Sosiaali- ja terveyspalvelujen omavalvontaohjelma ajalle 2024–2025

HEL 2023-015558
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 17 §

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan sosiaali- ja terveyspalveluja koskeva omavalvontaohjelma vuosille 2024–2025

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä liitteenä 1 olevan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan omavalvontaohjelman vuosille 2024–2025.

Käsittely

Laatupäällikkö Johanna Hedman oli kutsuttuna asiantuntijana.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Laatupäällikkö ********** on kutsuttuna asiantuntijana.

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023, jäljempänä valvontalaki) on tullut voimaan 1.1.2024 ja kumonnut sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetusta laista (612/2021) luvun 6, jossa säädettiin omavalvonnan ja viranomaisvalvonnan toteuttamisesta.

Valvontalaki kokoaa yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon omavalvontaa koskevat säännökset ja vahvistaa sekä palvelunjärjestäjän että -tuottajan omavalvonnan ensisijaisuutta. Laissa säädetään palveluntuottajaa ja toimintaa koskevista edellytyksistä ja niiden varmistamisesta, sosiaali- ja terveyspalvelujen viranomaisvalvonnan toteuttamisesta, palveluntuottajien ja -yksikköjen rekisteröimisestä ja omavalvonnan toteuttamisesta.

Omavalvonnalla tarkoitetaan valvontalaissa toimia, joilla ehkäistään epäkohtia, korjataan puutteet sujuvasti ja vähennetään siten valvontaviranomaisen jälkikäteisen puuttumisen tarvetta. Sillä tarkoitetaan myös laadun- ja riskienhallintaa, jatkuvuuden sekä turvallisuuden varmistamista. Viranomaisvalvonnalla tarkoitetaan toimia, joilla edistetään omavalvontaa ja puututaan asiaan silloin, kun omavalvonta ei riitä. Valvontalaki edellyttää kaikkien palveluntuottajien rekisteröimistä. Siirtymäaika rekisteröinnissä on julkisilla organisaatioilla vuoteen 2026 saakka.

Valvontalain 23 §:ssä edellytetään palvelunjärjestäjän varmistavan omavalvonnallaan sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviensä lainmukaisen hoitamisen. Palvelunjärjestäjän on valvottava toimintaansa siten, että sosiaali- ja terveydenhuolto on sisällöltään, laajuudeltaan ja laadultaan sellaista kuin asiakkaiden ja potilaiden tarve ja turvallisuus edellyttävät. Palvelunjärjestäjän on otettava toiminnassaan huomioon, että sosiaalihuollon asiakkaiden ja potilaiden palvelut toteutetaan yhdenvertaisesti. Valvontalain mukaan palvelunjärjestäjän omavalvontaan kuuluu valvoa kaikkea palvelutuotantoa. Palvelunjärjestäjän omavalvontaan kuuluu valvoa oman palvelutuotannon lisäksi eri palveluntuottajien kanssa tekemiensä sopimusten noudattamista sekä ohjata ja valvoa yksityisiä palveluntuottajia ja näiden alihankkijoita jatkuvasti palveluja tuotettaessa. Palvelunjärjestäjän on varmistettava omien sekä hankkimiensa palvelujen saatavuus, jatkuvuus, turvallisuus ja laatu. Palvelunjärjestäjän on seurattava myös sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen henkilöstön riittävyyttä sekä tilojen ja laitteiden turvallisuutta ja soveltuvuutta palvelujen toteuttamisessa.

Valvontalain 26 §:ssä säädetään, että palvelunjärjestäjän ja useammassa kuin yhdessä palveluyksikössä palveluja antavan palveluntuottajan on laadittava vastuulleen kuuluvista tehtävistä ja palveluista omavalvontaohjelma sähköisesti ja julkaistava se julkisessa tietoverkossa tai muulla niiden julkisuutta edistävällä tavalla. Palveluntuottajan omavalvontaohjelma kattaa kaikki palveluntuottajan palveluyksiköt.

Omavalvontaohjelman toteutumista on valvontalain 26 §:n mukaan seurattava palveluja saavilta asiakkailta ja potilailta, heidän omaisiltaan ja läheisiltään sekä palveluyksikön henkilöstöltä säännöllisesti kerättävän palautteen perusteella. Omavalvontaohjelma sekä omavalvontaohjelman toteutumisen seurantaan perustuvat havainnot ja niiden perusteella tehtävät toimenpiteet on julkaistava neljän kuukauden välein julkisessa tietoverkossa tai muilla niiden julkisuutta edistävillä tavoilla.

Helsingin kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto on hyväksynyt 15.12.2022 § 50 omavalvontaohjelman vuodelle 2023. Tässä päivityksessä muokataan vuoden 2023 omavalvontaohjelma vastaamaan valvontalain edellytyksiä, ja se laaditaan järjestäjän näkökulmasta. Helsingin tuottamien palveluiden omavalvonnan toteuttaminen ja sen periaatteet kuvataan toimialan yhteisessä toimintaohjeessa.

Omavalvontaohjelma vahvistetaan jatkossa strategiakausittain.

Liitteenä 1 on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan sosiaali- ja terveyspalveluja koskeva omavalvontaohjelma vuosille 2024–2025.

Toimivalta

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta huolehtii hallintosäännön 4 luvun 8 §:ssä tarkoitetun sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan mukaisista tehtävistä. Hallintosäännön 4 luvun 8 §:n mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala huolehtii sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain sekä pelastustoimen järjestämisestä annetun lain mukaisista tehtävistä, terveydenhuoltolain mukaisista terveyskeskuksen tehtävistä, sosiaali- ja terveystoimen laitosten lääkehuollosta ja muusta sosiaali- ja terveystoimen velvoitteena olevasta lääkehuollosta sekä pelastuslain mukaisista pelastuslaitoksen tehtävistä.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Toimivalla järjestäjän omavalvonnalla on myönteisiä terveys- ja hyvinvointivaikutuksia. Laadukkaalla ennakoinnilla, arvioinnilla ja omavalvonnan suunnittelulla vastataan strategisiin tarpeisiin palveluihin pääsystä, niiden saatavuudesta, laadusta ja turvallisuudesta. Toimiva omavalvonta lisää palveluihin pääsyn tasapuolisuutta.

Omavalvontaohjelma kuvaa järjestäjän omavalvonnan toteuttamista ja toteutumista, ja sen avulla valvontaa voidaan toteuttaa systemaattisesti sekä Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen itse tuottamaan sekä yksityisiltä palveluntuottajilta hankittuun palveluun. Omavalvontaohjelman vaikutukset näkyvät laadukkaampina ja turvallisempina palveluina, ennakoitavuutena ja systemaattisina toimintatapoina.

Stäng

Detta beslut publicerades 01.02.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Johanna Hedman, laatupäällikkö, puhelin: 09 310 76510

johanna.hedman@hel.fi