Tulosbudjetti ja toimintasuunnitelma 2024, kulttuuri- ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2023-014804
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 19 §

Talousarvion noudattamisohjeet vuodelle 2024, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

Kultur- och fritidsnämnden

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta merkitsi tiedoksi vuoden 2024 talousarvion noudattamisohjeet.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kaupunginhallitus on 11.12.2023 hyväksynyt vuoden 2024 talousarvion noudattamisohjeet, jossa todetaan mm. seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 13.10.2021, § 293 kaupunkistrategian vuosiksi 2021–2025. Kaupunkistrategia on lähtökohtana valmisteltaessa valtuustokauden talousarvioita, tulosbudjetteja ja toimintasuunnitelmia.

Kaupunkistrategian toteuttamista arvioidaan ja seurataan osana vuosittaista talouden ja toiminnan seurantaa. Kaupunginvaltuusto ja kaupunginhallitus seuraavat strategian keskeisiä tavoitteita valtuustokauden puolivälissä ja lopussa. Lisäksi kaupunkistrategian keskeisiä onnistumisia, haasteita ja vaikutuksia seurataan säännöllisesti kaupungin johtoryhmässä osana talouden ja toiminnan seurantaa.

Keskushallinto, toimialat ja liikelaitokset seuraavat vuoden aikana talouden toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia, ajankohtaisia talousteemoja sekä linjaavat tarvittaessa ajankohtaisia kysymyksiä rahoitusjohtajan vetämässä talouden ohjausryhmässä (TOR).

Kuluvalla valtuustokaudella kaupunkistrategiaa edistetään myös viidessä poikkihallinnollisessa ohjelmaryhmässä. Kaupunkistrategian toimeenpanon poikkihallinnolliset prioriteetit ovat vastuullinen ja kestävä talous, kunnianhimoinen ilmastovastuu, viihtyisä kaupunki, segregaation ehkäiseminen ja henkilöstön saatavuus.

Lautakunnat ja johtokunnat valvovat, että niiden alainen toiminta on kaupunkistrategian ja talousarvion sekä kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen asettamien tavoitteiden mukaista.

Käyttötalouden määrärahan sitovuus ja ylittäminen

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala on nettobudjetoitu yksikkö. Nettobudjetoiduilla yksiköillä käyttötalouden sitova taso on toimintakate. Mikäli toimintakate uhkaisi alittua, on toimialan saatava kaupunginvaltuustolta päätös katteen alitusoikeudesta.

Talousarvion avustusliitteessä (talousarvion liite 1) on varjostettu ne avustukset, jotka ovat kaupunginvaltuustoon nähden sitovia eriä. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla sitovia avustuksia ovat laitosavustukset.

Määrärahojen riittävyyteen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Toiminta on suunniteltava siten, että talousarvioon merkitty määräraha varmasti riittää. Valvontavastuu kuuluu määrärahan käyttäjien ja käytöstä vastaavien henkilöiden ohella toimialajohtajille, liikelaitosten toimitusjohtajille ja virastopäällikölle sekä lauta- ja johtokunnille. Pääsääntöisesti talousarvion määrärahan ylitysoikeuksia ei myönnetä.

Viivästyneiden investointihankkeiden määrärahat

Toimialojen tulee alkuvuodesta 2024 kaupunginhallituksen päättämässä TAE2025 valmistelun käsittelyjärjestyksen aikataulussa arvioida vuoden 2024 investointiohjelmassa olevat hankkeet, joiden toteutusedellytykset eivät täyty kuluvana vuonna muun muassa urakan valmistelun viivästymisestä johtuen. Toimialat ohjelmoivat nämä hankkeet uudelleen vuoden 2025 investointiohjelmaan kesäkuussa annetun vuoden 2025 investointiohjelman raamin päälle. Uudelleen ohjelmoitavat määrärahat otetaan huomioon vuoden 2024 ennusteessa siten, että niiden osalta määrärahan käyttö ennustetaan nollaksi.

Talousarvion toteutumisennuste

Talousarvion toteutumisennuste laaditaan vuonna 2024 kolme kertaa. Kolmen ennusteen lisäksi, ennen varsinaista tilinpäätöstä laaditaan tammikuussa 2025 alustava tilinpäätös keskitetysti kanslian ja taloushallintopalvelun toimesta.

Toteutumisennusteen yhteydessä toimialojen ja liikelaitosten tulee raportoida talousarvion toteutumiseen vaikuttavat merkittävät poikkeamat toimintaympäristössä sekä edistyminen toimintasuunnitelmaan kirjatuissa kaupunkistrategian keskeisimmissä toimenpiteissä sekä toimialatason strategiamittareissa.

Talousarvion investointeja koskevat toteutumisennusteet tulee tehdä riittävällä tarkkuudella hankkeittain, jolloin lautakunnat voivat tehdä mahdollisesti tarvittavat tulosbudjettien muutokset hyvissä ajoin ennen vuoden loppua. Näin määrärahat voidaan käyttää joustavasti niihin hankkeisiin, jotka ovat käynnissä tai lähtemässä liikkeelle.

Ennusteen riskejä koskevassa osiossa raportoidaan lyhyesti merkittävistä toteutuneista ja uhkaavista riskeistä sekä ajankohtaisista riskienhallinnan kehittämistoimista.

Lisäksi toimialojen tulee raportoida merkittävistä kaupungin rahankäyttöön vaikuttavista toimintaympäristön muutoksista tai toimialan oman toiminnan muutoksista kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosastolle välittömästi muutosten tultua tietoon. Ensisijaisena tavoitteena on aina muutosten sopeuttaminen talousarvioon.

Nostoja keskeisistä muutoksista noudattamisohjeissa

Vuoden 2024 alussa ei tulla esittämään vuoden 2023 aikana käyttämättä jääneiden investointimäärärahojen perusteella myönnettäviä ylitysoikeuksia vuodelle 2024.

Toimialojen palveluverkkosuunnittelussa noudatetaan kaupunkiyhteisiä taloudellisia periaatteita.

Vuoden 2024 aikana laaditaan kaikkia kaupungin investointiluokkia koskevat erillisohjeet

Henkilöstöosuutta on päivitetty mm. liittyen vieraskielisten rekrytointiin, työkyvyttömyyseläkekustannuksiin ja osatyökykyisten työllistämiseen, sekä henkilöstöjohtamisen kokonaisuudistukseen.

Sekä toimialoilla, virastojen että liikelaitoksissa on varauduttava henkilöstöjohtamisen kokonaisuudistukseen sekä taloudellisesti että henkilöstöresurssein.

Hankintojen ohjeistuksissa on tehty tarkennuksia liittyen rahoitusjohtajan päätösten sisältöön ja eurosummiin.

Suurissa muutoshankkeissa eli hankkeissa, joilla on laajoja vaikutuksia kaupungin toimintaan ja talouteen, tulee varmistaa, että hankkeen alusta lähtien on järjestetty riittävät vaikutusten arvioinnit sekä dokumentoitu riskienhallinta. Kansliapäällikkö (12.10.2023, § 144) on antanut kaupunkiyhteisiksi määriteltyjä muutoshankkeita koskevan toimintaohjeen kaupunginkanslian, toimialojen ja liikelaitosten johtaville viranhaltijoille.

Digitalisaatio ja tietohallinto -osuus on päivitetty.

EU-hankkeet ja muulla ulkopuolisella rahoituksella rahoitettavat kehityshankkeet -osiota on päivitetty.

Osallisuusrahaston osalta ohjeeseen on päivitetty uusi ohjeistus liittyen käyttämättä jääneiden määrärahojen siirrosta.

Vuonna 2024 innovaatiorahastosta voidaan myöntää rahoitusta kaupungin talousarvioon kirjattujen suunnitelmien mukaisesti, kuitenkin enintään 1,5 miljoonaa euroa vuodessa.

Valmiuslain mukainen kunnan varautumisen budjetointi

Vuoden 2024 talousarvion laatimisohjeissa (Khs 12.6.2023) on linjattu, että toimialojen tulee taloussuunnitelmakaudella 2024–2026 varautua kaupungin poikkeusolojen johtamispaikkakokonaisuuden konseptointiin ja toteuttamiseen. Ohjeen mukaisesti toimialojen tulee perustaa poikkeusolojen johtamispaikka ja varata sen perustamiseen, kunnostustyöhön ja varusteluun alustavan arvion mukaan 500 000 euroa. Hanke tulee toteuttaa toimialan määrärahojen puitteissa.

Stäng

Detta beslut publicerades 15.02.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

hallintojohtaja
Kirsti Laine-Hendolin

Mer information fås av

Mika Malmberg, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: +358405823381

mika.malmberg@hel.fi

Ari Tirri, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 85510

ari.tirri@hel.fi