Hankinta, hankinnan keskeyttäminen, hankintakanava oppimateriaaleille, oppimispeleille ja -sovelluksille, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2023-015496
Ärendet har nyare handläggningar
§ 105

Painetuille ja digitaalisille oppimateriaaleille, oppimispeleille ja -sovelluksille ja näihin liittyville tarvikkeille tarkoitetun hankintakanavan sekä sitä täydentävän palveluportaalin hankinnan keskeyttäminen

Sektorchefen i sektorn för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti keskeyttää toimialan osalta seuraavan kilpailutuksen: Hankintakanava painetuille ja digitaalisille oppimateriaaleille, oppimispeleille ja -sovelluksille ja näihin liittyville tarvikkeille sekä sitä täydentävä palveluportaali.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on hankintakanava painetuille ja digitaalisille oppimateriaaleille, oppimispeleille ja -sovelluksille ja näihin liittyville tarvikkeille sekä sitä täydentävä palveluportaali. Tarjouspyyntö on valmisteltu Kuntien Tiera Oy:n ja Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä. Hankinta oli tarkoitus kilpailuttaa hankintarenkaana, jossa kummatkin hankintayksiköt tekevät kilpailutuksen perusteella omat erilliset hankintapäätökset ja laativat omat sopimukset.

Hankinnassa on kaksi erillistä osa-aluetta:

  1. Hankintakanava painetuille ja digitaalisille oppimateriaaleille, oppimispeleille ja -sovelluksille ja näihin liittyville tarvikkeille
  2. Täydentävä palveluportaali

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan osalta hankinnan osa-alue 2 on optio eikä sen käyttöönottoon sitouduta. Toimialan osuus hankinnasta on arviolta noin 41 miljoonaa euroa (alv 0 %) laskettuna neljän vuoden sopimuskauden mukaan eli kahden vuoden perussopimuskausi ja kaksi yhden vuoden optiokautta.

Hankinnassa noudatetaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Alkuperäinen kilpailutus käynnistettiin julkaisemalla hankintailmoitus HILMA-ilmoituskanavassa ja Tarjouspalvelu -portaalissa 23.10.2023. Kilpailutuksessa on kyse EU-kynnysarvon ylittävästä tavara- ja palveluhankinnasta, joka kilpailutetaan hankintalain 32 §:n mukaisella avoimella menettelyllä. Kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena oli edullisin vertailuhinta osa-alueittain. Hinnan painoarvo oli 100 %.

Tarjousten jättämisen määräajaksi ilmoitettiin 23.11.2023 klo 15.00. Tarjoukset tuli jättää Tarjouspalvelu-portaalin kautta. Tarjouskilpailun aikana tarjoajat saivat esittää tarjouspyyntöä koskevia kysymyksiä. Hankintayksikkö sai yhteensä 77 kysymystä. Kysymyksissä esiin nousseiden asioiden vuoksi hankintayksiköt keskeyttivät hankinnan ja julkaisivat uuden korjatun tarjouspyynnön ja vastaukset esitettyihin kysymyksiin 9.11.2023.

Uudelleen julkaistussa tarjouspyynnössä tarjousten jättämisen määräajaksi ilmoitettiin 11.12.2023 klo 8.00. Tarjoukset tuli jättää Tarjouspalvelu-portaalin kautta. Tarjouskilpailun aikana tarjoajat saivat esittää tarjouspyyntöä koskevia kysymyksiä. Hankintayksiköt saivat yhteensä 94 kysymystä. Kysymyksissä esiin nousseiden asioidenvuoksi hankintayksiköt korjasivat tarjouspyyntöä ja antoivat vastaukset esitettyihin kysymyksiin 24.11.2023.

Hankintalain 125 § 1 mom. mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.

Osa-alueelle 2 vaaditaan pääosin valmista toteutusta heti sopimuskauden alusta. Markkinakartoituksen perusteella potentiaalisten tarjoajien määrä on rajallinen. Hankintayksiköiden saamien tietojen perusteella on mahdollista, että osa-alueelle 2 ei saada tarjouksia.

Osa-alueen 2 keskeyttämisellä – riippumatta missä vaiheessa kilpailutusta se tehtäisiin – on merkitystä osa-alueen 1 toimittajan tarjoukseen, koska osa osa-alueen 1 vaatimuksista liittyy osa-alueiden 1 ja 2 toimittajien väliseen yhteistyöhön ja joille ei ole tarvetta tilanteessa, jossa osa-alue 2 keskeytyy. Hankintayksiköt eivät voi keskeyttää pelkästään osa-aluetta 2 ilman, että sillä olisi olennainen vaikutus osa-alueen 1 tarjoajiin. Voimassa olevan oikeuskäytännön perusteella hankintayksikkö ei voi tehdä tarjouspyyntöön olennaisia muutoksia tarjousaikana julkaisemalla siitä korjausilmoitusta, vaan kilpailutus on käynnistettävä uudelleen.

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunta on oikeuttanut toimialajohtajan päättämään tarvittaessa arvoltaan yli 500 000 euroa ylittävien hankintojen keskeyttämisisestä (HEL 2023-005321, 23.5.2023 § 101).

Detta beslut publicerades 12.12.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 43033

kari.salovaara@hel.fi

Beslutsfattare

Satu Järvenkallas
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja