Hankinta, Helsingin osallistuminen kansainvälisille kiinteistömessuille: historia ja vaikuttavuuden arviointi, kaupunginkanslia

HEL 2023-014400
Ärendet har nyare handläggningar
§ 5

Hankinta, Helsingin osallistuminen kansainvälisille kiinteistömessuille: historia ja vaikuttavuuden arviointi

SV_Yksikön päällikkö

Päätös

Yritysten toimintaympäristöt -yksikön päällikkö päätti hyväksyä KPMG Oy Ab:n (1805485-9) tarjouksen Helsingin osallistuminen kansainvälisille kiinteistömessuille: historia ja vaikuttavuuden arviointi -hankinnan toteuttamisesta kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Suunniteltu sopimuskausi on 1.12.2023 – 29.2.2024. Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 23 002,50 euroa. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia.

Hankintaan liittyvät kustannukset maksetaan talousarvion kohdasta 1801090005.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki on osallistunut kansainvälisille kiinteistöalan messuille (MIPIM ja EXPO REAL) muutaman vuosikymmenen ajan. Helsingin kaupunki on isännöinyt pää-näytteilleasettajana nykyisin nimellä HELSINKI FINLAND tunnettua osastoa molemmissa tapahtumissa alusta alkaen. Kaupunki on tarjonnut pääkaupunkiseudun kaupungeille ja muille kasvukeskuksille, rakennusliikkeille, maanomistajille samoin kuin kulloinkin esillä olevien teemojen tai hankkeiden näkökulmasta merkittäville kiinteistö-kehittäjille ja muille toimijoille mahdollisuutta osallistua messutapahtumiin alanäytteilleasettajana em. osastolla.

Huolimatta pitkästä historiasta kaupungin ja sen kumppaneiden messuosallistumisen vaiheita ei ole kattavasti dokumentoitu eikä osallistumisen vaikuttavuutta ole järjestelmällisesti arvioitu.

Hankinnan tavoitteena on saada kuvaus kaupungin kansainvälisille kiinteistömessuille osallistumisen historiasta, analysoida kiinteistömarkkinan kehitystä ja kansainvälisty-mistä Suomessa siltä ajalta, kun messuille on osallistuttu sekä arvioida kaupungin messuosallistumisen vaikuttavuutta laadullisesti ja Helsingin kansainvälisen näkyvyyden kehittymistä kiinteistömarkkinoilla. Lisäksi tarkoituksena on tunnistaa mahdollisia kehittämiskohteita messuosallistumisen vaikuttavuuden lisäämiseksi ja kuvata 3–5 Suomeen sijoittuneen tai sijoittaneen yrityksen etenemispolkua ja messuosallistumisen mahdollista roolia siinä.

Hankinta toteutettiin kevyesti toteutetulla tarjouskilpailulla. Hankinta perustuu Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osaston 18.10.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön (liite 1). Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse kuudelle (6) organisaatiolle.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 3.11.2023 klo 16.00.

Määräaikaan mennessä saapui neljä (4) tarjousta: GAIA Consulting Oy, JLL Finland Oy, KPMG Oy Ab ja Ramboll Finland Oy.

Tarjousten vertailu

Hankinnan valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjouspyynnön mukaan työsuunnitelman painoarvo on 70 pistettä ja hinnan 30 pistettä. Työsuunnitelman sisältöä arviointiin sen mukaan, miten se vastaa tarjouspyynnössä esitettyihin tarpeisiin kokonaisuutena (max 40 pistettä) ja kuvaus vaikuttavuuden arviointiin käytetystä menetelmästä vastaa esitettyihin tarpeisiin (max. 30 p.).

Tarjousten vertailu pisteytyksineen on esitetty liitteenä olevassa vertailutaulukossa (liite 2).

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki ja parhaiten tarjouspyynnössä esitettyihin laatuvaatimuksiin vastasi KPMG Oy Ab:n tarjous.

Toimivalta

Yritysten toimintaympäristöt -yksikön päällikön oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian viranhaltijoiden hankintaoikeuksista 25.4.2023 § 65.

Detta beslut publicerades 01.12.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Minna Maarttola, kehityspäällikkö, puhelin: 36307

minna.maarttola@hel.fi

Beslutsfattare

Heidi Humala
yksikön päällikkö