Tulosbudjetti vuonna 2024, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2023-015100
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 275 §

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tulosbudjetti 2024

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti

1. hyväksyä liitteenä 1 olevan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tulosbudjetin vuodelle 2024.

2. merkitä tiedoksi liitteenä 2 olevan talousarvion kasvatuksen ja koulutuksen toimialan osalta sekä liitteenä 3 olevat kaupunginhallituksen 11.12.2022 hyväksymät vuoden 2024 talousarvion noudattamisohjeet.

3. oikeuttaa toimialajohtajan päättämään käyttötalouden ja investointien kokonaismäärärahojen puitteissa määrärahojen vastuuhenkilöt ja heidän määrärahansa ja tarkistamaan niitä tarvittaessa. Lautakunnalle on raportoitava määrärahojen tarkistamisista talousarvion toteutumisennusteiden
yhteydessä.

4. että toimialajohtajan tulee valmistella lautakunnan käsiteltäväksi perusteltu esitys kaupunginvaltuustolle ylitysoikeudesta, jos kokonaismääräraha ei ennusteiden mukaan riitä sopeuttamistoimista huolimatta.

5. hyväksyä kaupungin hallintosäännön 15 luvun 1 §:n nojalla yhteisöjen tukemiseen varatun määrärahan käyttösuunnitelman seuraavasti:

- Iltapäivätoiminnan avustukset 11 890 000 euroa

- Helsingin Rudolf Steiner-koulun tilavuokra 1 500 000 euroa

- Yksityisten koulujen tonttivuokrien tukeminen 811 000 euroa

- Helsingin seudun kesäyliopistosäätiön avustus 157 000 euroa

- Vapaan sivistystyön avustukset 80 000 euroa

- HERO ry, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry 24 000 euroa

- Helvary ry, Helsingin vanhempainyhdistysten alueyhdistys 4 000 euroa

Euromäärät ovat enimmäismääriä.

6. oikeuttaa hallintojohtajan yhdessä ao. palvelukokonaisuuden johtajan kanssa hyväksymään talousarvion määrärahojen puitteissa Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitokselta tilattavien ei-kilpailutettujen ruokapalvelujen tilaamista ja tuottamista koskevat sopimukset, joissa määritellään toimialan, koulujen ja tuottajan väliset vastuut sekä palvelujen sisältö ja laatu.

7. oikeuttaa Stadin ammattiopiston johtavan rehtorin tekemään oppilaitoksen käyttösuunnitelman puitteissa Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen kanssa palvelusopimukset, joiden tulee perustua hallintojohtajan ja palvelukokonaisuuden johtajan hyväksymään kokonaissopimukseen.

8. oikeuttaa hallintojohtajan hyväksymään tulosbudjettiin varattujen määrärahojen ja Helsingin palvelut oy:n kanssa solmitun määräaikaisen sopimuksen puitteissa koulujen ja oppilaitosten ilta- ja vapaa-ajankäytön palvelujen tilaukset.

9. oikeuttaa hallintojohtajan tekemään tulosbudjettiin varattujen määrärahojen puitteissa toimialan talous- ja palkkahallintopalveluja koskevan sopimuksen vuodeksi 2024 kaupungin taloushallintopalvelujen (Talpa) kanssa.

Käsittely

Asian aikana oli kuultavana talous- ja suunnittelujohtaja Tero Vuontisjärvi. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijän muutettu ehdotus

Satu Järvenkallas: Pykälä kappalenumero (64) poistetaan.
Poistetaan: Tuottavuuden kehittämistä ja siihen liittyviä toimenpiteitä tulevalla
suunnittelukaudella 2024-2026 on kuvattu tulosbudjetin kappaleessa kolme.

Liitteessä 1:
sivun 9 kuva otsikoineen poistetaan

Liitteeseen 1 lukuun 3 Tuottavuuden kehittäminen (s. 9) viimeiseksi uudeksi kappaleeksi lisäys: Tulosbudjettiin sisältyvät lautakunnan osana talousarvioehdotustaan hyväksymät tuottavuustoimenpiteet lukuun ottamatta budjettisovun kirjausten mukaisesti oppilaiden määrän lisäämistä suhteessa opettajiin tai ammatillisen koulutuksen lähiopetustuntien vähentämistä.

Tuottavuustoimenpiteet 2024 tulosbudjetissa ovat:
-Varhaiskasvatuksessa sairauspoissaolojen vähentämisellä ja henkilöstön tasaisemmalla kohdentamisella alueiden ja yksiköiden välillä
-Perusopetuksessa S2-opetuksen tehostamisella.
-Lukiokoulutuksessa verkkokurssitarjonnan ja ristiinopiskelun lisäämisellä
-Vapaassa sivistystyössä vähentämällä erillisten luennoitsijoiden käyttöä
-Hallinnossa mm. tehostamalla irtokalusteiden kierrätystä ja nostamalla automaattisesti käsiteltävien laskujen osuutta.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää

1. hyväksyä liitteenä 1 olevan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tulosbudjetin vuodelle 2024.

2. merkitä tiedoksi liitteenä 2 olevan talousarvion kasvatuksen ja koulutuksen toimialan osalta sekä liitteenä 3 olevat kaupunginhallituksen 11.12.2022 hyväksymät vuoden 2024 talousarvion noudattamisohjeet.

3. oikeuttaa toimialajohtajan päättämään käyttötalouden ja investointien kokonaismäärärahojen puitteissa määrärahojen vastuuhenkilöt ja heidän määrärahansa ja tarkistamaan niitä tarvittaessa. Lautakunnalle on raportoitava määrärahojen tarkistamisista talousarvion toteutumisennusteiden
yhteydessä.

4. että toimialajohtajan tulee valmistella lautakunnan käsiteltäväksi perusteltu esitys kaupunginvaltuustolle ylitysoikeudesta, jos kokonaismääräraha ei ennusteiden mukaan riitä sopeuttamistoimista huolimatta.

5. hyväksyä kaupungin hallintosäännön 15 luvun 1 §:n nojalla yhteisöjen tukemiseen varatun määrärahan käyttösuunnitelman seuraavasti:

- Iltapäivätoiminnan avustukset 11 890 000 euroa

- Helsingin Rudolf Steiner-koulun tilavuokra 1 500 000 euroa

- Yksityisten koulujen tonttivuokrien tukeminen 811 000 euroa

- Helsingin seudun kesäyliopistosäätiön avustus 157 000 euroa

- Vapaan sivistystyön avustukset 80 000 euroa

- HERO ry, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry 24 000 euroa

- Helvary ry, Helsingin vanhempainyhdistysten alueyhdistys 4 000 euroa

Euromäärät ovat enimmäismääriä.

6. oikeuttaa hallintojohtajan yhdessä ao. palvelukokonaisuuden johtajan kanssa hyväksymään talousarvion määrärahojen puitteissa Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitokselta tilattavien ei-kilpailutettujen ruokapalvelujen tilaamista ja tuottamista koskevat sopimukset, joissa määritellään toimialan, koulujen ja tuottajan väliset vastuut sekä palvelujen sisältö ja laatu.

7. oikeuttaa Stadin ammattiopiston johtavan rehtorin tekemään oppilaitoksen käyttösuunnitelman puitteissa Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen kanssa palvelusopimukset, joiden tulee perustua hallintojohtajan ja palvelukokonaisuuden johtajan hyväksymään kokonaissopimukseen.

8. oikeuttaa hallintojohtajan hyväksymään tulosbudjettiin varattujen määrärahojen ja Helsingin palvelut oy:n kanssa solmitun määräaikaisen sopimuksen puitteissa koulujen ja oppilaitosten ilta- ja vapaa-ajankäytön palvelujen tilaukset.

9. oikeuttaa hallintojohtajan tekemään tulosbudjettiin varattujen määrärahojen puitteissa toimialan talous- ja palkkahallintopalveluja koskevan sopimuksen vuodeksi 2024 kaupungin taloushallintopalvelujen (Talpa) kanssa.

Stäng

1. Yleistä

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 22.11.2023 kaupungin talousarvion vuodeksi 2024 ja taloussuunnitelman vuosille 2025-2026. Liitteenä 2 on tiedoksi hyväksytty talousarvio kasvatuksen ja koulutuksen toimialan osalta.

Kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2 momentin 4 kohdan mukaan toimialalautakunta päättää alaiselleen toimialalle tulosbudjetin.

Talousarviossa ei ole kasvatuksen ja koulutuksen toimialaa koskevia rakenteellisia muutoksia.

Tulosbudjetin valmistelun pohjana on ollut kasvatus- ja koulutuslautakunnan 12.9.2023 hyväksymä vuoden 2024 talousarvioehdotus huomioiden sen jälkeisessä talousarviokäsittelyssä siihen päätetyt muutokset.

Tulosbudjettivalmistelun yhteydessä toimiala on tarkistanut asiakasmääräennusteet. Lisäksi on tehty määrärahasiirtoja eri palvelukokonaisuuksien ja palveluiden välillä siten, että määrärahat kohdentuvat sinne, missä kustannuksetkin syntyvät.

Tulosbudjetin tavoitteet ovat talousarviossa lautakunnan talousarvioehdotuksen mukaisia. Siksi seuraavassa keskitytään määrärahamuutoksiin ja niiden kohdentumiseen budjetin sisällä.

Kaupunginhallitus hyväksyi 11.12.2023 vuoden 2024 talousarvion noudattamisohjeet. Ohjeet ovat lautakunnalle tiedoksi liitteenä 3 siinä muodossa, kun kaupunginhallitus jätti ne pöydälle 4.12. Mikäli 11.12. käsittelyssä on tullut ohjeisiin jotain muutoksia, ne raportoidaan lautakunnalle suullisesti kokouksessa.

Tulosbudjetissa ei ole varauksia talousarvion ulkopuolisella rahoituksella rahoitettaviin hankkeisiin, jotka kirjaantuvat samaan talousarviokohtaan yhdessä sotepe-tulojen ja menojen kanssa.

2. Muutokset verrattuna lautakunnan talousarvioehdotukseen

Tulosbudjetin käyttötalouden tuloarvio on lautakunnan talousarvioehdotuksen mukainen.

Tulosbudjetin käyttötalouden määrärahat ylittävät lautakunnan talousarvioehdotuksen 17 miljoonalla eurolla eli 1,1 %.

Investointimäärärahat eli irtaimen omaisuuden hankintoihin tarkoitetut määrärahat ylittävät lautakunnan talousarvioehdotuksen 4 miljoonalla eurolla eli 10 %.

2.1. Käyttötalouden määrärahamuutokset

Talousarviossa 2024 määrärahoja lisättiin 17 miljoonaa euroa verrattuna lautakunnan talousarvioehdotukseen.

Kaupunginhallituksen poliittisten ryhmien neuvotteluiden pohjana ollut talousarvioehdotusluonnos oli 1 miljoona euroa pienempi kuin lautakunnan hyväksymä ehdotus. Vähennys perustui kaupunkitasoisesti alentuneeseen palkkojen sivukuluarvioon.

Poliittisten ryhmien neuvottelujen tuloksena toimialan määrärahaa lisättiin edellä mainittuun pohjaedotukseen verrattuna 18 miljoonaa euroa. Lisäys on kohdennettu tulosbudjetissa talousarviokohtaan Kaupungin tuottamat palvelut eli määrärahat kohdentuvat kaupungin itse järjestämien kasvatus- ja koulutuspalveluiden rahoittamiseen.

Kohdennuksissa on huomioitu poliittisten ryhmien kirjaukset lisäresurssien kohdentamisesta:
- 12 miljoonaa euroa perustoiminnan vahvistamiseen (sis. 2,6 miljoonaa euroa sen varmistamiseksi, että oppilaiden määrä suhteessa opettajiin ei kasva ja 0,7 miljoonaa euroa ammatilliseen koulutukseen)
- 4 miljoonaa euroa segregaation vastaisen työn vahvistamiseen tarveperustaisen rahan kautta (esim. erityisopettajat ja kouluvalmentajat)
- 2 miljoonaa euroa varhaiskasvatuksen ammattilaisten veto- ja pitovoiman vahvistamiseen (Varekory -linjaukset)

2.2. Investointimäärärahojen muutokset

Investointimäärärahat ylittävät lautakunnan talousarvioehdotuksen 4 miljoonalla eurolla.
Lisäys johtuu vuodelta 2023 vuodelle 2024 siirtyvistä hankinnoista. Kaupungin uuden käytänteen mukaan siirtyviä hankintoja ei enää haeta ylitysoikeutena, vaan ne lisätään toimialojen ilmoitusten mukaan seuraavan vuoden talousarvion päälle.

3. Muutokset verrattuna vuoden 2023 tulosbudjettiin

3.1. Käyttötalouden määrärahamuutokset

Vuoden 2023 tulosbudjettiin verrattuna käyttötalouden tulot laskevat 7,5 miljoonaa euroa eli 10,8 % %. Laskusta noin 3,3 miljoonaa tapahtuu kaupungin tuottamissa palveluissa lähinnä varhaiskasvatusmaksujen alenemisesta johtuen ja noin 4,2 miljoonaa sotepe-palveluissa. Koska kehitysvammaisten iltapäivätoiminta on täsmentynyt kaupungin toiminnaksi, sotepe ei rahoita niiden järjestämistä, mikä vastaavasti tiputtaa toimialan tulokertymää.

Käyttötalouden määrärahat kasvavat vuoteen 2022 verrattuna noin 91,3 miljoonalla eurolla eli 6,4 %.

Määrärahalisäysten kohdentaminen on eritelty talousarviokohdittaisissa taulukoissa ja tarkemmin kohdassa 4.

3.2. Investointimäärärahojen muutokset

Investointimäärärahat kasvavat 10,7 miljoonalla eurolla vuoden 2023 tulosbudjettiin verrattuna.

Kasvu kohdentuu tietotekniikkainvestointeihin ja johtuu pääosin kaupungin varautumissuunnitelmien mukaisista investointivarauksista oppilaskoneisiin. Lisäyksestä 4 miljoonaa euroa johtuu vuodelta 2023 vuodelle 2024 siirtyvistä hankinnoista. Kaupungin uuden käytänteen mukaan siirtyviä hankintoja ei enää haeta ylitysoikeutena, vaan ne lisätään toimialojen ilmoitusten mukaan seuraavan vuoden talousarvion päälle.

4. Määrärahalisäysten kohdennukset tulosbudjetissa

Investointimäärärahojen kasvu on kerrottu edellisessä kohdassa ja liittyy siis ainoastaan kaupungin varautumissuunnitelmaan ja vuodelta 2023 siirtyviin hankintoihin. Seuraavassa kerrotaan siksi vain käyttötalousmäärärahalisäysten kohdennukset tarkemmin.

Tulosbudjetin määrärahoissa on varauduttu rahoittamaan ennakoidun asiakasmäärän palvelutarpeet, vuokrien korotukset, valtakunnalliset ja kaupungin päättämät palkantarkistukset ja muu hintatason yleinen nousu, lakisääteisten velvoitteiden muutokset, kaupungin erillispäätöksien aiheuttamat lisäkustannukset sekä poliittisten ryhmien kirjaukset.

4.1. Perustoiminnan vahvistaminen ja tarveperustaisen rahoituksen lisäys (76 miljoonaa euroa)

Lisäys on kohdennettu seuraavasti:

- Tilavuokramenot kasvavat 26 miljoonaa euroa. Tähän sisältyy inflaatiotarkistus

- Valtakunnallisiin sopimuksiin ja kaupungin palkkakehitysohjelmaan perustuvat palkkaratkaisut lisäävät henkilöstömenoja arviolta 15,6 miljoonaa euroa.

- Asiakasmäärän ja -rakenteen muutos 13 miljoonaa euroa, johon sisältyvät henkilöstökulut (sisältäen sen, että perusopetuksessa oppilaiden määrä suhteessa opettajiin ei muutu, eikä ammatillisen koulutuksen taito- ja tietopajojen lähiopetustunteja vähennetä)

- Hintatason nousu ilman tilavuokria 10,2 miljoonaa euroa

- Yksityisen hoidon Helsinki-lisän korotus ja edellisen korotuksen vuoden 2024 kustannusvaikutukset 3 miljoonaa euroa

- 4 miljoonaa euroa segregaation vastaisen työn vahvistamiseen tarveperustaisen rahan kautta (esim. erityisopettajat ja kouluvalmentajat)

- Opiskeluhuollon lakimuutoksesta johtuvat henkilöstön mitoitusmuutokset 2,2 miljoona euroa

- 2 miljoonaa euroa varhaiskasvatuksen ammattilaisten veto- ja pitovoiman vahvistamiseen (Varekory-linjaukset).

4.2. Lainsäädännön muutoksien aiheuttamat lisämenot (3,7 miljoonaa euroa)

Tulosbudjetissa on huomioitu seuraavat lainsäädännön muutoksista aiheutuvat lisäkustannukset:

- Varhaiskasvatuksen kolmitasoisen tuen toteuttaminen 1,4 miljoonaa euroa.

- Varhaiskasvatuslain edellyttämä asteittainen henkilöstörakenteen muutos mukaan lukien pätevöittämiskoulutukset 1,0 miljoonaa euroa.

- Työllisyydenhoidon kuntakokeilu 0,6 miljoonaa euroa.

- Maahanmuuttajataustaisten kotivanhempien KOTIVA-toiminta 0,25 miljoonaa euroa.

- Kouluvalmentajatoiminnan laajentaminen perusopetuksessa 0,2 miljoonaa euroa.

- Oppivelvollisuuden laajentuminen 0,1 miljoonaa

- Maksuttomien opiskelijoiden yo-koemaksut sekä Ressun IB-lukion final examination -koemaksut 0,1 miljoonaa euroa

4.3. Kaupungin päätöksiin perustuvat lisämenot (11,6 miljoonaa euroa)

Kaupungin päätöksistä kustannusvaikutuksiltaan merkittävin on henkilöstön työmatkaetuuksien sekä liikunta- ja kulttuurietuuksien kustannusten siirto toimialojen menoiksi:

- Henkilöstön työmatkaetu sekä liikunta- ja kulttuurietu 5,6 miljoonaa euroa

- Digihelsinki Oy:n kustannusten kasvu 4,3 miljoonaa euroa, josta kaupunkiyhteisten menojen osuus on noin 3 miljoonaa euroa

- Yksityisten koulujen vuokrat 1,7 miljoonaa euroa

5. Tuottavuustoimenpiteet

Tuottavuustoimenpiteillä pyritään kaupunkistrategian mukaisesti pitämään menokasvua tulevina vuosina hallittuna. Vuoden 2024 tulosbudjetti ei poliittisten ryhmien kirjausten mukaisesti sisällä tuottavuustoimenpiteitä, jotka nostaisivat perusopetuksessa oppilaiden määrää suhteessa opettajiin tai vähentäisivät ammatillisen koulutuksen taito- ja tietopajojen lähiopetustunteja.

6. Tulosbudjetin vaikutusten arviointi

Kaupunginvaltuuston hyväksymään talousarvioon sisältyy vaikutusten arviointi. Koska tulosbudjetti on tarkennettu käyttösuunnitelma talousarviosta, sama vaikutusten arviointi pätee myös siihen. Kasvatuksen ja koulutuksen osuus talousarviosta vaikutusten arviointeineen on liitteenä kaksi.

Stäng

Detta beslut publicerades 21.12.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Mer information fås av

Tero Vuontisjärvi, talous- ja suunnittelujohtaja, puhelin: 09 310 80295

tero.vuontisjarvi@hel.fi

Anna Lyra-Katz, johtava erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 86706

anna.lyra-katz@hel.fi

Anna-Riitta Tarkkala-Hellström, suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 86442

anna.tarkkala-hellstrom@hel.fi