Hankinta, puitejärjestely 2024–2026, viher- ja liikuntapaikkarakentaminen, kaupunkiympäristön toimiala
Yleisten alueiden viher- ja liikuntapaikkarakentamista koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 2024–2026, urakoitsijan valinta
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti teknisen johtajan tekemään yleisten alueiden viher- ja liikuntapaikkarakentamisen koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa:
Osa-alue 1, Viheralueiden rakentaminen
1. Tieluiska Oy
2. VRJ Etelä-Suomi Oy
3. Uudenmaan Infrapalvelut Oy
Osa-alue 2, liikuntapaikkarakentaminen
1. Tieluiska Oy
2. Unisport Infra Oy
3. VRJ Etelä-Suomi Oy
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäsi Terrawise Oy:n tarjouksen osa-alueelle 1, koska se ei täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia nimetyn vastaavan työnjohtajan koulutustason osalta.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäsi VM Suomalainen Oy:n tarjouksen osa-alueelle 1, koska se ei täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia nimetyn vastaavan työnjohtajan työkokemuksen osalta.
Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 15 000 000 euroa.
Puitesopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus päättyy 16.6.2026. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella (2) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää myöhemmin erikseen, ottaako se optiokauden käyttöön.
Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen.
Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota tarjoajille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan perustiedot
Puitejärjestelyllä hankitaan Helsingin kaupungin yleisten alueiden viher- ja liikuntapaikkarakentamista Helsingin omistamilla alueilla.
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimmat puitesopimukset 16.6.2026 saakka. Sopimukseen sistältyy kaksi (2) yhden (1) vuoden optiokautta (17.6.2026 – 16.6.2027 ja 17.6.2027 – 16.6.2028). Optioiden käyttöönotto on täysin Tilaajan harkinnassa. Tilaaja ilmoittaa option käytöstä yhdeksi (1) vuodeksi kerrallaan kolme (3) kuukautta ennen voimassa olevan sopimuskauden päättymistä. Jos optio-oikeutta ei käytetä, päättyy sopimus ilman irtisanomista sopimuskauden päättymistä.
Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen kumpaakin osa-alueeseen, mutta nimetty vastaavan työnjohtajan on pitänyt olla eri molemmissa osa-alueissa.
Hankintaan sisältyvät palvelut on jaettu 2 osa-alueeseen seuraavasti:
Osa-alue 1, Viherrakentaminen
Osa-alue 2, Liikuntapaikkarakentaminen
Toimittajalla on oikeus esittää hintojen tarkistusta ainoastaan kerran varsinaisen sopimuskauden päättyessä, mikäli optiokausi otetaan käyttöön. Alkuperäisen tarjouspyynnössä annettu yksikköhintaluettelo on sitova.
Puitejärjestelyn kuhunkin osa-alueeseen valitaan 3 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Hankintamenettely
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 12.4.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-012694. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta.
Hankinnasta on 18.10.2023 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan, 16.5.2024 klo 9.00, mennessä tarjouksen jätti kuusi (6) tarjoajaa:
TerraWise Oy
Tieluiska Oy
Uudenmaan Infrapalvelut Oy
VM Suomalainen Oy
VRJ Etelä-Suomi Oy
Unisport Infra Oy
Osa-alueelle 1 viisi (5) tarjoajaa:
TerraWise Oy
Tieluiska Oy
Uudenmaan Infrapalvelut Oy
VM Suomalainen Oy
VRJ Etelä-Suomi Oy
Osa-alueelle 2 viisi (5) tarjoajaa:
Terrawise Oy
Tieluiska Oy
Uudenmaan Infrapalvelut Oy
Unisport Infra Oy
VRJ Etelä-Suomi Oy
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa (yhteinen eurooppalainen hankinta-asiakirja) vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.
Tarjouspyynnön vaatimuksena on lisäksi, että työmaat toteutetaan vähäpäästöisinä työmaina. Työmaiden vähäpäästöisyyden kriteerit on esitetty tarjouspyynnössä.
Kaikki tarjoajat täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä nimettävien vastaavien työnjohtajien vähimmäisvaatimusten tarkastuksen yhteydessä huomattiin, ettei osa-alueen 1 nimettyjen vastaavien vähimmäisvaatimukset täyttyneet TerraWise Oy:n eikä VM Suomalainen Oy:n osalta.
Vähimmäisvaatimuksena oli pyydetty korkeakoulututkintoa nimettävälle vastaavalle työnjohtajalle. TerraWise Oy:n nimeämällä vastaavalla työnjohtajalla oli viheralan erikoisammattitutkinto, joka ei täyttänyt tarjouspyynnön nimettävän vastaavan työnjohtajan korkeakoulutuksen vähimmäisvaatimusta.
Näin ollen TerraWise Oy tulee sulkea pois osa-alueelta 1 tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Lisäksi tarkastuksessa havaittiin, ettei VM Suomalainen Oy:n nimeämällä vastaavalla työnjohtajalla ollut viher- ja puistorakentamisen vähimmäisvaatimuksena olevaa työkokemusta vaativista puisto- ja viherrakentamisen hankkeista. Esitetyllä työnjohtajalla oli sitä vastoin puisto- ja viheralueiden kunnossapidon laaja työkokemus, jota ei voi rinnastaa puisto- ja viheralueiden viherrakentamisen tehtäviin kunnossapidon töiden erilaisuuden vuoksi.
Näin ollen VM Suomalainen Oy tulee sulkea pois osa-alueelta 1 tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta
Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.
Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen
edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:
- hinta, painoarvo 50 %
- laatu, painoarvo 50 %
Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen perustelumuistiosta. Tarjouksen vertailupisteet muodostuvat tarjouksen yhteenlasketuista hinnan ja laadun kokonaispisteistä. Puitesopimukseen valitaan kumppanit yhteispistemäärän järjestyksen mukaisesti korkeimmasta pistemäärästä alaspäin, kummallekin osa-alueelle 3 parhaiten sijoittunutta.
Kokonaispisteiden jakaantuminen osa-alueittain:
Osa-alue 1, Viheralueiden rakentaminen
1. Tieluiska Oy, 100 kokonaispistettä
2. VRJ Etelä-Suomi Oy, 81 kokonaispistettä
3. Uudenmaan Infrapalvelut Oy, 61 laatupistettä
Osa-alue 2, liikuntapaikkarakentaminen
1. Tieluiska Oy, 100 kokonaispistettä
2. Unisport Infra Oy, 83 kokonaispistettä
3. VRJ Etelä-Suomi Oy, 78 kokonaispistettä
Ennen mahdollisen hankintasopimuksen tekemistä tarkastetaan vielä hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.
Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
Osa-alueilla 1 ja 2 toimeksiannot tilataan kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisen prosenttijakauman sekä osaamisen perusteella:
Osa-alue 1, viheralueiden rakentaminen:
1. Tieluiska Oy (50–70 %)
2. VRJ Etelä-Suomi Oy (25–45 %)
3. Uudenmaan Infrapalvelut Oy (5–15 %)
Osa-alue 2, liikuntapaikkarakentaminen:
1. Tieluiska Oy (50–70 %)
2. Unisport Infra Oy (25–45 %)
3. VRJ Etelä-Suomi Oy (5–15 %)
Puitejärjestelyn käyttäminen
Puitejärjestelyn aikana toimeksiantokohtainen tarjouspyyntö ja tiedot tarjolla olevasta urakasta toimitetaan urakoitsijalle sähköpostitse tarjouksen tekemistä varten. Suunnitelmat ym. tekniset asiakirjat tarjouksen tekemistä varten jaetaan tilaajan käytössä oleva projektipankin kautta.
Tilaukset puitesopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa, jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen puitesopimustoimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta, ensisijaisella puitesopimustoimittajalla ei ole vaadittua erityisosaamista, ensisijaisella puitesopimustoimittajalla ei ole resursseja tilauksen toteuttamiseen, etusijajärjestyksessä ensisijaisen puitesopimustoimittajan antama tarjous on hinnaltaan tilaajan määrittämään enimmäishintaan nähden korkea tai etusijajärjestyksessä ensisijainen toimittaja kieltäytyy tarjotusta työstä. Tällöin valitaan etusijajärjestyksessä seuraava puitesopimustoimittaja.
Tilaaja ilmoittaa urakoitsijalle tarjouksen hyväksymisestä, tarjouksen hylkäämisestä tai tarpeesta neuvotella tarjoushinnasta tai muista tarjouksen ehdoista viiden työpäivän kuluessa urakoitsijan tarjouksen vastaanottamisesta. Toimeksiannoista tehdään erilliset kirjalliset tilaukset.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 19.12.2023 § 700) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Detta beslut publicerades 28.06.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Liisa Taskila, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 15368