnallistekniikan rakentaminen pääurakoissa viimeisen 5 vuoden aikana tarjouspyynnön julkaisuajankohdasta laskettuna.

2. Rakentamisen laatu RALA Ry:n myöntämä siltaurakoiden serfitikaatti vaativuusryhmässä R3 (tavanomaiset siltaurakat) tai muulla tavoin osoitettu vastaava pätevyys.

R3 sertifikaattia vastaavana pätevyytenä pidetään 3 kpl valmistunutta ja vastaanotettua referenssiurakkaa pääurakoitsijana toimimisesta pienten tai tavanomaisten sillankorjausten pääurakoissa viimeisen 5 vuoden aikana tarjouspyynnön julkaisuajankohdasta laskettuna.

Rakennuttaja tarkistaa kilpailutuksen voittajan RALA-pätevyyden RALA ry:n RALA-pätevyystodistuksesta. Mikäli kilpailutuksen voittajalta puuttuu vaadittavien työlajien RALA-pätevyys, on kilpailutuksen voittajan osoitettava referenssitiedoin vastaava pätevyys sähköisellä lomakkeella.

3. Urakoitsijan vastuullisella työnjohtajalla tulee olla riittävä pätevyys ja kokemus kohteissa toteutettavien vastaavien erikoisrakenteiden rakentamisesta. Vastuullisella työnjohtajalla tulee olla vähintään rakennusmestarin koulutus. Vastuullisella työnjohtajalla tulee olla vähintään viisi (5) vuotta valmistumisen jälkeistä vastuullisen työnjohtajan työkokemusta, joista vähintään kaksi (2) vuotta infrarakentamisesta. Vastuullisen työnjohtajan tulee olla suorassa työsuhteessa urakoitsijaan.

Vastuullisella työnjohtajalla tulee olla näyttöä siitä, että hän tuntee Suomen rakentamismääräykset ja viranomaisvaatimukset sekä yleiset sopimusehdot YSE 98 siinä laajuudessa mitä vastuullisen työnjohtajan tehtävien hoitaminen edellyttää. Vastuulliselta työnjohtajalta, työnjohdolta sekä urakoitsijan hankkeeseen osallistuvilta muilta avainhenkilöiltä edellytetään tyydyttävää suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa.

4. Urakka toteutetaan kokonaisuudessaan vähäpäästöisenä työmaana.

5. Helsingin kaupunki noudattaa toiminnassaan kaupunginhallituksen 28.10.2019 hyväksymiä kaupungin eettisiä periaatteita. Urakoitsija sitoutuu omassa toiminnassaan noudattamaan Helsingin kaupunginhallituksen 28.10.2019 hyväksymiä eettisiä periaatteita. Urakoitsijan tulee sisällyttää vastaavat periaatteet aliurakoitsijoita koskeviin tarjouspyyntöihinsä.

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan halvimman hinnan perusteella.

Tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki E.M. Pekkinen Oy.

Sopimuskumppaniksi hyväksytyn osalta on tarkastettu Helsingin kaupungin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 13.12.2022 § 711 mukaan teknisellä johtajalla on hankintavaltuudet enintään 3 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Tekninen johtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Lisätiedot

Touko Leppänen, projektipäällikkö, puhelin: 310 21834

touko.leppanen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 01.03.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.

Stäng

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Julle Keihänen, lakimies, puhelin: 09 310 89498

julle.keihanen@hel.fi

Liisa Taskila, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 15368

liisa.taskila@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus, Tehan Oy, 19.1.2024
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
3. Hankintayksikön tarkemmat perustelut tarjoajan poissulkemiselle
4. Hankintayksikön liitteet tarjoajan poissulkemiselle

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.