Hankinta, lihat ja lihavalmisteet, palvelukeskusliikelaitos

HEL 2023-014172
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 4 §

Lihat ja lihavalmisteet, hankinnan keskeyttäminen

Direktionen för affärsverket Palvelukeskus Helsinki

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti
lihat ja lihavalmisteet hankinnasta esitetyin perustein:

- keskeyttää Lihat ja lihavalmisteet HEL 2023-014172 hankinnan hankintaa tekemättä ja kehottaa palvelukeskusliikelaitosta kilpailuttamaan hankinnan uudelleen

- oikeuttaa toimitusjohtajan tai hänen määräämänsä allekirjoittamaan tätä asiaa koskevat suorahankintasopimukset nykyisten sopimustoimittajien Atria Suomi Oy:n (1800395-5) ja HKScan Finland Oy:n (1951458-9) kanssa, mikäli hankintaa ei ehditä kilpailuttamaan uudelleen ennen nykyisten sopimuskausien päättymistä. Mahdolliset suorahankintasopimukset nykyisten sopimustoimittajien kanssa ovat voimassa siihen saakka, kunnes hankinta on kilpailutettu uudelleen.

Lisäksi johtokunta merkitsee tiedoksi,

- että mahdollisia suorahankintasopimuksia nykyisten sopimustoimittajien kanssa ei voida kuitenkaan tehdä ennen kuin nykyiset sopimustoimittajat Atria Suomi Oy (1800395-5) ja HKScan Finland Oy (1951458-9) ovat antaneet niiden osalta hankintayksikölle suostumuksensa

- että hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo tarjouspyynnössä oli 17 310 000 € (alv 0%)

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankinnan kohteena oli palvelukeskusliikelaitoksen omassa toiminnassaan tarvitsema ja päätösehdotuksessa tarkemmin mainittu lihat ja lihavalmisteet hankinta. Hankinnalla haettiin sopimustoimittajia toimittamaan palvelukeskusliikelaitoksen toiminnassaan tarvitsemia lihoja ja lihavalmisteita.

Hankintamenettelynä on käytetty avointa menettelyä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 1.12.2023 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst). Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 23.1.2023 klo 16.30.

Määräaikaan mennessä saapuivat seuraavat tarjoukset:
Atria Suomi Oy (1800395-5)
HKScan Finland Oy (1951458-9)

Hankinta jakautui kolmeen (3) osa-alueeseen, joihin saatiin seuraavat tarjoukset:

Osa-alue 1
ryhmä 1 sisälsi 18 tuotepositiota, joista mihinkään ei saatu tarjousta.
ryhmä 2 sisälsi 8 tuotepositiota, joista mihinkään ei saatu tarjousta.
ryhmä 3 sisälsi 8 tuotepositiota, joista mihinkään ei saatu tarjousta.
ryhmä 4 sisälsi 11 tuotepositiota, joista kolmeen ei saatu yhtään tarjousta ja kahdeksaan saatiin vain yksi tarjous (HKScan Finland Oy (1951458-9) tarjous 7 tuotepositioon, Atria Suomi Oy (1800395-5) tarjous 1 tuotepositioon)

Osa-alue 2
ryhmä 1 sisälsi 26 tuotepositiota, joista mihinkään ei saatu tarjousta.
ryhmä 2 sisälsi 10 tuotepositiota, joista kaikkiin saatiin vain yksi tarjous (Atria Suomi Oy (1800395-5)).
ryhmä 3 sisälsi 7 tuotepositiota, joista kaikkiin saatiin vain yksi tarjous (Atria Suomi Oy (1800395-5).
ryhmä 4 sisälsi 15 tuotepositiota, joista mihinkään ei saatu tarjousta.
ryhmä 5 sisälsi 5 tuotepositiota, joista kahteen saatiin kaksi tarjousta ja kolmeen vain yksi tarjous (Atria Suomi Oy (1800395-5) tarjous 2 tuotepositioon, HKScan Finland Oy (1951458-9) tarjous 5 tuotepositioon)

Osa-alue 3
ryhmä 1 sisälsi 21 tuotepositiota, joista mihinkään ei saatu tarjousta.
ryhmä 2 sisälsi 1 tuoteposition ja siihen saatiin kaksi tarjousta (Atria Suomi Oy (1800395-5), HKScan Finland Oy (1951458-9))

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset.

Atria Suomi Oy (1800395-5) ja HKScan Finland Oy (1951458-9) ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja tarjoajat täyttävät asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä tarjottavalle hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.

Atria Suomi Oy:n (1800395-5) ja HKScan Finland Oy:n (1951458-9) tarjoamat tuotteet täyttävät tarjouspyynnön mukaiselle hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailua ei suoritettu, koska hankintayksikkö ei voinut tehdä riittävää vertailua hintojen tai muiden ominaisuuksien kesken.

Tarjouspyyntö on tarjousten määrän vähäisyyden vuoksi osoittautunut virheelliseksi. Tarjouspyyntö ei ole muodostanut tarkoituksenmukaista kokonaisuutta, eikä se näin ollen ole turvannut yritysten tasapuolisia mahdollisuuksia tarjota tavaroita. Tarjouspyyntö on sisältänyt kokonaisuudessaan 130 tuotepositiota. Näistä tuotepositioista 99 oli sellaisia joihin ei saatu tarjousta lainkaan, 28 tuotepositiota sellaisia joihin saatiin vain yksi tarjous ja 3 tuotepositiota sellaisia joihin saatiin kaksi tarjousta.

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain 2 §:n 1 momentin mukaan lain tavoitteena on tehostaa julkisten varojen käyttöä, edistää laadukkaiden, innovatiivisten ja kestävien hankintojen tekemistä sekä turvata yritysten ja muiden yhteisöjen tasapuoliset mahdollisuudet tarjota tavaroita, palveluja ja rakennusurakoita julkisten hankintojen tarjouskilpailuissa.

Hankintalain 2§:n 3 momentin mukaan hankinnat on toteutettava tarkoituksenmukaisina kokonaisuuksina. Hankinnat on pyrittävä järjestämään siten, että pienet ja keskisuuret yritykset ja muut yhteisöt pääsevät tasapuolisesti muiden tarjoajien kanssa osallistumaan tarjouskilpailuihin.

Hankintalain 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hankintalain 125 §:n 1-2 momentin mukaan hankintamenettely voidaan
keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn
keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa
koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä.

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Stäng

Detta beslut publicerades 19.02.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

toimitusjohtaja
Minna Hoffström

Mer information fås av

Saara Leander, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 25517

saara.leander@hel.fi