Indeksitarkistukset 1.1.2024 alkaen, sosiaalihuollon tulosidonnaisten asiakasmaksujen käyttövarat ja tulorajat
Sosiaali- ja terveydenhuollon pitkäaikaisten tulosidonnaisten asiakasmaksujen tulorajojen ja käyttövarojen sekä maksukaton indeksitarkistukset 1.1.2024 alkaen
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti liitteen 1 mukaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon pitkäaikaisten tulosidonnaisten asiakasmaksujen tulorajojen ja käyttövarojen tarkistamisista työeläkeindeksin korotuksen mukaisesti laskettuna sekä maksukaton korottamisesta kansaneläkeindeksin muutoksen mukaisesti laskettuna 1.1.2024 lähtien.
Perustelut
Asiakasmaksulain (734/1992) 1 §:n mukaan hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä, jollei lailla toisin säädetä. Maksujen enimmäismäärät on määritelty asiakasmaksulaissa sekä asiakasmaksuasetuksessa (912/1992). Palvelusta ei saa periä niiden tuotantokustannuksia suurempaa maksua (asiakasmaksulaki 2 §).
Asiakasmaksulaissa ja -asetuksessa säädettyjä euromääriä tarkistetaan joka toinen vuosi ja työeläkeindeksin ja kansaneläkeindeksin muutosten mukaisesti (asiakasmaksulaki 3 §, 6 a-b §, 7 c-d § ja 10 e §, asiakasmaksuasetus 33 a §).
Jatkuvan ja säännöllisen kotona annettavan palvelun sekä yhteisöllisen asumisen asiakasmaksujen perusteena käytettävät tulorajat sekä pitkäaikaisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden käyttövarat tarkistetaan työeläkeindeksin mukaisesti (asiakasmaksulaki 10 e §). Maksukaton euromäärä tarkistetaan kansaneläkeindeksin mukaisesti (asiakasmaksulaki 6 a §).
Työeläkeindeksillä tarkistetut euromäärät sekä kansaneläkeindeksillä tarkistettu maksukatto pyöristetään lähimpään täyteen euroon. Indeksitarkistukset tulevat voimaan tarkistusvuotta seuraavan vuoden tammikuun 1 päivänä. Vuosi 2023 on indeksitarkistusvuosi, ja tällä päätöksellä tarkistetut käyttövarojen ja tulorajojen sekä maksukaton euromäärät tulevat voimaan 1.1.2024 alkaen.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on päättänyt 13.2.2018 (34 §) toimialajohtajan oikeudesta päättää sosiaali- ja terveystoimen asiakkailta perittävien maksujen indeksitarkistuksista.
Detta beslut publicerades 04.12.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Elina Karhunen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 34353