Sääntöohjaus, toimintasäännön muuttaminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, toimintasääntö 1.1.2024 alkaen, organisaatiomuutos

HEL 2023-014699
Ärendet har nyare handläggningar
§ 263

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintasääntö 1.1.2024 alkaen

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektorchef

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä liitteenä 1 olevan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintasäännön liitteineen (tämän päätöksen liitteet 2‒6) 1.1.2024 alkaen.

Tämä päätös korvaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 27.9.2023 § 196 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintasäännöstä 1.10.2023 alkaen.

Päätöksen perustelut

Toimialan toimintasäännössä määritellään kaupungin hallintosääntöä yksityiskohtaisemmin toimialan organisaatio, tehtävät ja toimivallat. Toimintasäännöllä toimialajohtaja delegoi toimivaltaansa sekä määrää johtamansa organisaation rakenteesta ja tehtävistä siltä osin kuin ne kuuluvat hänen toimivaltaansa.

Nyt hyväksyttävällä toimintasäännöllä vahvistetaan 1.1.2024 voimaan tuleva sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan organisaatio tämän päätöksen liitteenä olevan toimintasäännön ja sen liitteiden mukaisesti. Jäljempänä on kuvattu kunkin palvelukokonaisuuden ja hallinnon osalta tehdyt keskeisimmät muutokset.

Perhe- ja sosiaalipalvelut

Perhe- ja sosiaalipalvelut -palvelukokonaisuudessa vammaistyö-palvelun organisaatiorakenne uudistetaan 1.1.2024 alkaen. Palvelun nimi muutetaan vammaispalveluiksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 29.8.2023 § 145 päätöksen mukaisesti. Muutoksen taustalla on sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus, suunnitellut muutokset vammaispalvelulaissa, kehitysvammalaissa ja sosiaalihuoltolaissa sekä toimialalla toteutettu tuotantotapa-analyysi, jossa tunnistettiin tarpeita kehittää nykyisen palveluverkoston toimivuutta, vammaistyön organisaatiorakennetta sekä johtamisjärjestelyjen kestävyyttä suhteessa muuttuvaan toimintaympäristöön. Vammaispalvelujen nimikkeisiin tehdään muutoksia, jotta ne vastaavat paremmin uutta termistöä ja kuvaavat työtä ja tehtäviä selkeämmin.

Lastensuojelun ja perhesosiaalityö -palvelun toimintamalli muuttuu 1.1.2024, minkä seurauksena organisaatiorakennetta uudistetaan. Muutoksessa vahvistetaan asiakassuhteen pysyvyyttä erityisesti lastensuojelun sosiaalityössä, avopalveluita vahvistetaan sijoitusten ehkäisemiseksi ja työn tukea vahvistetaan eri organisaatiotasoilla. Muutoksessa luodaan toiminnallisia kokonaisuuksia, jotka ovat hyvin johdettavissa ja tuottavat synergiaa.

Palvelujen tehtävät on kuvattu toimintasäännön luvussa 3.

Muut perhe- ja sosiaalipalvelut -palvelukokonaisuudessa tehtävät muutokset ovat vähäisiä organisaatiorakenteen muutoksia 1.1.2024 alkaen.

Palvelukokonaisuuden voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 2.

Terveys- ja päihdepalvelut

Terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuden psykiatria-palvelussa Auroran osasto 15-2B siirretään psykoosipalveluista ensilinjan palveluihin vuodeosastoksi. Muutoksella lisätään vuodepaikkoja yleispsykiatrian potilaille.

Muut terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuudessa tehtävät muutokset ovat vähäisiä organisaatiorakenteen muutoksia 1.1.2024 alkaen.

Palvelukokonaisuuden voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 3.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuudessa kotihoito-palveluun lisätään uusi yksikkö kotihoito keskitetyt palvelut 1.1.2024 alkaen. Muutos on jatkoa 1.1.2023 voimaan tulleelle organisaatiomuutokselle, jossa kotihoidon palvelu siirtyi maantieteellisestä alueorganisaatiosta yhtenäisen kotihoidon palveluksi, joka muodostuu kahdeksasta kotihoitoyksiköstä ja kuntouttavasta arviointiyksiköstä. Organisaatiomuutoksessa 1.2.2023 alkaen osa kotihoidon palveluseteli- ja ostopalveluasiakkaista siirtyi arviointitoiminnan palveluun sisältyvän asiakasohjauksen alaisuuteen, minkä seurauksena kotihoidon oman toiminnan sisäinen asiakas- ja henkilöstötarkastelu tuli välttämättömäksi. Kotihoidon organisaatio 1.1.2024 alkaen muodostuu kahdeksasta kotihoitoyksiköstä, kuntouttavasta arviointiyksiköstä sekä uudesta kotihoito keskitetyt palvelut -yksiköstä. Muutoksen jälkeen kotihoidon organisaatiossa on 58 kotihoidon lähipalvelualuetta, joissa tehdään asiakaskäyntejä. Kotihoito keskitetyt palvelut sisältää yökotihoidon, alueelliset resurssipoolit, alueellisesti keskitetyn työnsuunnittelun ja kotihoidon sosiaaliohjauksen.

Muut sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuuden alaisissa palveluissa tapahtuvat muutokset ovat vähäisiä organisaatiorakenteen muutoksia 1.1.2024 alkaen.

Palvelukokonaisuuden voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 4.

Pelastustoimi

Pelastustoimi -palvelukokonaisuudessa ei ole muutoksia 1.1.2024 alkaen.

Palvelukokonaisuuden voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 5.

Hallinto

Hallinnossa muutetaan 1.1.2024 alkaen viiden palvelun nimi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 12.12.2023 § 258 tekemän päätöksen mukaisesti. Nimet muutetaan kuvaamaan paremmin palvelujen muuttunutta toimintaa. Kahden palvelun nimi jää ennalleen.

Hallintopalvelut on jatkossa laki-, valvonta- ja yleishallinnon palvelut, talous- ja suunnittelupalvelut talous-, strategia- ja suunnittelupalvelut, tietohallintopalvelut tietojohtaminen ja tietohallintopalvelut, tukipalvelut tuki-, tila ja turvallisuuspalvelut ja hankintapalvelut hankinta- ja sopimuspalvelut.

Palvelujen yksikkörakenteeseen tehdään myös nimenmuutoksia 1.1.2024 alkaen kuvaamaan tarkemmin yksiköissä hoidettavia tehtäviä.

Laki -, valvonta- ja yleishallintopalveluun perustetaan 1.1.2024 alkaen kaksi uutta yksikköä: laadun ja valvonnan tuki sekä sosiaali- ja potilasasiavastaavien palvelut.

Hankinta- ja sopimuspalvelut -palveluun siirretään vanhasta hallintopalvelut -palvelusta erikoissairaanhoidon ohjaukseen ja sopimusohjaukseen liittyviä asiantuntijatehtäviä ja näistä muodostuu uusi yksikkö erikoissairaanhoidon ohjauksen ja sopimusohjauksen palvelut 1.1.2024 alkaen.

Talous- ja suunnittelupalvelujen alainen suunnittelu- ja kehittämispalvelut -yksikkö lakkautetaan 1.1.2024 alkaen, koska sen tehtävät on integroitu hallinnon muihin palveluihin ja työntekijät sijoitettu hallinnon eri palveluihin työtehtäviensä mukaisesti.

Palvelujen tehtävät on kuvattu toimintasäännön luvussa 7.

Hallinnon voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 6.

Toimivalta

Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan toimialajohtaja hyväksyy toimialan toimintasäännön.

Detta beslut publicerades 18.12.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on 1.1.2024 lähtien, maanantaista perjantaihin klo 09.00–15.00.

Kirjaamon aukioloaika on 31.12.2023 saakka, maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Katriina Ilmonen, suunnittelija, puhelin: 09 310 43492

katriina.ilmonen@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja