Määräraha, vuoden 2024 talousarvio, talousarvionkohta jäsenmaksut, osuudet ja korvaukset, kaupunginkanslia

HEL 2023-014140
Ärendet har nyare handläggningar
§ 175

Talousarvionkohdan 1 50 03 Maksuosuudet, korvaukset ja jäsenmaksut, kaupunginkanslian käytettäväksi, osoitetut määrärahat

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti osoittaa vuoden 2024 talousarviosta talousarvionkohdalta 1 50 03 Maksuosuudet, korvaukset ja jäsenmaksut, kaupunginkanslian käytettäväksi, yhteensä 40 742 600 euroa yhteisöjen avustuksiin sekä palvelu-, yhteistyö- ja muiden sopimusten mukaisiin korvauksiin talous- ja suunnitteluosaston käytettäväksi seuraavasti.

Yhteisö
Euroa
Forum Virium Oy
2 012 000
Helsinki Partners Oy
8 424 000
Helsingin tapahtumasäätiö sr
4 715 000
Helsingin Väylä Oy
4 900 000
Kaupunkitilat Oy
5 500 000
Korkeasaaren eläintarhan säätiö sr
6 960 000
- toiminta-avustus
4 660 000
- uuden sisäänkäynnin rahoitus
2 300 000
Stadion-säätiö sr
7 931 600
- laina- ja korkoavustus
6 631 600
- vuokra-avustus
1 300 000
Helsingin Velvoitepysäköinti Oy
300 000

Päätöksen perustelut

Kaupunginvaltuuston 22.11.2023 hyväksymässä talousarviossa 2024 talousarviokohta 1 50 03 on osoitettu kaupunginkanslian käytettäväksi. Tarkemmat ohjeet talousarvion täytäntöönpanoksi annetaan vuosittain talousarvion noudattamisohjeissa (hallintosääntö, luku 20, § 2, mom 1).

Valtiontukiarviointi

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107(1) mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Valtiontukisääntöjä sovelletaan ainoastaan silloin, kun tuensaaja on yritys. EU:n tuomioistuin on määritellyt yritykset taloudellista toimintaa harjoittaviksi yksiköiksi, riippumatta niiden oikeudellisesta muodosta ja rahoitustavasta. Taloudellista toimintaa on kaikki toiminta, jossa tavaroita tai palveluja tarjotaan markkinoilla (Komission käsitetiedonanto 2016/C 262/01, kohdat 6 – 12).

Valmisteltaessa kansliapäällikön päätöstä on arvioitu, sisältyykö toimenpiteisiin SEUT 107(1) artiklan mukaista valtiontukea.

Forum Virium Helsinki Oy:lle, Helsinki Partners Oy:lle, Helsinki Väylä Oy:lle, Stadion säätiö sr:lle myönnettävä korvaus tai tuki ei kuulu Euroopan unionin perussopimuksen (SEUT) 107(1) alaisuuteen, koska yhtiöt eivät harjoita taloudellista toimintaa markkinoilla. Helsingin kaupunkitilat Oy:n toiminnot ovat paikallisia eikä toiminnoilla ole vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan tai vaikutus on korkeintaan marginaalinen. Velvoitepysäköinti Oy:n toiminnot ovat myöskin paikallisia eikä toiminnoilla ole vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen eikä kilpailua vääristävä vaikutus.

Helsingin tapahtumasäätiön sr:n toiminta on varovaisuutta noudattaen arvioitava ainakin osittain taloudelliseksi luokiteltavaksi toiminnaksi. Tuki Helsingin tapahtumasäätiön sr:n toimintaan myönnetään komission asetuksen EU) N:o 651/2014 (yleinen ryhmäpoikkeusasetus, myöh. RPA) 53 artiklan mukaisena toimintatukena kulttuurin ja kulttuuriperinnön edistämiseen. Tukimäärä ei saa ylittää toiminnasta aiheutuvien tappioiden ja kohtuullisen voiton kattamiseksi välttämätöntä määrää kyseisen ajanjakson aikana. RPA 4 artiklan 1 z -kohdan perusteella toimintatukea kulttuuri- ja kulttuuriperinnön tukemiseen saa myöntää enintään 82,5 miljoonaa euroa vuodessa yritystä kohden.

Helsingin tapahtumasäätiölle ei ole annettu sellaista komission aikaisempaan päätökseen perustuvaa maksamatonta perintäpäätöstä, jossa tuki olisi julistettu sääntöjen vastaiseksi ja sisämarkkinoille soveltumattomaksi eikä Tapahtumasäätiö ole ryhmäpoikkeusasetuksen mukaisesti vaikeuksissa oleva yritys. Tuki täyttää myös muut ryhmäpoikkeusasetuksen 1 luvun mukaiset yhteisten sääntöjen edellytykset.

Kaupunginkanslian oikeuspalvelut tekee toimintatuesta komissiolle RPA:n liitteen II mukaisen jälki-ilmoituksen työ- ja elinkeinoministeriön välityksellä.

Korkeasaaren eläintarhan säätiö sr on varovaisuutta noudattaen arvioitava ainakin osittain taloudellista toimintaa harjoittavaksi yksiköksi ja täten valtiontukisääntöjen tarkoittamaksi yritykseksi. Korkeasaaren eläintarhan säätiö sr:lle annettava vuosittainen toimintatuki perustuu kaupunginhallituksen 27.09.2017 § 838 hyväksymään Korkeasaaren avustusohjelmaan vuosille 2017–2027. Avustusohjelman mukaisesti kaupunki maksaa säätiölle peruspääomana toimintatukea 1,2 miljoonaa euroa vuonna 2017 ja tämän jälkeen, vuosina 2018 - 2027, vuosittain enintään viisi (5) miljoonaa euroa edellyttäen, että vuosittaisessa talousarviossa myönnetään tarkoitukseen määräraha. Avustusohjelman toimintatuki on myönnetty komission asetuksen (EU) N:o 651/2014 (yleinen ryhmäpoikkeusasetus) 53 artiklan mukaisena kulttuurin ja kulttuuriperinnön edistämiseen myönnettävänä tukena. Tukiohjelmasta on tehty jälki-ilmoitus komissiolle (SA. 63637).

Korkeasaaren eläintarhan säätiölle uuden sisääntuloportin rakentamista varten myönnettävän avustuksen on arvioitu täyttävän valtiontuen kriteerit. Korkeasaaren eläintarhan säätiölle myönnettävä avustus myönnetään täten yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen (komission asetus (EU) N:o 651/2014 tiettyjen tukimuotojen toteamisesta sisämarkkinoille soveltuviksi perussopimuksen 107 ja 108 artiklan mukaisesti) artiklan 53 nojalla.

Korkeasaaren eläintarha on 53(2)(a) artiklassa tarkoitettu muu vastaava kulttuurilaitos, jolle voidaan myöntää 53(3)(a) artiklassa tarkoitettua investointitukea. Investointituen osalta tukikelpoisia kustannuksia ovat aineelliseen ja aineettomaan omaisuuteen tehtäviin investointeihin liittyvät kustannukset, mukaan lukien infrastruktuurin rakentamisesta, nykyaikaistamisesta, hankkimisesta, säilyttämisestä tai parantamisesta aiheutuvat kustannukset, jos infrastruktuuria käytetään ajallisesti tai sen tilakapasiteetista käytetään vuodessa vähintään 80 prosenttia kulttuurisiin tarkoituksiin. Tältä osin on katsottavissa, että uuden sisääntuloportin rakentaminen menee infrastruktuurin rakentamisen ja mahdollisesti parantamisen alle.

Tuen määrä ei saa ylittää tukikelpoisten kustannusten ja investoinnin liikevoiton erotusta. Tuen ylittäessä tukikelpoisten kustannusten ja investointien liikevoiton erotuksen, on tuki perittävä tältä osin takaisin.

2 300 000 euron tuki ei ylitä ilmoituskynnysarvoa, joka on investointituelle kulttuurin ja kulttuuriperinnön edistämiseen 165 000 000 euroa.

Korkeasaaren eläintarhan säätiö ei ole yritys, jolle on annettu sellaiseen komission aikaisempaan päätökseen perustuva maksamaton perintämääräys, jossa saman jäsenvaltion myöntämä tuki on julistettu sääntöjenvastaiseksi ja sisämarkkinoille soveltumattomaksi. Korkeasaaren eläintarhan säätiö ei myöskään ole asetuksessa tarkoitettu vaikeuksissa oleva yritys. Tuki täyttää myös kaikki muut yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen luvussa I määritellyt edellytykset.

Kaupunginkanslian oikeuspalvelut tekee investointituesta komissiolle RPA:n liitteen II mukaisen jälki-ilmoituksen työ- ja elinkeinoministeriön välityksellä.

Detta beslut publicerades 19.12.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Mer information fås av

Ari Hietamäki, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 36567

ari.hietamaki@hel.fi

Helena Tunttunen, taloussuunnittelija, puhelin: 09 310 33115

helena.tunttunen@hel.fi

Beslutsfattare

Jukka-Pekka Ujula
kansliapäällikkö
Pia Ojavuo
vs. rahoitusjohtaja