Avustuksen myöntäminen, taide- ja kulttuuriavustukset 2024, toiminta-avustukset, yksivuotiset

HEL 2023-014522
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 7. / 40 §

Finnish Music Hall of Fame Oy:n oikaisuvaatimus koskien kulttuuri- ja kirjastojaoston päätöstä 6.2.2024, 4 §

Kultur- och fritidsnämnden

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Hilkka Ahteen ehdotuksesta.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hylkää Finnish Music Hall of Fame Oy:n oikaisuvaatimuksen koskien kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaoston päätöstä 6.2.2024, 4 §, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen kumoamiseen.

Stäng

Oikaisuvaatimus

Musiikkimuseo Fame – Finnish Music Hall of Fame Oy (jatkossa Musiikkimuseo) on tehnyt kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaoston päätöksestä 6.2.2024 § 4.

Kuntalain 134 §:n 1 ja 2 momentin mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua.

Oikaisuvaatimus tehdään 2 momentin mukaan 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Oikaisuvaatimuksen saa 137 §:n mukaan tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus tulee tehdä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Ellei muuta näytetä, tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä pöytäkirjanotteen postittamisesta.

Pöytäkirjanote on lähetetty postitse 12.2.2024 ja oikaisuvaatimus on saapunut kaupungin kirjaamoon 20.2.2024. Oikaisuvaatimus on osoitettu oikealle viranomaiselle ja se on saapunut säädetyssä määräajassa.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset ja perusteet

Oikaisuvaatimuksen mukaan Musiikkimuseota koskevan päätöksen valmistelussa ja perustelujen kirjauksessa on virheellistä tietoa tai tulkintoja koskien tekijän yhtiömuotoa, toiminnan markkinaehtoisuutta, toimintaa museona, toiminnan laajuutta ja merkitystä sekä avustusten hakuhistoriaa ja sen oikeellisuutta.

Oikaisuvaatimuksen kohteena olevan päätöksen perusteluissa todetaan tekijän mukaan virheellisesti, että Musiikkimuseo on markkinaehtoinen toimija. Musiikkimuseon taustaorganisaatio on vuonna 2023 muuttanut toimintansa yhteiskunnalliseksi organisaatioksi, joka on voittoa tavoittelematon.

Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo myös, että avustushakemuksen arvioinnin yhteydessä olisi ollut epäselvyyttä koskien Musiikkimuseon statusta museona ja että tämä olisi vaikuttanut kielteiseen päätökseen. Tekijä kuvailee Musiikkimuseon toimintamallia ja sitä, miten se täyttää museotoiminnan tunnusmerkit.

Musiikkimuseon toiminnan laajuuden, ammatillisen tason ja laadun arvioinnin osalta tekijä kuvailee laajasti toimintaansa, yhteistyökumppaneitaan sekä tapahtumien moninaisuutta. Tekijä katsoo, että päätösvalmistelussa on ilmaistu tavoitteeksi uusien toimijoiden nousu avustusten piiriin ja että Musiikkimuseo olisi tällainen toimija.

Lisäksi tekijä katsoo, että sen hakuhistoriasta on päätöksessä virheellistä tietoa. Tekijä myös korostaa avustuksen tarvettaan.

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Oikaisuvaatimuksen tekijä haki Helsingin kaupungin taide- ja kulttuuriavustusten toiminta-avustusta vuodelle 2024. Helsingin kaupungin vastikkeettomia toiminta-avustuksia voidaan harkintaan perustuen myöntää koko vuoden toimintaan helsinkiläisille, rekisteröityneille toimijoille, joiden toiminta on jatkunut rekisteröityneenä vähintään yhden tilivuoden.

Hakijan hakemus liitteineen saapui ennen hakuajan umpeutumista 31.8.2023 Helsingin kaupungin avustusasioinnin järjestelmään, ja se käsiteltiin asianmukaisesti kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla. Hakemuksesta pyydettiin lisätietoja 23.10.2023. Hakija toimitti pyydetyt tiedot määräaikaan 31.10.2023 mennessä.

Kulttuuri- ja kirjaostojaosto päätti avustushakemuksen hylkäämisestä kokouksessaan 6.2.2024, 4 §.

Avustusten myöntämisen arvioinnissa sovelletaan taide- ja kulttuuriavustusten arviointiperusteita, Helsingin kaupungin strategisia linjauksia, kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan yhteisiä avustusperiaatteita sekä Helsingin kaupungin avustusten yleisohjetta.

Avustuspäätökset tehdään esittelyyn perustuen käytettävissä olevien määrärahojen puitteissa. Hakemukset arvioidaan hakemuksessa ilmoitettujen tietojen perusteella.

Helsingin hallintosäännön 17 luvun 1 §:n mukaan kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo niiden käyttöä. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto on hyväksynyt tarkemmat avustuslajit ja arviointiperusteet 17.5.2022, § 16.

Musiikkimuseolle on myönnetty kolmivuotinen kehittämisavustus vuosille 2019–2021. Kulttuuri- ja kirjastojaosto myönsi Musiikkimuseon kehittämiseen yhteensä 210 000 euroa avustusta päätöksillään 28.5.2019, § 13 ja 12.11.2019, § 25 sekä 18.5.2021, § 15.

Kehittämisavustuksen tavoitteena on osaltaan mahdollistaa uudenmuotoisen toiminnan käynnistäminen kaupungissa. Kehittämisavustuksen myöntäminen ei muodosta velvoitetta tukea pysyväisluonteista toimintaa vaan ensisijaisesti auttaa toiminnan käynnistämisvaiheessa.

Musiikkimuseo on myös saanut kielteiset päätöksen toiminta-avustushakemuksiinsa kulttuuri- ja kirjastojaoston päätöksillä 17.3.2020, § 6 sekä 8.12.2022, § 43.

Toisin kuin oikaisuvaatimuksessa esitetään, avustushakemusta ei hylätty sillä muodollisella perusteella, että Musiikkimuseo olisi markkinaehtoinen toimija. Päätöksessä todettiin, että kulttuuripalvelukokonaisuus ei lähtökohtaisesti tue rahallisesti markkinaehtoisesti itseään kannattelevia kulttuurin muotoja tai toimintaa. Musiikkimuseon taustayhteisön muutos voittoa tavoittelemattomaksi osakeyhtiöksi ilmeni avustusvalmisteluaineistosta, ja asia tuotiin esiin myös päätöksenteon yhteydessä. Toimiminen voittoa tavoittelemattomana yhteisönä ei muodosta velvoitetta tukea toimintaa, koska avustukset ovat harkinnanvaraisia.

Toisin kuin oikaisuvaatimuksessa esitetään, hakemuksen käsittelyssä tai päätöksenteon yhteydessä ei esitetty virheellisiä tietoja tai vääriä käsityksiä Musiikkimuseon tehtävästä tai sen toimintamallista museotoiminnan osalta. Toiminta museona ei kutenkaan muodosta kaupungille velvoitetta tukea avustuksilla museotoiminnan tunnusmerkit täyttävää toimintaa, koska avustukset ovat harkinnanvaraisia.

Musiikkimuseon toiminnan laajuuden, ammatillisen tason ja laadun arvioinnin osalta oikaisuvaatimuksessa kuvaillaan Musiikkimuseon toimintaa, yhteistyökumppaneita ja tapahtumien moninaisuutta. Myöskään näiden osalta ei muodostu velvoitetta tukea museon toimintaa, koska kyse on harkinnanvaraisesta avustusmuodosta.

Toisin kuin oikaisuvaatimuksessa esitetään, hakemuksen käsittelyssä ei ollut virheellistä tietoja hakijan hakuhistoriasta. Virheellisiä tietoja ei löydy päätöstä koskevista asiakirjoista. Helsingin kaupungin avustusjärjestelmään tallentuu kaikkien avustusta hakevien hakemukset ja niitä koskevat tiedot.

Musiikkimuseon tuen arviointi on tehty avustushakemuksen ja sen liiteaineiston perusteella. Taide- ja kulttuuriavustuksiin sovellettavien arviointiperusteiden mukaan hakemuksen arvioinnissa tarkastellaan toiminnallisia lähtökohtia ja toteutusta, joiden osalta arvioidaan myös toiminnan resursointia ja taloudellisia riskejä.

Toiminnan jatkuvuutta ja avustustoiminnan vaikuttavuutta arvioitaessa on otettu huomioon myös toimijan taseessa olevan vieraan pääoman määrä merkittävänä taloudellisena riskitekijänä.

Musiikkimuseon hakemus on arvioitu edelliseen perustuen. Kielteisen avustuspäätöksen mukaan hakemusten välisessä vertailussa ja kokonaisarviossa oikaisuvaatimuksen tekijän hakemus ei ole valikoitunut avustettavaksi.

Kulttuuri- ja kirjastojaosto ei päätöksellään 6.2.2024, 4 § myöntänyt Musiikkimuseolle toiminta-avustusta.

Stäng

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto 06.02.2024 § 4

Stäng

Detta beslut publicerades 28.03.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

hallintojohtaja
Kirsti Laine-Hendolin

Mer information fås av

Veikko Kunnas, kulttuurin edistämisen päällikkö, puhelin: 09 310 37002

veikko.kunnas@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 16.2.2024, saate 20.2.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Oikaisuvaatimus 16.2.2024
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.